Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic PX & PZ Plasmaskærme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i ca. 2 år gået og ventet på den "rigtige" Plasmaskærm skulle dukke op, men der har altid været noget der gjorde, at jeg lige ventede lidt længere.... Det kan ikke undre at det har været Pioneers Plasma der har haft den største opmærksomhed, og jeg skulle da også lige til at købe ét da jeg hørte om Pioneers kommende 9G...

Nu har jeg besluttet ikke at vænte længere, og har så i "ventetiden" købt en Panasonic TH-42PX80E Plasmaskærm, til kr 9000. - og hvor er jeg glad for det: Det har været den største og mest positive oplevelse jeg har haft i billed og lyd, nogensinde! Det er bare kommet helt bag på mig, at PX80 er så god. Alt er faktisk så godt, at jeg sagtens kan leve med denne skærm fremover...

Det er en skærm på 42", med en opløsning på "sølle" 1024 x 720 (tænkte jeg), men nu må jeg give Otto AV.P ret, når han gang på gang har skrevet at det ikke er nødvendigt med mere end 1024 x 720 - da man simpelt hen ikke kan se forskel med afstande på 3-4m, eller derover.

Anyway, jeg håber med denne tråd, at folk med Panasonic Plasmaskærme kan få - og give gode råd, og at folk der endnu ikke har købt fladskærm, kan blive inspireret til at tænke på andet end: Pioneer

PS: jeg er ikke "frelst", og kan sagtens se mig selv købe et Pioneer 9G om 2 år! Pointen er: det er ikke "nødvendigt" da jeg nu har et TV, jeg er 96% tilfreds med...

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Et helt konkret spørgsmål som TapecConnection ikke lige kunne hjælpe med: Når jeg bruger Spdif imellem min Panasonic BD30 BluRay afspiller og min ældre Yamaha SurroundReciever, ja så får jeg "dårlig" lyd, men hvis jeg bruger AVProcessoren i BD30, og overfører lyden analogt via "6 kanal input" til Reciveren, så får jeg "god" lyd...? Jeg bruger HDMI imellem skærm og BD30. Er der noget specielt med de nye BluRay afspillere som man skal tage hensyn til?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Et helt konkret spørgsmål som TapecConnection ikke lige kunne hjælpe med: Når jeg bruger Spdif imellem min Panasonic BD30 BluRay afspiller og min ældre Yamaha SurroundReciever, ja så får jeg "dårlig" lyd, men hvis jeg bruger AVProcessoren i BD30, og overfører lyden analogt via "6 kanal input" til Reciveren, så får jeg "god" lyd...? Jeg bruger HDMI imellem skærm og BD30. Er der noget specielt med de nye BluRay afspillere som man skal tage hensyn til?

Spdif kan ikke overføre de nye lydformater fra Blu-ray og HD DVD

Det skyldes at Spdif standarden kun er stereo (2 kanaler) som så også kan bruges til at overføre DD 5.1 og DTS 5.1 i komprimeret form.

Bruger du derimod HDMI eller en analog forbindelse, så kan den gode ukomprimerede lyd overføres. Med BD30 og HDMI vil det dog kræve en surround receiver som kan dekode lyden fra bitstream, da BD30 ikke selv kan dekode HD-lyden (som Dolby TrueHD & DTS-HD MA).

Så at bruge analog imellem BD30 og din ældre Yamaha, vil give den bedste lyd.

/Lars

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Go4it skrev:

Spdif kan ikke overføre de nye lydformater fra Blu-ray og HD DVD

Det skyldes at Spdif standarden kun er stereo (2 kanaler) som så også kan bruges til at overføre DD 5.1 og DTS 5.1 i komprimeret form.

Bruger du derimod HDMI eller en analog forbindelse, så kan den gode ukomprimerede lyd overføres. Med BD30 og HDMI vil det dog kræve en surround receiver som kan dekode lyden fra bitstream, da BD30 ikke selv kan dekode HD-lyden (som Dolby TrueHD & DTS-HD MA).

/Lars

Takker Lars, det må jeg så leve med til jeg får købt mig en ny Forstærker med HDMI!

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

En anden ting jeg er meget overrasket over ved PX80, er at billedet er meget "flot" når jeg ser analogTV - noget jeg har læst mange steder skulle være et mareridt, som kun kan afhjælpes med et digitalt signal..?

Kan jeg få et meget bedre billede med et digital signal?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
En anden ting jeg er meget overrasket over ved PX80, er at billedet er meget "flot" når jeg ser analogTV - noget jeg har læst mange steder skulle være et mareridt, som kun kan afhjælpes med et digitalt signal..?

Det kan du egentlig sige om de fleste plasma TV. Altså at de er gode til analog TV.

PX80 er dog et af de bedre.

Go4it skrev:

Det du ihvertfald kan få med digitale signaler er ægte 16:9. Når du ser en 16:9 udsendelse fra f.eks. DR, TV2 eller TV3 i dag, så vil dit TV zoome billedet op så det fylder hele skærmen. Det giver dårligere opløsning, men med digital TV får du den ægte kvalitet.

/Lars

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Go4it skrev:

Det kan du egentlig sige om de fleste plasma TV. Altså at de er gode til analog TV.

PX80 er dog et af de bedre.

Go4it skrev:

Det du ihvertfald kan få med digitale signaler er ægte 16:9. Når du ser en 16:9 udsendelse fra f.eks. DR, TV2 eller TV3 i dag, så vil dit TV zoome billedet op så det fylder hele skærmen. Det giver dårligere opløsning, men med digital TV får du den ægte kvalitet.

/Lars

Tak Igen Lars - jeg fornemmer at PX80 opfylder de fleste af mine krav: du siger at PX80 er ekstra god til analog TV, ja da, og DVD klarer den også til UG, jeg kan næsten ikke se forskel på DVD & BluRay via Panasonic DMP-BD30, noget der kunne tyde på at BD30 er en fantastisk BluRay afspiller... 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Jeg er ikke sikker på det er helt rigtigt - såvidt jeg ved kan BD30 ikke dekode TrueHD og DTS-HD MA, heller ikke på de analoge udgange. Mig bekendt kan man _kun_ få lossless surround fra BD30 ved at koble den via bitstream HDMI til en receiver med dekodere indbygget. Så den dekodede lyd på de analoge udgange, vil stamme fra det samme lossy lydspor der ender på spdif udgangen. Teoretisk set burde det derfor ikke gøre nogen forskel, og resultatet afgøres således af hvilken der har den bedste D/A konverter. Da de fleste surround-processorer har bedre bass management osv end afspillerne har, vil jeg generelt anbefale at køre surround-lyd digitalt til forstærkeren, hvis der ikke er nogen format-mæssig fordel i at køre analogt.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Tak Igen Lars - jeg fornemmer at PX80 opfylder de fleste af mine krav: du siger at PX80 er ekstra god til analog TV, ja da, og DVD klarer den også til UG, jeg kan næsten ikke se forskel på DVD & BluRay via Panasonic DMP-BD30, noget der kunne tyde på at BD30 er en fantastisk BluRay afspiller... 

Jeg har ikke selv nærstuderet BD30, men den har fået en meget rosende omtale i det nyeste Widescreen Review, som er et af de mest troværdige medier man kan få fingrene i.

Mht. forskellen på DVD og blu-ray, så oplever de fleste at de med tiden sætter mere og mere pris på den ekstra detaljegrad, og dermed også lægger mere og mere mærke til begrænsningerne i DVD...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Det er en skærm på 42", med en opløsning på "sølle" 1024 x 720 (tænkte jeg), men nu må jeg give Otto AV.P ret, når han gang på gang har skrevet at det ikke er nødvendigt med mere end 1024 x 720 - da man simpelt hen ikke kan se forskel med afstande på 3-4m, eller derover.

For komplet-hedens skyld, vil jeg gerne lige påpege at jeg som sådan ikke mener det er _ligegyldigt_ at få 1080P. Der er bare så mange andre ting der er mere interessante at fokusere på, at man som regel har brugt udelukkelsesmetoden til at indsnævre valget til ét bestemt tv, længe før man overhovedet når til at bekymre sig om 1080P eller ej - hvis ellers man prioriterede i dén rækkefølge de forskellige parametre har mest betydning for billedet.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg er ikke sikker på det er helt rigtigt - såvidt jeg ved kan BD30 ikke dekode TrueHD og DTS-HD MA, heller ikke på de analoge udgange.

Nej, man skal ha' fat i en BD50 for at den kan dekode TrueHD og DTS-HD MA. Eller en PS3 Men sidstnævnte har selvfølgelig ingen analoge udgange
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Go4it skrev:

Jeg har ikke selv nærstuderet BD30, men den har fået en meget rosende omtale i det nyeste Widescreen Review, som er et af de mest troværdige medier man kan få fingrene i.

Mht. forskellen på DVD og blu-ray, så oplever de fleste at de med tiden sætter mere og mere pris på den ekstra detaljegrad, og dermed også lægger mere og mere mærke til begrænsningerne i DVD...

Hej Otto, Jeg ved selvfølgelig godt at BluRay giver et flottere billede - ikke mindst når skærmen er HD, men grunden for min begejstring er nok, at nogen har ytret sig negativt om DVD via "HD ready" fladskærme, med udtagelser som "hele min DVD samling er nu værdiløs, osv.

Sagt på en anden (positiv) måde, så har min DVDsamling aldrig set så godt ud - som nu

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Go4it skrev:

For komplet-hedens skyld, vil jeg gerne lige påpege at jeg som sådan ikke mener det er _ligegyldigt_ at få 1080P. Der er bare så mange andre ting der er mere interessante at fokusere på, at man som regel har brugt udelukkelsesmetoden til at indsnævre valget til ét bestemt tv, længe før man overhovedet når til at bekymre sig om 1080P eller ej - hvis ellers man prioriterede i dén rækkefølge de forskellige parametre har mest betydning for billedet.

Overdrivelse fremmer forståelsen Otto  Og jeg beklager at mit citat af dine udtagelser kan misforståes... Men (selvfølgelig) er der en forskel på de 2 billedformater, spørgsmålet er så om det er det værd, altså ydelse kontra pris, og dér må den enkelte selv vurdere de enkelte parametre! Jeg er bare meget positivt overrasket, og "føler" at jeg ikke behøver mere pt. - men det skal nok komme

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
AV Precision skrev:
Jeg er ikke sikker på det er helt rigtigt - såvidt jeg ved kan BD30 ikke dekode TrueHD og DTS-HD MA, heller ikke på de analoge udgange.

Nej, man skal ha' fat i en BD50 for at den kan dekode TrueHD og DTS-HD MA. Eller en PS3 Men sidstnævnte har selvfølgelig ingen analoge udgange
Dér mener (håber) jeg du tager fejl: jeg spurgte om dette hos TC, da jeg købte "dyret" - og de sagde ja...

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

BD30 kan ikke dekode de nye lydformater, hverken til overførsel med HDMI eller analog. Som sagt skal du have fat i en BD50 for at du kan få de nye lydformater dekodet.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
BD30 kan ikke dekode de nye lydformater, hverken til overførsel med HDMI eller analog. Som sagt skal du have fat i en BD50 for at du kan få de nye lydformater dekodet.
OK, men det er vel også nok at den kan overføre HDsignalet via HDMI til min kommende AVprocessor - der kan dekode div. HDlydformater... 

Det ville da også være "dumt" at bruge dekoderen i en billig BluRay afspiller, i stedet for en (forhåbentlig) bedre, i en "dyr" AVprocessor?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ligegyldigt hvor du 'dekoder' de nye lydformater. Det er i praksis kun 'udpakning' der foregår. Når lyden pakkes, erstattes et-tallerne med mellemrum, og fyldes så ud igen når lyden 'dekodes'. Dét kan kun gøres på en måde

Desuden er der features ved Blu-ray formatet, som f.eks. Picture in Picture, der kræver dekodning i afspilleren for at virke.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Som sædvanlig en god pointe. Hvilken rækkefølge mener du at de forskellige parametre skal have? Hvis du allerede har været omkring det i en anden tråd er du velkommen til at smide et link:-)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ps3 kan pt ikke decode dts-hd ma.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Nej, men det kan den inden længe...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes