Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 19:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Alternativ til Phillips 47PFL5604H (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 August 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal købe fladskærm inden for de næste 2 uger. Jeg ved, der allerede er en del tråde om emnet, men det er ikke lykkedes mig at finde svar på mine behov.

Ubitingede krav:
  • Full HD opløsning (1080p), da det ofte skal bruges med PC, hvor signalet bliver 1920x1080.
  • Maks. 10.000 kr, men så billigt, som muligt. Brugt og internethandel er også muligheder.
  • Minimum 37" helst over 40" maks. 52"
  • Minimum 1 HDMI indgang
  • Enten SCART eller rca videoindgang til Nitendo Wii
  • Indbyggede højtalere
Næsten ubetingede krav:
  • DVB-C mpeg4 tuner, da vi har kabeltv.
  • Skal kunne vægmonteres (beslag købes formentligt seperat)
Andre mulige fordele:
  • Refleks begrænsende overflade, da det skal bruge i et lyst lokale med store vindue (både alm. og ovenlys).
  • 24 Hz kompatibelt.
Det bliver et dagligdags TV, der skal kunne fungere alene.
TV'et vil 80% af tiden blive benyttet med HTPC, hvor det vil udelukkende få 1080p signal fra HTPC'en. HTPC'en vil mest blive benyttet til optaget TV, der af praktiske grunde bliver skalere op til 1080p. HTPC'en bliver dog også brugt til spil, internet m.m.
Da HTPC'en skal fungere med flere skærme, er 1920x1080 opløsningen ikke til diskussion.

På trods af brugen som computerskærm vil jeg ikke være afvisende for en plasma skærm.

Afstand til tv'et vil være 2,5-5,5 meter, så umiddelbart vil jeg mene at 42" burde være tilstrækkeligt til tv serier på 5,5 meter og f.eks. internet på 2,5-3 meter. Dette må gerne kommenteres, da det er vores første fladskærm over 30".

Til film benyttes projektor, så det er ikke et high end TV jeg søger, men blot det fornuftige mellemklasse TV.

Pt kigger jeg mest på Phillips 42PFL5604H til 5000.- +fragt.

Er dette også jeres bedste bud?
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilket tv du skal vælge, men vil lige komme med en kommentar ang afstanden til tvèt.

Med en afstand på 5,5m så er 42" ALT for småt. Jeg havde en 50" hvor jeg sad ca 4m væk og det var ikke for stort. Så med den afstand vil jeg sige min 50" eller derover.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Så med den afstand vil jeg sige min 50" eller derover.

Ak ak ak. Så bliver det svært at holde mig ved de 5000.-

Andre kommentare til afstanden.

Jeg har dog også LG 50PS8000 i kikkerten, men det koster jo 10 i stedet for 5.000.-

Nissenis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du sidder i et meget lyst rum, så vil jeg ikke mene at et plasma tv er løsningen, så er det lcd som du jo også har kig på :)

Men mht til afstand så tror jeg også godt det ville være dejligt med noget der ihverfald var minimum 50" men gerne større i følge mig. Men I størrelser der tror jeg ikke at lcd kvaliteten er så god mere, men er ikke sikker, da det kun er noget jeg har læst mig frem til. Så ifølge mig, så ville jeg købe plasma i den afstand, men ikke i et meget lyst rum

Til top Vis Nissenis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissenis

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Angående de blanke skærme og de lyse rum, så skal det retfærdigvis sige, at det bliver monteret et sted, hvor vinduerne ikke vil spejles direkte i skærmen.
Dog vil lysindfaldet til tider kunne ses.

Igen vil jeg understrege, at det er et kompromis jeg er efter, hvor alt ikke nødvendigvis skal være optimalt.

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hvad med Panasonic TX-P42G10 fra 7.800,-
  • Teknologi: Plasma
  • Skærmstørrelse: 42"
  • HD-Ready: Ja (Full HD)
  • Viera link: Ja
  • SD-kortlæser: Ja
  • Viera Cast: Nej
  • DVB-T: Ja (MPEG-4)
  • DVB-C: Ja
  • Antal HDMI: 3
  • Pixel: 1920x1080
  • Kontrast: >2.000.000:1
  • Gråtoner: 6144
  • Responstid: 0,001 msek
  • PC Indgang: Ja
  • Tekst Hukommelse: 1500
  • BxHxD: 1029 x 661 x 106
Har det ikke selv, men kun modellen uden full HD. Kanon TV - og det kan nu fås for omkring 5.300,-
Der er også en 46" model til under 10.000,-.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 August 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv netop været igennem samme søgning. Startede ved LCD og Full HD, jeg endte ved denne

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic-tx-p50x10y-4692p.html

Efter nogle ugers brug er jeg mere end tilfreds. Den er HD ready, men det er ikke muligt at se forskel på 4½ meters afstand, suverænt billede. Plasma har større farvedybde end LCD og generelt bedre billede. Købte der fordi de var billigst på nettet.

Forslaget ovenfor er simpelt hen for småt når du sidder 5 meter væk, så er 50" et must og den væsentligste faktor overhovedet.

Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Sendt: 23 August 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Plasma tv er ikke nok ikke et så godt valg når det skal stå i et lyst lokale. Så bliver det nok lidt svært at se noget på det når solen er oppe.

Hvis det var mig ville jeg kigge på disse. Jeg synes det levere et fornuftigt billede til prisen.
Phillips 42pfl7404
LG 42lh4000
LG 42lh7000
Samsung le40b655

Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 23 August 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Korsbæk skrev:
Plasma tv er ikke nok ikke et så godt valg når det skal stå i et lyst lokale. Så bliver det nok lidt svært at se noget på det når solen er oppe.

Det er simpelthen noget vrøvl. Du kan sagtens få et godt billede på en plasmaskærm i et lyst rum. Er der direkte sollys, vil det ligegyldigt om der er tale om plasma eller lcd - begge kommer til at levere et dårligt resultat i min verden.

Så medmindre dit primære behov rent faktisk omfatter at se tv med direkte sollys på skærmen, synes jeg denne pointe er betyder meget lidt i den samlede vurdering af skærmen.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 23 August 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

På 5½ meters afstand er 50" faktisk i underkanten. 60 ville være mere passende. Men prisen forhindrer dette. Udeluk derfor alle forslag hvor TVet er så lille at det er generende dvs under ca 47". Normalt siger man min 10" pr meter til tv'et. Derfor er størrelsen her det væsentligste valgkriterium, så her skulle det være 55".

Vent evt. med købet. For 2 år siden var skærmene over 42 " meget dyre, nu går grænsen ved 52" og om et år eller 2 går grænsen måske ved 60 ". Ellers må du have en projektorløsning.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak for de mange råd.
Man kan ikke altid få alt, hvad man vil have, så jeg har måtte revideret mine ønsker/kompromisser lidt.
Husk at mit ambitionsniveau for fjernsynet ikke er tårnhøjt, men er mere praktisk betonet.

Her er de vigtigste parametre:
  • Størrelse helst 46" maks 52"
  • Full HD (1920x1080)
  • DVB-C modtager (kabel TV) med mpeg4.
  • Gerne en mat overflade pga. reflekser.
  • Pris maks. 10.000 kr.

Giv gerne bud på de mest relevante eksempler.

Jeg har nu rykket mig fra min. 37" til minimum 46". Jeg forstår argumentationen for 60", men det bliver alt for stort. 52" er max af WAF mæssige årsager. Hvis ikke det fungerer på 5,5 meter, så må vi rykke tættere på.
Husk også på, at det bliver et TV, der benyttes til TV serier og nyhedsudsendelser. Yderligere benyttes det Nitendo Wii, men her står man tæt på.
Når der skal ses film bliver det på projektor og 100"+ lærred i mørklagt rum.

Billedkvalitetsmæssigt må jeg også gå på komprommis. Lækre farve og godt sort nivea er bare ikke er vigtigt nok, hvis der er reflekser i skærmen, eller der er alt for småt. Jeg ved godt, at de matte skærme reflektere ligeså meget, men her bliver billedet ødelagt jævn over hele skærmen i stedet for et spejlbillede.
Hvad jeg har set, så er alle plasmaskærme og en del LCD skærme med blanke overflader. De blanke overflader vil skabe reflektioner, men det kan være jeg må leve med dette, da de matte skærme lidt er en mangelvare på markedet.

Det giver heller ikke mening i vores økonomi, hvis nød-TV'et løber op i langt over 10.000 kr.
Husk igen, at de gode oplevelser bliver høstet om aftenen på projektor.

Eneste grund til, at jeg holder fast i full HD til et relativt lille tv på stor afstand er, at det også kommer til at fungere som computer skærm og det ser i min overbevisning kun pænt ud i native opløsning. At man så skal relativt tæt på, det bliver så bare kompromisset.

Igen mange tak og jeg håber på lidt nye bud nu, hvor jeg har snævret feltet væsentligt ind...

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Efter et smut i Elgiganten er min beslutning 95% sikker.

Kompromisset ender med at blive Philips 47PFL5604H

47"
Full HD
DVB-C mpeg4
Desværre ikke helt mat overflade, med i butikken så reflekserne hæderlige ud, de blev sløret en lille anelse, men slet ikke lige så godt som Sharp.
7400.- inkl. fragt.

Mht. reflekser var alle Sharp TV svært overlegne ift. alle de andre modeller de havde i Elgiganten.
Sælgeren i El-giganten sagde, at Sharp TV ikke produceres med DVB-C. Som så meget andet de siger passer dette naturligvis ikke, men desværre er de Sharp tv, der har DVB-C tuner, ikke inden for prisrammen.

Yderligere syntes jeg, at LG LCD tv havde en rimelig antirefleks behandling.

Plasma TV var de værste, men Samsung var bestemt heller ikke særligt gode.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hurtig tilbage melding på Philips 47PFL5604H i en lys stue på 5 m afstand.

Reflektioner:
Refleksmæssigt fungerer TV ok. Kun i rimeligt mørke scener blive reflektioner fra kraftigt lys synligt. Dog bemærkes en anelse mathed i meget kraftigt dagslys.
De glatte skærme vil helt sikkert være mindre matte i dagslys, men der er reflektioner til gengæld meget tydelige, så jeg er godt tilfreds med kompromisset.

Størrelse:
Størrelsesmæssigt kan en skærm både være for stor og for lille.
Flere antyder at 47" er i underkanten til 5 meter, men dette er jeg uenig i. Jeg tror endda 42" havde fungeret fint på 5 meters afstand.
Kriterierne jeg bedømmer dette på er, at man uden besvær skal kunne se, hvad der foregår på skærmen samt, at undertekster skal være lette at læse.
Så mine vurdering er at så længe en skærm er 8" pr. meter afstand man sidder fra skærmen, så er den ikke for lille (mindre kan muligvis også gøre det).

Ønsker man dog den bedst mulige oplevelse, skal TV være så stort, at det lige akkurat ikke generer. Dels må det ikke fylde for meget i øjet vinkeltmæssigt og dels mener jeg ikke at opløsningen skal være en begrænsende faktor.

Vinkeltmæssigt fungerer de 47" ok indtil ca. 1,5 meter. Ved 1 meter flakker øjnene rundt på skærmen, hvilket er svært irriterende.
Den 1,5 meter ved 47" passer pussigt nok ret godt med THX standarden, der anbefaler maks 40 grader i bredden, hvilket svarer til ca. 32" pr. meter man sidder fra et 16:9 fjernsyn.
Min personlige præference er dog lidt mindre nemlig små 2 meters afstand, hvilket svarer til 25-28" pr. meter fra TV'et eller 30-35 grader i bredden.

Opløsningsmæssiget mener jeg godt, at man kunne have gavn af bedre opløsning på 1,5 meter/47", men opløsningen er dog på ingen måde generende/begrænsende, så jeg lever nok fint med 1080p skærm/materiale. Ydeligere har jeg bedømt opløsningen på 1,5 meter, hvor jeg reelt ikke vil sidde så tæt på fjernsynet

Generelt:
Farve, skarphed, mørke farver mv. vil jeg ikke kommentere, da TV'et ikke er kalibreret endnu samt, at jeg mangler sammenligningsgrundlag. Jeg har dog umiddelbart ikke fundet nogle af delene begrænsende på nogen måde.
Jeg har slået diverse smarte features fra, hvor særligt skarphedsfunktionen generede mig ved at give et fejlagtigt billede, som andre sikkert vil synes vældigt meget om.

Fjernbetjeningen synes jeg reagerer lidt sløvt, men menuerne er enkle, så der skal ikke trykkes så meget for at opnå de ønskede funktioner, hvilket er meget fint.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 September 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Spændende beretning du giver.

Men hvad med panasonic. Laver de ikke nogle LCD tv i det samme prisleje, der er bedre end det Phillips du har valgt?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes