Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred "buer" i siderne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SvendM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 December 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har købt et brugt lærred, men det buer lidt indad i siderne, helt ude ved kanten.

Er der nogen der har et godt råd til hvordan det problem kan løses?

Til top Vis SvendM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SvendM

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Almindelige rullelærreder er noget bras. De kommer altid til at bule eller krølle efter et stykke tid.

Du må desværre nok leve med det, eller bruge dugen til fremstilling af et DIY fastrammelærred.

Kharmakiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Kunne man måske lave et DIY tabtension lærred??? Så vidt jeg kan se er den eneste forskel på almindeligt rullelærred og tabtension de løkker der sidder i siden af lærredet. Dem burde man da næsten selv kunne sy på med lidt snilde og vupti, så har man et tabtension lærred....

Correct me if I'm wrong!!!

Til top Vis Kharmakiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kharmakiller

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg trivler på man lige selv laver sit rullelærred om til et tabtension

Til perejvind: Det er noget sludder at alle rullelærreder krøller eller buler. Mit eget lærred står ligeså snurre lige som den dag jeg købte det og jeg har da også læst om flere andre der heller ikke har haft nogle problemer med deres rullelærreder.
Der er nok rigtig at man kan være uheldig med de krøller hvis man køber et billigt lærred, men købe man et lærred fra fx. quality screen eller lissau i 3.000 - 4.000 kroners klassen er det ikke noget man vil få problemer med nutildags.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 04 December 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

ikeaboy skrev:

Til perejvind: Det er noget sludder at alle rullelærreder krøller eller buler. . . . .

købe man et lærred fra fx. quality screen eller lissau i 3.000 - 4.000 kroners klassen er det ikke noget man vil få problemer med nutildags.

Det er nu ikke min erfaring. Hvordan mon det så kan være at både Quality Screen og Lissau fremstiller tab-tension lærreder når det ikke er nødvendigt, hvis de billigere rullelærreder er ligeså gode?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 04 December 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
ikeaboy skrev:
Til perejvind: Det er noget sludder at alle rullelærreder krøller eller buler. . . . .

købe man et lærred fra fx. quality screen eller lissau i 3.000 - 4.000 kroners klassen er det ikke noget man vil få problemer med nutildags.

Det er nu ikke min erfaring. Hvordan mon det så kan være at både Quality Screen og Lissau fremstiller tab-tension lærreder når det ikke er nødvendigt, hvis de billigere rullelærreder er ligeså gode?

De er ganske givet mere sikre, og giver i sidste ende sikkert også det bedste resultat, men det Projecta rullelærred jeg havde i vist nok 4 år var der heller ikke nogen videre problemer med. Hvis bare man sørger for at lærredet hænger 100% i vater, så hjælper det nok - og mit hang altid ude, det blev aldrig rullet op.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
... Hvis bare man sørger for at lærredet hænger 100% i vater, så hjælper det nok - og mit hang altid ude, det blev aldrig rullet op.
Det sidste er helt afgørende. Man må jo tænke på at bagsiden strækkes i forhold til forsiden når lærredet er rullet sammen. Det er det der gør at siderne vil have tendens til at bue fremad, når man ruller lærredet ud igen.

Med hensyn til at løse problemet, tænkte jeg på at du måske kunne lave et system med et par smalle lister i hver side i hele lærredets højde med fx pianohænglser som du kan klemme kanten sammen med og rette den ud på den måde. Eller hvis du har lærredet hængende op ad bagvæggen kan du med et par flade stållister klemme kanterne ind mod væggen. Det kan evt. gøres ved at lægge nogle supermagneter ind i væggen og male dem over. Hvis det kun er fra tid til anden kan du måske nøjes med et par flade trælister som lapper lidt ind over lærredet og så hæfte det på væggen med "elefantsnot" eller lignende hæftemasse. Det er kun ideer til in egen kreativitet - det er ikke afprøvet. Jeg har rammelærred af samme årsag.

Men hvor stort er problemet? Hvis den krøllede/krumme del holdder sig i den sorte ramme (som der bør være på et godt lærred) er problemet vel ikke så stort. Ellers kunne du overveje at male en sort maske langs lærredets kant og så gøre billedet lidt mindre.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Mit lærred bliver nu altid rullet op efter brug.
Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes