Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD eller DLP projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle I kyndige hifi-mennesker smil

Jeg har langt om længe fået råd til en projektor.
Da jeg ikke har vildt meget forstand på det, ønsker jeg at vide, om jeg skal kigge efter en LCD eller DLP projektor? Gerne med en begrundelse smil

Mit budget hedder i omegnen af max 10.000 kr.

Jeg håber at høre fra nogle kyndige mennesker, som kan give mig en god rådgivning.

// på forhånd tak.
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har blandt andet kigget på disse projektorer:

1) Optoma HD300X
2) Optoma HD 33
3) Optoma Hd 23
3) BenQ w1100
4) BenQ w1200

Hvis der findes bedre alternativer i prisklassen, er jeg meget modtagelig for indputs! smil

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Der er lige en tjekliste man skal havde udfyldt før at man kaster sig over enten en LCD eller DLP projektor.

1) DLP (en chip) lidet af det der klades for regnbue effekt, som nogle er følsomme for.

3) DLP støjer mere end LCD på grund af disse to ting, de bruge en kraftige pære (lige med kraftige blæser)end LCD plus at
farvehjulet også ligge støj til.

3) DLP er mere holdbare end LCD da DLP paneler ikke slide som LCD paneler gør, men til gengæld slide farvehjulet.

4) DLP skulle værre beder til at gengive sort end LCD, men LCD er nu meget godt på vej.

5) LCD give et mere naturlige billede en 1 panels DLP projektor, da der er 3 paneler i en LCD projektor.

6) LCD er meget støjsvag.

7) Ved 3D er der vigtig at projektor jar et kraftig lys udbytte, især vigtig med LCD, da 3D briller let tage 50& af kraftig lys
udbytte (et problem som selv de rigtig biografer må slås med), og hvos der er lang afstand mellem lætted og projektor.

8) også ved 3D skal man ikke regne med at kunne se 3D i et oplyste tum.

Men udvikling gå i dag så stærk at hen af vejen end vi nok op i noget der er meget end.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil starte med at sige tak for den meget fine gennemgang af de to typer projekter.
Der skal ikke megen nærlæsning til for at kunne konkludere, at du er fortaler for LCD, right?

Jeg er bare lidt spektisk overfor LCD-projektorer, da jeg er stor modstander af LCD-tv... De viste billeder på tv'et ligner noget fra en tegnefilm, når det vises på et LCD-tv.

Jeg ved ikke, om jeg er den eneste der ser billedet på denne måde?

Men når det kommer til tv, er jeg KLART mest til plasma... Deraf min skepsis for LCD-projektorer.

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Der er lige en tjekliste man skal havde udfyldt før at man kaster sig over enten en LCD eller DLP projektor.

1) DLP (en chip) lidet af det der klades for regnbue effekt, som nogle er følsomme for.

3) DLP støjer mere end LCD på grund af disse to ting, de bruge en kraftige pære (lige med kraftige blæser)end LCD plus at

3) DLP er mere holdbare end LCD da DLP paneler ikke slide som LCD paneler gør, men til gengæld slide farvehjulet.

4) DLP skulle værre beder til at gengive sort end LCD, men LCD er nu meget godt på vej.

5) LCD give et mere naturlige billede en 1 panels DLP projektor, da der er 3 paneler i en LCD projektor.

7) Ved 3D er der vigtig at projektor jar et kraftig lys udbytte, især vigtig med LCD, da 3D briller let tage 50& af kraftig lys
udbytte (et problem som selv de rigtig biografer må slås med), og hvos der er lang afstand mellem lætted og projektor.

Men udvikling gå i dag så stærk at hen af vejen end vi nok op i noget der er meget end.

Jeg er fuldstændigt enig med StarTrek pånær punkt 5. DLP giver ofte et skarpere billede end LCD, hvilket nogen synes medfører et "digitalt look". I min bog er skarpere = bedre. IMO er noget vrøvl at sige at LCD har et mere naturligt billede.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og regnbue effekt, og
hafte en LCD-projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med.

Og er nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på
projektor) samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en
biografe film, Sony´s prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller
DLP eller XGA der er best, men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen
problem med med støj eller og det skal værre en 1 eller 3 chips DLP projektor.

Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet
nemlig blæse støj på grund af det kraftig lysudbytte.

En meget vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget
blænde, man kan nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP
projektor.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Stereolab skrev:

StarTrek skrev:

Jeg er fuldstændigt enig
med StarTrek pånær punkt 5. DLP giver ofte et skarpere billede end LCD, hvilket nogen synes medfører et "digitalt look". I
min bog er skarpere = bedre. IMO er noget vrøvl at sige at LCD har et mere naturligt billede.

Hvad jeg ment med at mere naturlig blide på en LCD, er at LCD ikke skal slås med regnbue effekten.

Skaphed på de nye LCD kan let hamlet op med DLP (selve en ægte 35 mm. biografe film er ikke 100& skap).

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar :)
Jeg vil dog spørge, om I læste om min frygt for LCD-projektorer?

Jeg kan ikke lide LCD-tv, da de i mine øjne giver "tegnefilms-agtige" billeder - altså unaturlige i forhold til plasma.

Gælder det samme for LCD-projektorer? :)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og regnbue effekt, og

Og er nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på
projektor) samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en
biografe film, Sony´s prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller
DLP eller XGA der er best, men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen

Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet

En meget vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget
blænde, man kan nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP
projektor.

Projektorerne som du hentyder til, ligger desværre betydeligt over min budget! :(

Max budget 10.000 kr

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Hvad jeg ment med at mere naturlig blide på en LCD, er at LCD ikke skal slås med regnbue effekten.

Skaphed på de nye LCD kan let hamlet op med DLP (selve en ægte 35 mm. biografe film er ikke 100& skap).
Ok, mht regnbue-effekten har du ret.

Det er noget tid siden jeg har set en LCD-projektor i aktion, så det kan da godt være at min observation ikke er retvisende.

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

projektor.
Jeg har selv lige solgt min egen DLP projektor, da jeg til sidst blev træt af blæserstøj, irisstøj/fnidder og regnbue. Min næste projektor bliver D-ILA (JVC X30). Er fuldstændigt enig med dig i at det er den bedste teknologi, hvis vi ekskluderer 3-chip DLP.

(Her taler jeg 2D-billede)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Mange tak for jeres svar :)Jeg vil dog spørge, om I læste om min frygt for LCD-projektorer?Jeg kan
ikke lide LCD-tv, da de i mine øjne giver "tegnefilms-agtige" billeder - altså unaturlige i forhold til plasma.

Gælder det samme for LCD-projektorer? :)

Du skulle vel ikke havde slået alle de smarte og ubrugelig billede kredsløb til på dit LCD tv, for din beskrivelse lyde god nok
som noget NDR er slået til.

Som med projektorer skal et tv også justries korrekt, men bruge jo i stor udstrækning LCD til computer monitor, men er
justries begrænse i forhold til et LCD tv, og en LCD computer monitor er hele ikke fulde med overflødig billede kredsløb, så
som fx NDR og EE.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på
grund at to ting, støj og regnbue effekt, og hafte en LCD-projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er
nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på projektor)
samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en biografe film,
Sony´s prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA
der er best, men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med
med støj eller og det skal værre en 1 eller 3 chips DLP projektor. Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor
fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj på grund af det kraftig lysudbytte. En meget
vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget blænde,
man kan nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Projektorerne som du hentyder til, ligger desværre betydeligt over min budget! :(

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på KSB.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på
grund at to ting, støj og regnbue effekt, og hafte en LCD-projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er
nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på projektor)
samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en biografe film,
Sony´s prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA
der er best, men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med
med støj eller og det skal værre en 1 eller 3 chips DLP projektor. Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor
fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj på grund af det kraftig lysudbytte. En meget
vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget blænde,
man kan nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på KSB.

Jamen vil det ikke være dumt at vælge en LCD-projektor, hvis jeg ikke kan lide måden LCD-tv viser billeder?  Det virker lidt dumt, synes jeg måske ? :)

Og hvad er KSB? Beklager hvis jeg spørger dumt.

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med en anbefaling kunne det være brugbart at vide i hvilke omgivelser projektoren skal bruges? Fuld/delvis/ingen mørkelægnin? Hvide/sorte vægge? osv.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og
regnbue effekt, og hafte en LCD-projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er nu endt op med den
tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på projektor) samme teknolige to
navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en biografe film, Sony´s prof
biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA der er best,
men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med med støj
eller og det skal værre en 1 eller 3 chips DLP projektor. Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2
til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj på grund af det kraftig lysudbytte. En meget vigtig ting
om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget blænde, man kan
nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på
KSB.

Jamen vil det ikke være dumt at vælge en LCD-projektor, hvis jeg ikke kan lide måden LCD-tv viser billeder?  Det virker
lidt dumt, synes jeg måske ? :)

Du vælge ikke LCD når du vælger projektor fra JVC men D-ILA, som er noget helt anden end LCD.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Stereolab skrev:
I forbindelse med en anbefaling kunne det være brugbart at vide i hvilke omgivelser projektoren skal bruges? Fuld/delvis/ingen mørkelægnin? Hvide/sorte vægge? osv.

Det kan du have ret i :)
Problemet er bare, at jeg ikke har fået min egen lejligheden endnu, så jeg kan ikke svare præcist på det.

Jeg satser dog på at kunne mørklægge min nye studie-bolig med mørklægnings-gariner, når jeg engang flytter. Og jeg satser stærkt på at væggene er hvide.. jeg skal i hvert fald ikke bo et sted med sorte vægge!

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og
regnbue effekt, og hafte en LCD-projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er nu endt op med den
tredje løsning, nemlig D-ILA (når der står JVC på projektor) og XGA (når der står Sony på projektor) samme teknolige to
navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man tættes på en biografe film, Sony´s prof
biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA der er best,
men en biografe har jo helle ikke de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med med støj
eller og det skal værre en 1 eller 3 chips DLP projektor. Den beste projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2
til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj på grund af det kraftig lysudbytte. En meget vigtig ting
om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den indbygget blænde, man kan
nå virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på
KSB.

Jamen vil det ikke være dumt at vælge en LCD-projektor, hvis jeg ikke kan lide måden LCD-tv viser billeder?  Det virker

Du vælge ikke LCD når du vælger projektor fra JVC men D-ILA, som er noget helt anden end LCD.

Jamen de kan da ikke findes til 10.000 kr?
Koster de ikke minimum 20.000 kr?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:

Max budget 10.000 kr

KSB.

Jamen de kan da ikke findes til 10.000 kr? Koster de ikke minimum 20.000 kr?

En ny JVC projektor koste fra ny af omkring 25.000 kr, for den billiges model (som, slet, slet ikke er dårlige), derfor kan
men let finde en brugt til omkring 10.000 kr.

Men der er også vigtig at vide om 3D er noget der er vigtig fra dig.

Jeg gar påpegende ulemper med DLP, men hvis man kan leve med dem er det helt ok, men du skylder dig selv at se på en
JVC projektor, før at du vælger projektor.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:

Max budget 10.000 kr

KSB.

Jamen de kan da ikke findes til 10.000 kr? Koster de ikke minimum 20.000 kr?

En ny JVC projektor koste fra ny af omkring 25.000 kr, for den billiges model (som, slet, slet ikke er dårlige), derfor kan
men let finde en brugt til omkring 10.000 kr,

Det er bestemt værd at overveje.. Jeg har aldrig hørt om denne type projektor før.
En bestemt model du mener, at jeg skal holde øje med?

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes