Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 03:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Computerskærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L2VBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg har desværre været så uheldig at ødelægge mit fjernsyn. Da budgettet ikke rækker til at investere i et nyt fjernsyn, har
jeg fundet min gamle computerskærm frem, og har i tankerne at benytte den som TV, som en midlertidig løsning.

Derfor er mit spørgsmål som følger:
Er det muligt at benytte en computerskærm, som fjernsynsskræm?
Jeg har en VGA indgang i skærmen og en scart udgang i min tv-boks. Derfor har jeg købt et Scart til VGA kabel. Er dette den
rigtige løsning?

Måske nødvendige oplysninger:
- Jeg mener at skærmen er 17"
- TV-signalet kommer fra en viasat tv-boks

Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe.
Til top Vis L2VBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L2VBG

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

prøv!

Hvad jeg har leget med og set gjort på nettet. så skulle en computerskærm være lige så fin til at se tv på som en normalt fjernsynsskærm. Forskellen ligger hovedesageligt i at computerskærmen har en højere opløsning og ikke nogen tuner.

Men prøv at koble boksen til, så skulle der gerne komme billede på. du mangler dog at sætte nogle pc højttalere eller anlægget til. Ellers der jo ingen lyd

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 September 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Du kan nok få flere kvalificerede svar lige præcis det spørgsmål på eks. flatpanels.dk, da de fleste her primært har fokus på lyd.

Da jeg imidlertid selv benytter samme skærm til PC og TV (ser så lidt tv at jeg ikke vil have en skærm til at fylde op bare til det ) lige mine erfaringer:

Jeg forsøgte mig også med et scart -> vga kabel i første omgang, men intet billede . Læste mig frem til at de færreste TV-bokse sender RGB-signal via scart - men måske er du heldigere med din.

Hvis din boks har HDMI-udgang, kan du imidlertid hente signalet ud af den vej. Kræver lidt konvertere hvis din skærm kun har VGA indgang, da jeg endnu kun har set HDMI -> DVI kabler/adaptorer. Du skal derfor også bruge en DVVI -> VGA adaptor for at fuldende forbindelsen.

Desuden skal du huske at VGA-indgangen kun overfører billedet - ikke lyden. Du skal derfor forbinde lyden særskilt. er der Jack- udgang på din boks, og højttalere i skærmen, er det ligetil. Er der phono-udgange til lyd, er det enkleste at benytte dit anlæg til lyden - det giver også langt det bedste resultat. Du kan benytte alle indgange på din forstærker - bortset fra evt. phono-indgang.

Kig dig godt for inden du køber kabler, adaptorer etc. De kan fås for små penge på mange internet-sites (eks. av-cables m.fl.). Køber du dem hos Fona, har du hurtigt brugt mere end et billigt TV

Held og lykke med projektet.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har også prøvet at slutte en pc skærm på min dvd. Her er problemet det samme som Anker E nævner - ressultat intet billede.
HDMI til DVI vil give et digitalt signal kaldet DVI-D. VGA er analogt det er derfor ikke muligt at konvertere fra DVI-D til VGA
En dvi-i adaptor til vga skal selv have strøm og koster forskellen på tv skærm og pc skærm^^

Lille guide
DVI-A = analog kan konverteres til VGA
DVI-D = digital kan konverteres til HDMI.
DVI-I er en samlig af de 2 ovenstående i en type kabel, dog betyder det ikke at hvis din tv boks sender ud digitalt kan skærmen modtage det analogt, den del af kablet ligger ubrugt hen.

Ganske få pc skærke har de rigtige ting indbygget, så prøv nu har du jo bestilt det, men tvivler på at det virker.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Tilbage i fordums tid, da havde nogle Skærme også Scart indgang. Tilbage i Commodore 64'ens tid. Mellemtingene kender jeg ikke rigtig noget til.  Skærmen dengang var for resten kun Gullig. I et andet skummelt øjeblik dukkede ordet krav om VGA udgange i digitale Set Top Bokse, men sådan er der så meget.   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes