Forfatter |
|
Yding1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 06 Juni 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle hifi'er
Jeg har brug for lidt hjælp angående fladskærmsvalg og evt. en totalløsning med Hifi og fladskærm.
1: Jeg har nu i noget tid set fladskærme, som er wifi-ready, f.eks. experts tilbudsavis fra denne uge, men hvad betyder det helt præcis?
2: Hvad kan fladskærmen med den funktion og hvordan fungerer det?
3: Jeg kunne godt tænke mig at kunne gå på nettet, evt. youtube og måske afspille billede og lyd fra min bærbar over wifi- kan det lade sig gøre? Hvad med tastatur?
4: Kan fladskærmen evt. styres fra mobilen eller HTC/iphone?
Jeg kunne ligeledes godt tænke mig at hifi-anlægget kunne arbejde sammen med fladskærmen og afspille lyden fra fladskærmen og ud igennem hifianlægget.
Pt. har jeg en fladskærm fra samsung, tdc home box og tdc tv box, Western digital live tv boks med en 1 tb harddisk til samt en sony forstærker af ældre dato med 2 stk. system audio højtalere. til. Bokse og des lige er gemt under vores tv møbel, da det ikke ligefrem er det flotteste udstyr. Jeg investerede for 2 år siden i samsung kombi sorround/dvd anlæg og det kobblede jeg sammen med tv'et. Men den løsning fungererede bare ikke optimalt. Ligeledes fungerer WD live tv heller ikke optimalt. Det er langsomt og meget besværligt at bladre rundt i musiksamlingen. Derforuden har jeg 3-5 fjernbetjeninger og det spiller bare ikke når man har en datter der gemmer dem alle mulige steder.
Jeg ønsker evt. en totalløsning, hvor der kun skal anvendes en fjernbetjening til at navigere rundt imellem de forskellige ting. Det skal være ret simpelt, så konen også kan finde ud af det. En kammerat jeg besøgte i weekenden havde en sony fladskærm og en sony dvd/reciever og det fungerede ret godt med at navigere rundt imellem de forskellige ting såson youtube, p3 radio og tv, hvor han havde monteret boxer kort i siden. Det var enkelt og nemt og der var ikke en masse forskelligt mærker og bokse under og omkring skærmen. Er der lignende totalløsninger og hvordan er folks erfaringer hermed? Min kone er meget visuel, så hvis folk lægger inde med billeder af deres anlæg eller kan poste links til deres løsning under billedforrum kunne det være super 
/Yding1
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 06 Juni 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun svare for mit eget Panasonic TX-P42G20E1:
1) Det har et netstik indbygget, men kan også udstyres med en trådløs dongle, der dog ikke følger med. Der er mulighed for at opsætte sikkerhed på et trådløst net fra menuerne. Jeg vil tro at det er hvad wifi-ready betyder.
2) Det kan nogenlunde det samme som din WD live tv boks, dog skal alle medier streames fra en mediaserver af en art - man kan ikke tilslutte en harddisk direkte.
3) Der er mulighed for Youtube og et par andre netværkservices, men ikke for at tilslutte en pc trådløst. Der kan tilsluttes et usb-keyboard, der kan bruges.
4) Jeg har spurgt Panasonics support om dette og TV'et kan desværre ikke styres gennem netværk.
De fleste tv'er har analoge udgange som du kan slutte til et stereoanlæg med et kabel, men ikke trådløst. (Måske kan det lade sig gøre via hdmi1.4 hvis du har en surround-reciever - jeg ved det ikke helt).
Jeg har valgt slet ikke at bruge net-mulighederne på mit tv. I stedet har jeg købt en lille lydløs pc, som jeg har tilsluttet til tv'et via et langt hdmi-kabel. Den kører XBMC, som kan fjernbetjenes fra f.eks. en iPad og det spiller helt utroligt godt, men har været noget omstændigt at sætte ordentligt op og jeg er endda IT-mand. Den kører desuden Squeezeserver og squeezeplay og er tilslutet direkte til stereoanlæggets DAC via en Halide usb-spdif bridge. Det bliver fjernbetjent fra samme iPad og det spiller også rigtig godt - så godt at jeg ikke bruger XBMC's musikfunktion overhoved.
Det betyder at jeg kan styre det hele med to fjernbetjeninger: TV'ets fjernbetjening, som jeg kun bruger til at tænde for tv'et med og skrue op og ned og så iPad'en. Det skal lige siges at jeg aldrig ser tv og at alle mine dvd/bluray er lagt ind på en harddisk sammen med musiksamlingen, så det er det eneste jeg har brug for.
__________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 06 Juni 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også valgt at se bort fra totalløsning i TV pga. de begrænsninger som nævnes herover.
Jeg har købt en støjsvag HTPC med to DVB-T tunere. Musik køres via Foobar2000 og TV og hardiskoptager samt feriebilleder via Windows 7 media center. Denne kan styres med en fjernbetjening eller mus. Jeg har en logitech mus der kan bruges i luften (som en wii controller eller lignende). Jeg bruger også services som Voddler og filmstriben gennem HTPC'en.
Det kræver noget indsigt at få et sådant set-up til at køre optimalt, men nu hvor det kører er det supernemt. Jeg har lige investeret i en ekstra HTPC udelukkende til TV, da jeg også bruger min musik PC til alt muligt andet, og pt. har to skærme tilsluttet og to anlæg. Det har jeg opgivet at gøre brugervenligt og derfor nu en løsning med to dedikerede medie centre.
Man kan få media center fjernbetjeninger som også kan programmeres til ens TV så det hele foregår med kun en fjernbetjening. Windows 7 har indbygget on screen tastatur som virker ganske glimrende, når man blot ikke skal skrive en hel stil.
|
Til top |
|
|
danyh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar. Jeg synes jeg har ok styr på teknik og sådan, men tydeligvis ikke så meget som jer :)
Jeg ønsker bare afspilning af cd, radio, mp3, film, youtube, tv osv. skal være nemt, nemt og atter nemt og uden de store omveje og zappen rundt med forskellige fjernbetjeninger og sådan.
Derfor vil det vel være hensigtsmæsseigt, hvis det er sammen producent der har lavet både reciever, tv, højtalere osv. eller hvad?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
danyh skrev:
Tak for jeres svar. Jeg synes jeg har ok styr på teknik og sådan, men tydeligvis ikke så meget som jer :)
Jeg ønsker bare afspilning af cd, radio, mp3, film, youtube, tv osv. skal være nemt, nemt og atter nemt og uden de store omveje og zappen rundt med forskellige fjernbetjeninger og sådan.
Derfor vil det vel være hensigtsmæsseigt, hvis det er sammen producent der har lavet både reciever, tv, højtalere osv. eller hvad?
|
|
|
Jeg ville oprindeligt det samme , men fandt aldrig en løsning Amitech og et andet dansk firma forsøgte men gik konkurs. Det kan sagtens være der findes et godt produkt, men jeg opgav at søge efter det. Windows 7 media center kan det hele, og hvis ikke man gider nørde rundt i opsætninger kan man bare lade være. Det fungerer faktisk rigtigt glimrende, men har svjv ikke direkte support for youtube mv. Her må man åbne en browser.
En logitech Air mus og windows 7 on screen keyboard, så kører det faktisk ret simpelt. En Asus Eeebox 1501 har direkte support for fjernbetjening og så måske et logitech dinovo Mini keyboard, så er man kørende på en simpel måde. Logitech Dinovo Mini er både keyboard og fjernbetjening. Jeg ved ikke om den kan fjernbetjene andre apparater.
|
Til top |
|
|
Yding1 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay- jeg må hvis ned i Hifiklubben/expert osv. og se på løsninger.
Den midlertidige løsning er hvis at sætte ipod eller bærbar til min gamle reciever via jackstik når der skal høres musik og ellers høre radio over TDC homeboksen, hvor jeg har koblet lydudgangen fra fladskærmen til recieveren. Det er ikke optimalt- men det går nok an indtil den rette løsning findes. hmmm....??? Tænke tænke 
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu koblet min nye PC til TV og det er en leg at dele billeder mv. via en hjemmegruppe (har to andre PC'er med windows 7).
Men, jeg kan nu godt forstå din søgen, og vil da foreslå at kigge på Loewe. De plejer at være fremme i skoen.
|
Til top |
|
|
Yding1 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget en smule på loewe og de laver rigtig fede ting, men prisen er også deroppeaf, hvor mit budget får problemer med at klare mosten. Ellers nogle fede ting.
|
Til top |
|
|
Yding1 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en opfølgning på ovenstående pkt. 1.
Når en fladskærm er wifi-ready betyder det som oftest, at skrærmen kan kobles på ens hjemmenetværk, ved hjælp af en USB dongle eller lignende. Skærmen kan f.eks. gå på youtube og lignende ved hjælp af små apps.
Dog har samsung lanceret den nye 8000 serie, som f.eks. kan gå på googles søgemaskine og så begynder det jo at ligne noget. Ligeledes vil man kunne koble et trådløs tastatur til skærmen og så har man jo nærmest en "lille" computer i form af stuealteret :)
Bare lige til info for de nysgerrige :)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for info, men man skal jo stadig have en DVD eller bluerayafspiller og det ville være rart med harddisk optager også.
En dansk producent prøvede men røg på røven (var det ikke Zepto), så nu har jeg en PC som både giver mig internet og streaming af film, samt fungerer som harddiskoptager, TV tuner og DVD afspiller. Jeg bruger slet ikke TV'et til andet en skærm.
Nåt jeg alligevel skal have en ekstra kasse, vil jeg heller have det hele samlet i denne ene kasse.
Alt samme styres suverænt med en Logitech MX air mus og Win7's skærm tastatur. Det er helt klart det nemmeste system jeg har haft, selvom det tager lidt tid af få sat op.
|
Til top |
|
|