Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Rør og god rødvin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

EL 34 rørene fra Electro Harmonix gløede flot i min bedagede integrerede hardwirede Mingda forstærker, i mit nyligt oprettede refugium, af en fritidsbolig på landet, hvortil jeg var søgt efter at have erfaret, at vores "ven af huset" i virkeligheden havde været min hustrus hemmelige kæreste i mere end 2 år. Nåhh, 20 år med samme kvinde med lav WAF var på en måde rigeligt. Så jeg sad i den fede læderstol med stængerne hvilende på den tilhørende læderskammel og nød et glas god Shiraz vin fra Mclaren Valley i kænguruland. Hvem ku' vide den var på hele 15 %!. Imens strømmede de lifligste toner imod mig fra mine gode gamle Castle Winchester speakere, der pga. deres størrelse har en meget lav WAF, men som spiller så vidunderligt engelsk, når det er bedst! Kilden til musikken sørgede først og fremmest New Yorkeren Holly Cole Trio med med deres 180 gr. lækre "Don't smoke in bed" LP, som er en ægte feinsmecker af flot lyd. Den blev drevet rundt med 33 rpm af min åhh så flotte og solide 23 kg. tunge Acoustic Signature Challenger pladespiller drevet af den store Alpha strømforsyning. Fra den blev signalet ført blidt, som var det en gammel luftaffjedret Citroen DS 19, via et par små og korte tynde teflonbelagte sølvkabler fra Mictor over i rør riaa'en fra Thorhauge Audio, som nu på 6'e år glæder mig og trofast holder ved uden rørskift eller anden form for rep. Den kører bare!

Ved min side lå min nye kæreste, "Mille" som er en 4 1/2  måneder gl. blanding af en Labrador og en spansk Dogo Canario (indbrud på eget ansvar) og hyggede sig, mens det ene glas af denne fortræffelige rødvin fulgte det næste ned i gabet på mig. Her er det jeg kommer til det besynderlige aspekt, som andre af de kære læsere, måske kan hjælpe mig med at forklare, at jeg har på fornemmelsen, at der sker anatomisk hidtil uforklaret af lægevidenskaben, nemlig det, at det synes som om, at jo mere alkohol man får indenbords jo mere falder hørelsen. I hvert tilfælde måtte jeg endnu engang erkende, at jo flere glas af denne liflige kænguru drik, der gled ned i svælget, husk på, der var 3 ltr. i bagboxen, jo mere faldt hørelsen! Hvad gør man så? Der er vel kun en ting at gøre, og det er vel at skrue yderligere op for volumeknappen, hvilket jeg så gjorde. Imidlertid skete der så det, yderst ubelejlige, men også lidt urovækkende, set i forhold til min ringe økonomiske status, at musikken pludselig stoppede på et sted i musikken, hvor den ikke plejer at gøre holdt! Jeg kiggede nervøst over på min gode gamle kinesiske spilledåse, og kunne hurtigt konstatere, at hvert eneste af de 9 rør ialt, lukkede ned meget hurtigt efter hinanden, uden at nogen havde bedt dem om denne adfærd. Da der sekunder senere bredte sig en lugt som når vi i "de gode gamle dage" brændte seloid af fra, neglet fra de ældre herrers cykelstyr, så sprang den gamle her frem, så hurtigt som en gepard, eller måske snarere en ældre gigtplaget gepard, og fik hevet strømstikket ud af spilledåsen. "Mille" kiggede på mig med måbende øjne ovre fra sofaen, for i de 10 uger vi har været sammen, har hun da aldrig før set "far" bevæge sit store korpus så hurtigt.

Nåhh, tak for i aften, og ind og knalde brikker, efter at have liuftet "kæresten", der som bekendt er "mandens bedste ven"!

Dagen derpå, ingen tømmerhænd eller andet ubehag, hvilket kan tilskrives min gode ven og hjertekirurg på Ålborg Sygehus Syd, Anton Boel Villadsen, som i 2004 satte et par nye "kloakrør" ind i mit dengang forkalkede hjerte, hvorefter jeg aldrig mere har haft ondt i "krydderen" som jeg led af i 10 år, indtil Anton kom på banen. Drak jeg lidt vin eller pils, selv i små mængder dengang, var det sikkert som amen i kirken, at jeg var helt smadrert dagen derpå. Selv uden alkohol døjede jeg med, hvad alle læger mente, var migræne. Alt det forsvandt, da Anton havde tryllet lidt i mit indre. Ham skylder jeg alt!

Nåh, ingen tømmermænd og derfor straks en opringning til "Rørguruen" Steen Thorhauge på Thistedegnen, med forklaring om nattens ubehalige oplevelse, da lugten af brændende seluid bredte sig. "Rolig nu" sagde han, da jeg ævlede løs om brændte trafoer m.v. Kom forbi i morgen med "det kineserværk" sagde han, og det gjorde jeg. Jeg trådte ind på hans lille hyggelige værksted, hvor han var i gang med at færdiggøre et lækre monotrin til en kunde, men næsten før jeg lukket døren bag mig, var bundpladen skruet af den kinesiske spilledåse, hvorpå fulgte et par eder og forbandelser fra Steen, som ikke lagde skjul på, at der var valgt nogle uacceptable løsninger, som han straks måtte lave om på. Nogle modstande var brændt af, pga. manglende sikring på kritisk sted, sagde han, og så var der i øvrigt meget andet, han undrede sig over. Frem kom en bidetang, og på rekord tid var der klippet alskens "ubrugelige" komponenter ud af maskinen og loddet nyt grej i, samt sikring på det kritiske sted. Målinger af de gamle EL 34 rør viste, at 2 af de 4 havde taget skade. Væk med dem. Målinger viste at ampen kører med for mange volt ift. de anbefalede højest 425 v til EL 34 rørene, så i kom i stedet fire nye KT 77 rør fra JJ og en ny måling viste, at jeg nu havde en udgangseffekt på 46.5 watt. Ud af stikkontakten, af med div. målegrej og en kølig pils til at skylle det hele ned. "Hvad skylder jeg" spurgte jeg forsigtigt, og tænkte på, at han havde skiftet ikke så lidt indmad, sat fire nye KT 77'ere i og ovenikøbet serveret en kølig pilsner alt sammen indenfor en god times tid. "Du kan stikke mig en tusse" lød svaret!

Da jeg dagen derpå satte den kinesiske spilledåse til igen, lod jeg den varme godt op i 4 timer, da rørene kun havde et par timer bag sig.

På med Holly Cole Trio'en igen, som jo lå nærmest i det audiophile memoire og Ohhh my god! Jeg har fået mig en ny forstærker, skulle man tro. Det er utroligt, så meget bedre min kineser spiller nu. Der er meget bedre perspektiv og dynamik. Bassen er dybere og stadig rigtig uden svampetendens. Mellemtonen er skræmmende forbedret til at alt nu høres mere sprødt og lækkert, uden at være analytisk korrekt, men bare så meget mere musikalsk og svingende og med luft omkring instrumenterne og meget bedre placering af instrumenter på scenen, som synes bredt ud og mere dyb end førhen.

En stor tak til Steen Thorhauge. J

eg vil fremover købe "Ugeskrift for Læger" og se, om de ikke på et tidspunkt kan finde ud af, hvorfor vores hørelse falder i takt med  forøget alkoholindtagelse.

Mvh. "Den gamle Mictor mand"

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

fremragende skrevet 

tillykke med indgrebene som begge førte til højere livskvalitet

en ting omkring hensyn til waf - det er knæfald som i bedste fald kun gir ømme knæ!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den dejlige forbedring af spillemaskinen

Jeg må sige at det er det bedste indlæg som jeg har læst - Virkelig godt skrevet.

Med venlig hilsen Henrik Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

jewer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Seriøst godt indlæg

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg!

En lille korrektion: Holly Cole er fra Halifax i Nova Scotia, så hun er canadier. Det ændrer nu ikke ved, at "Don't Smoke In Bed" er en glimrende plade med en fremragende lyd!

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

hej der!

fin skrivning men lidt tung i det for en ordblind, og husk at prøv en kineser først før man køber og se om den skulle brænde af det er jo snart Nyt år  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Fedt indlæg.Ved indtagelse af øl falder hørelsen nu også.Men godt du fik repareret din rør slæde så hurtig.Også samtidig fik bedre lyd.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Clap  Eminent skrevet,hils Mille

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Fremragende indlæg. Og tillykke med både din ny "kæreste" og ny forstærker.
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Dejligt indlæg

Det med selouiden fra de gamle herrecykler kan jeg sgu godt huske, det var en meget speciel lugt når det blev brændt af med et brændeglas dengang skinnede solen jo altid

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Dejligt indlæg

Det med selouiden fra de gamle herrecykler kan jeg sgu godt huske, det var en meget speciel lugt når det blev brændt af med et brændeglas dengang skinnede solen jo altid
og der kom en god røg sky af det,  ja, en cykel med det på, så gik der ikke ret lang tid så var det væk  er det ikke det man kaller drenge streger
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Med en stor hund, rør og rødvin kan det aldrig gå helt galt! Steen har styr på den slags og en af de mange fordele ved rørforstærkere er, at de som oftest er ret gennemskuelige.

Husk lige på at Holly Cole har lavet mange andre plader - en 11-12 stk. Jeg har "kun" de 8, men kan da se, at jeg snart skal have nogle af de nye! Faktisk har hun også en helt fin juleplade, som jo snart bliver aktuel.
Se mere her  HOLLY COLE

mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Kære læsere.

Mange tak for de pæne ord om mit indlæg.

PS: Jeg har faktisk også skrevet en bog...."Glædespigens mareridt" som dog ikke handler om hifi.

VH. Mictormanden

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

hej Mictor

Det lyder sgu godt at du er ovenpå igen.
Prøv et super fint vin mærke fra sydafrika, som fra tid til anden er på bud, senest i Kvickly: Spier Wine Estate - har forskellige druer, men det er kræs

Du kan jo smide en pb eller mail vedr. Holly Cole LPer skal snart bestille LP igen i US.

med glødende hilsen

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

fandt (d)en sidste kasse i vores lokale kvickly - og for f... spier sauvignon er go
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for den herlige historie.

Kan i øvrigt indskyde, at overdreven - næh, sludder; RIGELIG - indtagelse af alkohol også kan have en nedsættende effekt på synet!

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Spier rødvin har lige kunne købes i min lokale "Kvik" til 279 kr. for en kasse med 6 - den er svær at gå forbi...

mvh

Jan

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Kasper/Lolland skrev:

Kan i øvrigt indskyde, at overdreven - næh, sludder; RIGELIG - indtagelse af alkohol også kan have en nedsættende effekt på synet!

Men kan også have en gavnlig effekt på hørelsen, ved et dårlig anlæg

Mvh

Torben

Ps. Rør vil altid lyde godt.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kasper/Lolland skrev:

Det skulle nok være muligt at nævne mindst en snes områder mere som også bliver negativt berørt efter indtagelse af rigelige mængder alkohol...

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Status: Online
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg.

Det er ikke hørelsen, der falder som sådan. Det evnen til at høre forvrængningen, der opstår jo højere, der spilles. Og når man efter mere og mere sprut ikke hører forvrængningen, skruer man jo højere op. Og så sker det..........

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes