Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Er Fuld HD noget pjat ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 August 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Jeg har pt et Panasonic 42PX70, og er rigtig glad for det...

Men jeg har nu opgraderet fra dvd til Blu-ray og en surround reciver der understøtter HD lydformater.

Mit næste move var så at opgradere til Panasonic 50PZ70 Fuld HD.

Men nu skriver en masse til mig så at det er fjollet, og hvorfor jeg køber Fuld HD ? og at Fuld HD bare er et salgstrick, kan det virkelig passe?

Mit andet spørgsmål, er om der er en mærkbar forskel på at gå fra 42 til 50" ? altså da jeg fik fra 32 til 42" var der jo kæmpe forskel, men hvordan føles det fra 42 til 50" ?

Håber nogen vil hjælpe mig lidt her, for jeg er ved at falde for det tilbud som computersalg.dk køre på den 50" Panasonic, det er sku billigt 12.500 kr er det ik ?

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Brug den applet der er i bunden af denne artikel til at finde ud af hvilken siddeafstand du skal have til et TV af en given størrelse for at få udbytte af en given opløsning (1920x1080 i dit tilfælde):

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Men nu skriver en masse til mig så at det er fjollet, og hvorfor jeg køber Fuld HD ? og at Fuld HD bare er et salgstrick, kan det virkelig passe?

Der er ikke noget galt i at vælge Full HD, og det er på ingen måde en ulempe, så længe alt andet er ens. Det er alt andet lige en fordel at have højere opløsning. Humlen er at det betyder mindre end det bliver gjort til, og derfor kan man ofte opleve at man kan få et bedre tv ved at vælge et andet tv der har lavere opløsning, men er bedre på andre punkter - hvis en sådan findes. Det gør den ikke ret meget længere, derfor er det efterhånden en udvandet pointe. Konkret, så mener jeg at Pioneer 508XD er bedre, også på full-HD kilder, end PZ70 - men når 508XD er udsolgt, er Pioneer per definition altid 1080P, og så er diskussionen lidt tom.

Sune Thomsen skrev:
Mit andet spørgsmål, er om der er en mærkbar forskel på at gå fra 42 til 50" ? altså da jeg fik fra 32 til 42" var der jo kæmpe forskel, men hvordan føles det fra 42 til 50" ?

Det har til gengæld meget stor betydning, især når du ser HD har du _brug_ for den ekstra størrelse for at få den fulde glæde af signalets kvalitet.

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

I følge denne her test får vi noget ud af 50" Fuld HD hvis vi sidder 2 meter fra skærmen: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511

Og her kan I se hvor tæt vi sidder på skærmen: http://peecee.dk/upload/view/125454

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

I følge denne her test får vi noget ud af 50" Fuld HD hvis vi sidder 2 meter fra skærmen: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511

Det er i teorien rigtigt. I praksis er det ikke helt så simpelt, eksempelvis kan højere opløsning medføre færre artifacts i billedet, og selv om du ikke kan se den højere opløsning, kan du måske godt se artifacts. Omvendt, så er det sjældent sådan at den højere opløsning kommer uden at man går på kompromis med noget andet (det begynder dog at blive udbredt). Kort sagt, så drejer det sig om at købe et TV med et godt billede, hvilken opløsning det så har, det er egentlig ikke i sig selv særligt interessant.

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hmmm... ser ud til at jeg ikke lige pt skal opgradere, for computersalg.dk har lige solgt den sidste skæm, og får dem ikke hjemme igen øv øv...

Og jeg har kun 13.000 kr til denne opgrade, så 12.500 kr var jo helt perfekt, øv øv øv....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes