Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: TV og film på computerskærm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 September 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er hifi-freak når det kommer til musik, men film og tv er ikke lige min stærke side. Jeg skal have mig et fladskærmstv inden for de kommende måneder (er min plan) men da mange af dem er så poppede og med meget forskellig billedekvalitet og muligheder mht. dvb-c, mpeg4 osv, overvejer jeg om det er en god ide at købe en tilpas stor computerskærm der kan vægmonteres og sætte ekstern dvd og tv-tuner til skærmen via en hdmi-dvi-converter og køre de eksterne apparaters lyd ud analogt til min analoge stereoforstærker. Er dette en vanvittigt dårlig ide og kan det lade sig gøre? Jeg går efter 32" men en 30"-skærm kan vel også gå, hvis jeg ikke kan få større.

Jeg kunne forestille mig at der ville komme problemer med den højere opløsning og evt. framerate?

Jeg har set lidt dvd på min 24" samsung-skærm gennem VLC med X-interlace på og havde sådan set ikke noget at klage over - kan en fornuftig dvd-afspiller (max. 3k) give et tilsvarende pænt resultat?

En anden grund til at jeg foretrækker at gøre det på den måde er at jeg er fuldstændig uafhængig af fjernsynets indbyggede gøgl og løjer - så kan jeg få en god skærm med gode farver osv, og tv-tuneren kan skiftes når der kommer nye standarder osv. Hvis det kan lade sig gøre vil det måske være både billigere og bedre? I stereo-sammenhæng kan man jo godt lide at splitte det hele op i selvstændige bokse, men i tv-verdenen virker det for mig som om folk gerne vil have et tv der kan alt muligt man ikke har brug for, samt pianolak over det hele som ikke er specielt tidløst osv - det skal desuden skiftes om få år for at få en tidsvarende billedekvalitet og flere muligheder i tuneren - jeg synes ikke jeg ligger i den målgruppe.

Hvad synes i om ideen med computerskærmen som tv og kan det lade sig gøre?

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der har noget at sige til ovenstående?  Der må da være nogen der har tænkt eller prøvet at bruge en computerskærm som tv?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 16 September 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det er som udgangspunkt en dårlig løsning, da en PC monitor ikke er velegnet til TV .

Prøv event søgefunktionen/-eller stil spørgsmålet ovre på Flatpanels.dk.

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Er der noget her jeg har misforstået?  Hvori ligger forskellen mellem Computerspil og det som sker på en Tv skærm?

Computerskærme har det der VGA 15 bens indgang, og enhver Computerskræm (19") CRT-Type, er velegnet som Soveværelses eller Senge Tv. Endda i HD kvalitet.

At nogen så skriver  VGA ikke er hverken HDMI eller HDCP beskyttet. Jeg tror mange virkeligt tænder af når dette går op for dem. Alle Computerskærme er HD. Det fremgår jo af de opløsninger som kan indstilles.

Engang skrev jeg om hvis almindelige Set top bokse ikke havde VGA udgang skulle de bare returneres. Om jeg har problemer, JA, med VGA indgangene på de moderne Fladskærme.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

For tage brodden lidt af mit foregående indlæg, jeg mener de der opløsninger som ens Computer kan indstilles til Outputte. Denne bærbare har 1280x800 eller mindre. Har mange gange undret over hvorfor fortalere for HDTV ikke kom mere fra Computerfolket. Selv opløsningen 640x480 vil være tæt på HD idet man kører med frame rate på 50 eller derover.

Om ens Computerskærm er velegnet til Tv, jamen for mig er Computerspil ens slags Tv. Hastigheden på billederne fra Spil og fra Tv udsendelserne er vel "Ens".!

Jeg har aldrig set det, men hvis ens Mediacenter kan outputte til et Fladskærms Tv så ______

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Har set gamle små, Computermonitorer til Scart stik, RCA eller Phonokabler og med omskifter mellem Noget digitalt (TTL ) knapper og også  kunne vise Grøn skærm alene.

Til gengæld forstår jeg nu hvorfor B & O lavede CRT Tv hvor Linie udgangen var separat fra Højspændingen. Dette er faktisk humlen i nå ja, CRT TV hhv Computerskærmene, en hel masse teknisk jeg ikke kender til.

Engang jeg ikke lige havde et Tv tænkte jeg, det her må prøves. Det var en lille CRT skærm som kun viste gult billede (  ), som jeg koblede til Video og Scart og der var billede. Ikke i sort/hvidt så dog i gult/sort (hedder det sådant?). Hvis dette ikke forklarer noget kommer jeg det ikke nærmere. Og det var ikke en indbrændt skærm med ordet Guldkorn jeg fandt, der stod i stedet GULDFYND flot indbrændt, det var synligt selv når slukket.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 17 September 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke den fornødne tekniske indsigt. Men vil man have bare et nogenlunde optimalt TV billede frarådes det,at bruge en PC monitor,da denne er dedikeret til PC brug. Derfor mangler den bla en hel del i billedbehandligskredsløb, støjfiltre osv. .  
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Jeg har ikke den fornødne tekniske indsigt. Men vil man have bare et nogenlunde optimalt TV billede frarådes det,at bruge en PC monitor,da denne er dedikeret til PC brug. Derfor mangler den bla en hel del i billedbehandligskredsløb, støjfiltre osv. .  

Laaang tænkepause

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 September 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Det er da en brugbar mulighed - men også dyr. En god 30 tommer monitor koster kassen, og så skal du have en tuner oveni.

Du får samtidig en olm høj opløsning (>1080P), som du ikke rigtig får noget ud af med hverken HD-TV (som det er p.t.) eller BluRay. PC spil og demoer er det eneste multimedie, jeg lige kan komme i tanke om kunne udnytte opløsningen, og så skal du dælme tæt på for at kunne se forskel ned til et 32" FullHD TV.

Og 30" er da i det hele taget en noget klejn skærm her i 2008

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes