Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der nogen projektorer der kan sættes fast på væggen i en af siderne og skyde billedet skråt hen på lærredet for enden af rummet?
Hvis man korrigere for at en projektor hænger oppe under loftet i midten, kan man vel også lave det med placering langs væggen ved langsiden i et lokale eller hvad? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
bump
Ingen bud på om der findes sådan en konevenlig projektor som ikke skal stå i midten af stuen? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo du skal finde en med stor lens shift f.eks. Sanyo. Projektoren kan ikke ligge fladt på væggen, men hvis du monteren den på en hylde kan den godt skyde billedet "skjævt" så du får hele billedet på væggen, men inden for en hvis grænse og ikke langt fra side væggen.
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er netop på en hylde ved den ene væg i siden, jeg snakker om :)
Jeg troede lens shift betød at man kunne vende billede om ved loft montering men det gør det åbenbart ikke?
Hvis vi nu forestiller os et rum der er 4 x 4 meter, kan en Sanoy Z5 kan så gøre det eller kan den nyeste Sanoy z2000 gøre det endnu bedre? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, lens shift er en fysisk bevægelse af linsen, så billedet forskydes op/ned eller højre/venstre uden at der opstår skrå linjer. Desuden får du ikke den forringelse af billedet, som headstone-justering giver. Headstone kan rette op på skrå linjer, hvis projektoren netop ikke står i rette højde foran lærredet, men da det sker elektronisk, skades billedkvaliteten.
Men husk i dit tilfælde at du skal have lens shift vandret! Mange projektorer har godt nok lens shift, men kun lodret, da man ofte godt kan placere projektoren lige ud for lærredet sideværts, men måske ikke kan ramme lige den rigtige højde. Jeg har aldrig hørt om en projektor med udelukkende vandret lens shift, så du skal lede efter en med begge typer. Det vil oftest være omtalt som Horizontal og Vertical lens shift i specifikationerne. Og horizontal er altså vandret.
Det næste problem er så om den vandrette lens shift er stor nok til at klare dit krav. Det lyder af rigtig meget, når du vil have projektoren helt ud i siden af stuen. Hvis der oven i købet ikke er så mange meter fra projektor til lærred, vil du have behov for en meget stor vinkel, og det kan nok godt blive et problem. For det første er det ikke helt uden betydning for billedkvaliteten, hvis du bruger maksimum lens shift, og det kan altså også være svært at finde meget store vinkel-korrektioner. Linsen skal jo kunne bevæges meget kraftigt sideværts for at kunne klare det. Du må tjekke, hvor mange grader, fabrikanterne opgiver til horisontal lens shift, og så måle ud derhjemme, hvor mange grader du har brug for. Jeg kender ikke de to modeller, du spørger om, så det kan jeg ikke hjælpe med. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mister også lysstyrke når du bruger lens shif, så det skal også tages med i beregningerne. Eksempelvis er Sanyo Z5 ikke ret lysstærk, så hvis køber sådan en og bruger lens shift i ekstrem grad, stiller det yderligere krav til lysdæmpingen i rummet.
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, så blev jeg klogere på lens shift og kan forstå det er den horisontale = vandrette lens shift jeg skal kigge efter.
Når man bruger lens shift, så tænkte jeg egentlig lige på på om det ville være en god ide at projektoren peger direkte hen mod lærredet, dvs. at den peger skråt når den nu placeres ude langs side væggen.
Eller er det bedre at den peger lige frem, dvs. parallelt med væggen? Men så skal linsen vel dreje og bevæge sig endnu mere? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal pege lige ud, ellers bliver billedet ikke ligesidet. Det kan man korrigere hvis det lodret med keystone, men Sanyo har ikke vandret keystone korrection.
Jeg ville ikke være så bekymret omkring billed kvaliteten med lens shift, hvis det er det der skal til for at få en projektor. Jeg synes at Sanyo gør det rigtigt godt. Jeg havde da lige umiddelbart, ved en hurtig test, svært ved at se forskel ved maksimal lensshift lodret. Jeg har ikke prøvet maks vandret men det kan jeg da godt lige prøve i aften hvis det er.
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være kanon, hvis du lige ville prøve at sætte din Z5'er ud til siden af væggen og bruge maks vandret lens shift for at se hvordan det så kommer til at se ud. Og i øvrigt også for at se hvor meget den kan klare. SÅ ja tak, det må du gerne! :)
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undrer mig i øvrigt at der ikke er andre der har spurgt om dette før eller andre der har sat deres projektor på en hylde ude ved væggen, hvor den nok er nemmere at skjule? Men måske hænger det sammen med at kun de nyeste projektorer kan lave lens shift vandret? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel en prioritets spørgsmål. Det begrænser udvalget og mange fortrækker DLP projektorere som ikke så tit har lens shift. En del vil vel også gerne have det bedste ud af deres udstyr og ikke gå på kompromi med den bedste plasering.
En anden mulighed hvis det skal "skjules" er disse flade modeler dog til bagvæggen flade væg modeller.
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
er Z5'eren egentlig ikke en DLP projektor? Kan godt følge dig i at man gerne vil have det optimale ud af sit dyrt indkøbte udstyr, det er blot sådan i vores lille hjem at min bedre halvdel prioriterer indretning af vores eneste stue højere end filmene i skuffen ;)
Hvordan går det med at teste projektoren ude ved side væggen? ;) __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
er Z5'eren egentlig ikke en DLP projektor? Kan godt følge dig i at man gerne vil have det optimale ud af sit dyrt indkøbte udstyr, det er blot sådan i vores lille hjem at min bedre halvdel prioriterer indretning af vores eneste stue højere end filmene i skuffen ;)
Hvordan går det med at teste projektoren ude ved side væggen? ;) |
|
|
Nej, Z5 er en 3xLCD.
|
Til top |
|
|