Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 18:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Støjdæmpning af projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hey
Jeg har en OPTOMA HD65 projekter der larmer med 29 db. Projekteren virker perfekt (skide god billede), men jeg synes
den larmer lidt/meget. Jeg har søgt lidt på nettet og har ikke umiddelbart fundet noget materiale til støjdæmpning af
projektor, så ville da lige spørge jer om i gør noget ved jeres projektor for at dæmpe støj niveuet? Man kunne fx måske
bruge det samme køler indlæg som man sætter ind i stationære computere for at dæmpe støjen?

Håber i forstår:)
Til top Vis det er pigge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det er pigge Besøg det er pigge's Websted

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Du kunne måske placere den længere væk fra hvor du sidder, 29 dB burde ikke forstyrre ret meget når man ser film og anlægget kører...
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

har den en eco eller theatre mode? der sænkes blæser omdr. nemlig oftest!

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

det er pigge skrev:
Hey
Jeg har en OPTOMA HD65 projekter der larmer med 29 db. Projekteren virker perfekt (skide god billede), men jeg synes
den larmer lidt/meget. Jeg har søgt lidt på nettet og har ikke umiddelbart fundet noget materiale til støjdæmpning af
projektor, så ville da lige spørge jer om i gør noget ved jeres projektor for at dæmpe støj niveuet? Man kunne fx måske
bruge det samme køler indlæg som man sætter ind i stationære computere for at dæmpe støjen?

Håber i forstår:)

Ja, det er et svagt punkt ved projektorer. De larmer allesammen

Jeg har løst problemet ved at bygge en hush-box af 21 mm mdf-plade isoleret med dæmpeplader indvendigt. Projektoren lyser ud af en rude. Det kræver lidt arbejde at lave en hush-box, men det er bestemt besværet værd. Det er simpelthen befriende at slippe for den forbandede larm!

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Okay tak for svarene. I har ret i man ikke kan høre projektoren når lyder spiller, men hvis der nu er en stille scene i en film,
så kan det godt være lidt provokerende:) Kunne være jeg skulle lave mig en hush-box her i vinter ferien, tak for forslaget!
Til top Vis det er pigge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det er pigge Besøg det er pigge's Websted

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hej perejvind

Jeg har nu søgt lidt rundt på siden, og har fundet nogle ideer til bygning af en hush box men mangler lige at få svaret på
nogle spørgsmål:)
1. De dæmpeplader du bruger er det nogle du har lavet selv, eller har du købt dem, du må gerne smide link:)

2. Ruden hvor projektoren kan lyse ud af, ved du der om det er vigtigt om man køber en rigtig rude beregnet til det, eller
kan man godt nøjes med et stykke plexiglas? Endnu engang du må gerne smide link:P

3. Jeg går ud fra du har instaleret en udsugning i din hush box. Jeg har tænkt på bare at bruge en normal køler fra en
stationær computer, men hvordan får jeg strøm til den? er det muligt at tilslutte den til den lille udgang på projektoren der er
beregnet til elektrisk lærred?

På forhånd tak:)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

det er pigge skrev:

1. De dæmpeplader du bruger er det nogle du har lavet selv, eller har du købt dem, du må gerne smide link:) 

Jeg har brugt disse her fra Biltema, Jeg har brugt dem der er 30 mm tykke.

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1341&i ItemId=83277

det er pigge skrev:

2. Ruden hvor projektoren kan lyse ud af, ved du der om det er vigtigt om man køber en rigtig rude beregnet til det, eller
kan man godt nøjes med et stykke plexiglas? Endnu engang du må gerne smide link:P 

Jeg har købt et lille stykke glas af den slags man bruger til indramning af billeder. Jeg fik det for 10 Kr. hos den lokale glarmester. Jeg vil ikke anbefale plexiglas, da det er lidt uklart.

det er pigge skrev:

3. Jeg går ud fra du har instaleret en udsugning i din hush box. Jeg har tænkt på bare at bruge en normal køler fra en
stationær computer, men hvordan får jeg strøm til den? er det muligt at tilslutte den til den lille udgang på projektoren der er
beregnet til elektrisk lærred?

På forhånd tak:)

Ja, det er nødvendigt med 2 huller i hush-boxen. Et hvor luften kommer ind og et hvor luften kommer ud. For at få luften til at bevæge sig er det nødvendigt med en blæser. De fleste bruger en eller flere støjsvage kabinetblæsere. Det er formentligt ikke en god idé at tilslutte dem direkte til udtaget på projektoren. Den udgang er kun beregnet til at aktivere et relæ, så du risikerer at brænde projektoren af hvis du tilslutter en blæser her. Brug istedet en 12 Volt strømforsyning til at drive blæseren. Så er du sikker på ikke at skade projektoren.

Jeg startede slev med at bruge Papst blæsere, men min nuværende løsning er mere ekstrem. Selv om man bruger støjsvage blæsere, vil lidt af støjen stadig slippe ud gennem åbningerne i hush-boxen, så jeg har tacklet problemet på følgende måde: Min hushbox hænger i loftet af min stue i stue-etagen. Der er et rør i hver ende af hush-boxen som er ført op gennem loftet til 1. sal. En emhætte blæser luft ned gennem det ene rør, og den opvarmede luft forsvinder op gennem det andet rør. På den måde opnår jeg ekstrem støjdæmpning. Jeg kan ikke høre om projektoren er tændt eller slukket. Det eneste jeg kan høre er et meget svagt "Dwinnng" når farvehjulet starter op.

Alle som har oplevet mit system har været dybt imponerede. Mange har afskrevet at benytte en projektor som TV, fordi den larmer for meget. Selv hader jeg også når der er noget der står og suser hele tiden, så uden en hush-boks kunne jeg bestemt heller ikke finde mig i støjen.

Held og lykke med projektet.

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for det gode svar perejvind! dit svar kan bestemt bruges, og jeg troede slet ikke jeg kunne gøre det så
billigt, så er der jo absolut ingen grund til et fladskærms TV Dog tror/ved jeg, jeg ikke kommer til at efterligne dit
kølersystem men for satan det lyder cool!

det er pigge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej
nu er jeg så gået i gang med at bygge min hush box men jeg er kommet i tvivl om hvilke kølersystem jeg skal vælge. Pt.
står valget mellem disse 2:

http://studiedata.dk/shop/nanoxia-fx12-1250-120mm-6067p.html

http://www.coolerkit.dk/sharkoon_silent_eagle_2000___80mm-p- 237.html

Jeg er i tvivl om hvorvidt den første blæser er så stor at der vil slippe lyd ud fra hush boxen. Mens nr. 2 køler ikke flytter
ligeså meget luft som nr. 1.

Hvilken synes i jeg skal vælge, eller måske en helt 3?

Knerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter 120 mm blæsere - alt andet lige, jo større blæser jo større airflow ved samme lydniveau!

Jeg går selv i lignende tanker, og forventer at købe en af disse to:

http://studiedata.dk/shop/noctua-nf-s12-1200-blaeser-5993p.h tml

http://studiedata.dk/shop/noctua-120mm-nf-p12-6188p.html

Til top Vis Knerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knerk

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt 4 stk. af disse til min hushbox...og jeg er meget meget kritisk vedr. støj :)

http://www.stillepc.dk/anmeldelser/fans/fan_sff21d_120.htm

De virker efter hensigten, og har lang holdbarhed i lejer mv.

mvh

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel projektor som også larmer ... jeg har haft den skildt af for at kigge lidt på blæserne - og overvejer at skifte dem med lownoise typer ...

men hvordan ved jeg om en blæser levee samme airflow dvs køler ligeså meget ?? jeg vil jo nødig ha noget over ophedet ...

Men går også ud fra at de er blevet bedre til at lave støjsvage blæsere idag end de var i 2000  ..

Til top Vis meiers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meiers

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

hvis man ikke samme muligheder som perejvind ,kan et 3kammer design være meget effektivt

de 2 extra kamre virker som 'lydpotter' for henholdsvis indsugning  og udsugning

indvendigt beklædes kamrene med fx æggebakkeskum.

opbygningen er dæmpekammer - indsugblæser- projektorkammer - udsugblæser - dæmpekammer

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Ingen der har skiftet blæsene i projektoren ????
Til top Vis meiers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meiers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes