Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakokris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Jeg går i seriøse tanker om anskaffelse af en projektor. Jeg har bl.a. HD med i overvejelserne. Projektormarkedet er fuldstændigt nyt for mig - Så er der et par kloge hoveder, som kunne give mig et par råd og en eventuel anbefaling af produkter? Afstanden mellem lærred og projektor bliver 6-8 m., max.

Takker,

/Jakob

Til top Vis Jakokris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakokris

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 September 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jakokris skrev:
Hej Alle,

Jeg går i seriøse tanker om anskaffelse af en projektor. Jeg har bl.a. HD med i overvejelserne. Projektormarkedet er fuldstændigt nyt for mig - Så er der et par kloge hoveder, som kunne give mig et par råd og en eventuel anbefaling af produkter?

Hvis du er kompromisløs og gerne vil holde dig under en halv million så snup en Sim2 C3X til 215k.

Er det trods alt for dyrt, kan du tage skridtet ned (såvel kvalitetsmæssigt som prismæssigt) til eksempelvis en Sim2 HT380 til 75k.

Er det lige i overkanten kan du i prisniveauet 48k-55k kigge på Sim2 D80e og JVC HD100.

Er det også mere end du havde forestillet dig, så er vi nede omkring en BenQ W5000 til 18k.

Imellem W5000 og D80e/HD100 er der flere projektorer som eksempelvis JVC HD1 og flere Infocus projektorer og nok også nogle Optoma. Men ydelsesmæssigt er de ikke så interessante som de projektorer, som jeg har nævnt oven for.

For så vidt angår lærred er alle de ovenstående projektorer bedst tjent med et Stewartlærred. Afhængig af om du har et lyskontrolleret rum (=mørkelagt) samt den valgte projektor, må du sammen med din forhandler drøfte hvilken Stewartdug, som bedst dækker dit behov. Prislisten for Stewartlærrder kan du se her.

haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det var en meget fin oversigt Gerdes - jeg tror hvis der er flere der skal byde ind - at du, Jakoris, prøver at beskrive lidt om rummet den skal stå i, prisleje .. ja jo flere informationer jo bedre..

mvh

Haspalm

Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 September 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

haspalm skrev:

Det var en meget fin oversigt Gerdes - jeg tror hvis der er flere der skal byde ind - at du, Jakoris, prøver at beskrive lidt om rummet den skal stå i, prisleje .. ja jo flere informationer jo bedre..

Ja, i særdeleshed er prislejet væsentligt. Men i sidste ende vindes der meget ved at konsultere en forhandler, som ved hvad han taler om med hensyn til installation og valg af lærredsdug.

Jakokris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej........Indtil videre tak for jeres respons. Rummet er en alm. stue, ret reel, på ca 34 m2.

Med hensyn til prisleje, havde jeg håbet på en ca. 20.000 kr. Men omvendt, hvis fx. yderligere 5.000 kr. gør en forskel, så må jeg jo spare dem yderligere sammen, da jeg lægger meget vægt på kvaliteten - så hellere vente. Lige et andet spørgsmål; Blue-Ray kan vel godt afspilles på en HD-projektor, måske et dumt spørgsmål, men som sagt, billed-siden er helt ny for mig. Jeg har brugt kroner på Audio i stedet. Ja, så lige bortset fra en plasma fra Panasonic, 3 år gammel.

/Jakob

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Lige et par hints mere fra en der nok går mere op i lyd end billedkvalitet.

Mange er overfølsomme over for den såkaldte regnbueeffekt som DLP projektorer kan lave. Selv kan jeg ikke se det. Til gengæld er jeg meget overfølsom over for den støj en projektor genererer. Primært er det ventilatoren som "larmer".

DLP projektorer har dog også et farvehjul der kører meget hurtigt rundt. Personligt er jeg langt mere generet af denne "hylen" end af eventuelle billedmæssige fordele og ulemper. Derfor er jeg mere til LCD eller JVC's DILA projektorer. Har oplevet den JVC HD100 der refereres til og ville mget gerne have en sådan. Men jeg har dog ikke sammenlignet den med SIM eller andre højkvalitets DLP projektorer.

Faktisk vil jeg sige, at du lige som med hifi SKAL opleve en projektor live, før du kan opveje fordele og ulemper mod hinanden.  

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

der er en optoma hd73 på ksb til 5000.

det er billigt

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=90890

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige købt min første projekter, valget faldt på en BenQ W5000. Jeg er dybt imponeret over billedet denne "billige" projekter kan lave. Jeg have faktisk bestemt mig for en JVC HD1, men synes helt klart ikke, at den er de ekstra ca 20k værd.

Held og lykke med valget....

Mvh

Bowie

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Jakokris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet, Bowie. Hvad gav du for den? Jeg har set den på nettet til ca. 15.000 kr. Og har ligeledes læst en anmeldelse af den - her syntes anmelderen at have svært ved at få billedet helt skarpt. Men det var den "gamle" 5000. Er den blevet lavet i en opdateret udgave? Men den ser rigtig rigtig fed ud. Hvad med støj -er der det?

God weekend til alle

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Hej

Jeg har lige købt min første projekter, valget faldt på en BenQ W5000. Jeg er dybt imponeret over billedet denne "billige" projekter kan lave. Jeg have faktisk bestemt mig for en JVC HD1, men synes helt klart ikke, at den er de ekstra ca 20k værd.

Held og lykke med valget....

Mvh

Bowie

Det kommer vel an på hvor generet man er af regnbuer

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt den hos Otto (AV-Precision). Han sælger den for 16.995 kr INCL ISF kalibrering. Det er vigtigt, at du køber den med en kalibrering. Der er kommet flere firmware opdateringer til den.

Hvis du ikke har oplevet denne projekter vil jeg KLART anbefale dig, at ta ud og opleve den live. Kan se du kommer over fra djævle øen  Så kunne du evt hive fat i Christian (CSN-teknik), som hvis har en stående....

Mvh

Bowie

P.S. Jeg kan ikke se, det der ligner regnbuer.... kun et kanon billed !!

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Jeg har købt den hos Otto (AV-Precision). Han sælger den for 16.995 kr INCL ISF kalibrering. Det er vigtigt, at du køber den med en kalibrering. Der er kommet flere firmware opdateringer til den.

Hvis du ikke har oplevet denne projekter vil jeg KLART anbefale dig, at ta ud og opleve den live. Kan se du kommer over fra djævle øen  Så kunne du evt hive fat i Christian (CSN-teknik), som hvis har en stående....

Mvh

Bowie

P.S. Jeg kan ikke se, det der ligner regnbuer.... kun et kanon billed !!

også derfor jeg siger det kommer an på hvor generet man er af regnbuer

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes