Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 02:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad betyder "Native" opløsning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Måske ret elementært, men når man snakker native opløsning hvad menes der så...?

Min projektor er "Native 720p", men den skalerer da ikke et 1080i billede til 720p?! Jeg har fået at vide at en projektor altid skalerer til sin native
opløsning, hvilket jeg jo så ikke helt kan forstå?

Jeg kører over HDMI fra min HTPC og der kan jeg vælge 720 og 1080 vælger jeg det sidste bliver skrivebordet i Windows en del større, hvilket vel
betyder at projektoren viser 1080i? Hvor er det lige at "native" kommer ind i billedet?

jeg kan forstå at billedet måske er bedst ved den opløsning der er opgivet som native, men ikke at alt skaleres til nativeopløsning. Er der noget jeg
har misset?
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Native opløsning angiver den fysiske opløsning LCD chip'sne i f.eks. din Z3'er. Det vil sige at den fysisk har 1280*720 billedebunkter. Alt over og under vil enten blive opskaleret eller nedkslaeret til at passe.

Den viser ikke flere billedepunkter bare fordi du giver edn et 1080i signal. Men den kan selvfølgelig ikke gå ind og skalere på forholdet mellem de ting der vises. f.eks. at din taskbar er mindre i 1080 emd 720, det er windows der bestemmer dens størrelse

Opløsningen har ikke noget med størrelsen af billedet at gøre, kun antal billede punkter.

Din projekter "æder" 1080i signalet og nedskalere det til 720P.

Mvh. Henrik

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Du kan sikkert sætte dit grafikkorts driver op så det passer.

Normalvis vil driveren ikke skalere, men blot vise det fulde billede på den sekundære skærm (eller projektor) og billedet vil så kunne "trækkes rundt" med musen her.

Jeg har selv et ATI/AMD grafikkort hvor "Theater Mode" kan indstilles således at grafikkortet skalerer billedet til at passe på det sekundære output (mit TV).

nVidia's kort har en tilsvarende funktion et sted, ved jeg.

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Okay men hvad er den bedste opsætning så når man skal se bluray? Skal jeg føde Z3eren med et 720p signal fra Nvidia driveren eller vælge 1080i
med 50 eller 60 Hz. Hvis jeg vælger 720p på HTPCen er det vel den der skalerer bluray opløsningen ikke sandt?

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:
Okay men hvad er den bedste opsætning så når man skal se bluray? Skal jeg føde Z3eren med et 720p signal fra Nvidia driveren eller vælge 1080i
med 50 eller 60 Hz. Hvis jeg vælger 720p på HTPCen er det vel den der skalerer bluray opløsningen ikke sandt?

Det er altid bedst at smide et signal ind i en Z3 der er tilpasse native opløsning. Har selv en jo :) Og de er ikke voldsomt gode til selv at scale op/ned. Så kør du bare 720P. Du kan jo evt prøve 1080i og se om du synes billedet bliver bedre...

Mvh. Henrik

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:

Jeg kører over HDMI fra min HTPC og der kan jeg vælge 720 og 1080 vælger jeg det sidste bliver skrivebordet i Windows en del større, hvilket vel
betyder at projektoren viser 1080i? Hvor er det lige at "native" kommer ind i billedet?

En præcisering af hvad der sker i dit setup: Projektoren viser _altid_, uden undtagelse, 1280x720 pixels. Hvor den får de pixels fra kan variere. Når dit billede bliver "for stort" når du vælger 1080i, så er det fordi projektoren er sat op til at vise det indkommende signal pixel for pixel, så den viser bare 1280x720 ud af de 1920x1080 du sender, og smider resten væk. Men hvis du vil have den til at vise HELE billedet, så vil den skalere på det. Den kan ikke vise 1080i fuldt ud, uanset hvordan du vender og drejer det. Som de andre siger, brug 720P fra PC'en. Udover at opløsningen passer, så slipper du også for problemer ved konvertering fra interlace til progressive.

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ok så sagens kerne er at jeg faktisk ikke på nogen måder kan se ægte 1080 hverken i eller p. Jeg troede nemlig at 1080i var muligt men at 1080p
selvfølgelig var udelukket... Hvad er grunden så til at man overhovedet har 1080i??? Jeg mener der er vel ikke nogen digitale displays der kan vise
dette format udover FullHD displays?!

Jeg synes også billedet står bedre når jeg føder den med 720p fra HTPCen...

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:
Hvad er grunden så til at man overhovedet har 1080i??? Jeg mener der er vel ikke nogen digitale displays der kan vise dette format udover FullHD displays?!

1080i fylder datamæssigt kun lidt mere end 720p. 1080p fylder væsentligt mere end 720p.

Da HD blev defineret ønskede man en hvis datamængde pr. sek, dette passede med 1080i eller 720p. Her var 1080p for stort. Dette er grunden til 1080i.

i = interlaced (hver anden linie opdateres pr. frame)
p = progressive (hver eneste linie opdateres pr. frame)

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du i din nVidia-driver vælger "dual-screen" eller "dual-view" istedet for "Clone" så finder dit grafikkort den opløsning der passer bedst til din projektor (i dit tilfælde højst sandsynligt 720p) i "dual-screen" mode vil dit tv/projektor fungere som udvidelse af skrivebordet og dette betyder at du:

Hvis du vil se film på din projektor skal flytte dit videoafviklingsprogram (mediaplayer, VideoLAN/VLC etc.) over på skærm nr. 2.

Samtidig kan du ændre opløsningen/farver/skarphed individuelt for begge skærme og du får ikke ikoner/startmenu og andet rod på den sekundære skærm.

Derudover vil du kunne spille computer/gå på nettet etc. samtidig med at du afvikler film på din sekundære skærm.

Ved 1080i vil du ikke kunne optimere opdateringshastigheden iforhold til hertz (v-sync) og der vil komme artifacts og "horisontale hakker" i dit projektor billede.

Prøv at sætte et spil på og skift imellem 720p og 1080i med og uden Vertical sync slået til - der bliver det tydeligt.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forstå du vil have 1080i, i stort format er 720p da klart at foretrække. Jeg har et 92" lærred, og jeg bryder mig bestemt ikke om interlaced.
Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes