Forfatter |
|
Almost Phantom Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften,
Jeg overvejer at få en projekter sat op i hjemmebiografen, og har fundet en eftersigende god budget projekter ved navn "OPTOMA HD65". Er der
nogle der har kendskab til denne ? Jeg er helt ny inde for denne projektions verden så lidt hjælp ville være guld værd :-)
Jeg vil dertil også gerne have en læred i ramme, hvilket et bør jeg vælge mht. Gain etc.
På forhånd tak for jeres hjælp!
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
BigPic Lukket konto

Bruger siden: 20 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ,ja Optoma hd65 er vidst en udemærket projektor til prisen, jeg har ikke selv set den i funktion, så jeg kan kun udtale mig efter hvad jeg har læst. Et godt tip er nok at finde et sted hvor du kan se den "live" i funktion, også for at se om du er følsom overfor regnbue effekten da det jo er en DLP projektor. Hvis du er det, vil du nemlig hurtigt komme til at fortryde dit køb.
Hvis du ligger et par tusind kr. mere til side, kommer der også andre muligheder som Sanyo Z5, Panasonic ax200 og Infocus in76 som alle er gode budget projektorer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BigPic,
Tak for det, jeg har allerede set en DLP projektor i action, og kunne slet ikke se den såkaldte "regnbue-effekt" dog var den også i 25.000 kr.
klassen.. Jeg tror jeg vil booke en demo fremvisning nede i den lokale Hifi-klub.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Sunmusic,
Super link - kan se Optoma HD65 har fået gode anmeldelser derinde også...
|
Til top |
|
|
John Stevens Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almost Phantom skrev:
Jeg tror jeg vil booke en demo fremvisning nede i den lokale Hifi-klub. |
|
|
Lykkedes dette? De gider sjældent at vise deres billigste projektor frem - naturligvis med en forskellig begrundelse fra sælger til sælger!
Kunne godt tænke mig at høre hvad du synes om den.
|
Til top |
|
|
BigPic Lukket konto

Bruger siden: 20 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
John Stevens skrev:
Almost Phantom skrev:
Jeg tror jeg vil booke en demo fremvisning nede i den lokale Hifi-klub. |
|
|
Lykkedes dette? De gider sjældent at vise deres billigste projektor frem - naturligvis med en forskellig begrundelse fra sælger til sælger!
Kunne godt tænke mig at høre hvad du synes om den.
|
|
|
Nej de er sjældent specielt entusiatiske når man vil kigge på deres "billige" udstyr.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så den demonstreret i min lokale Hifi-klub, uden at have bestilt tid i forvejen. Den var allerede fastmonteret, og der var en medarbejder, der hjalp til med at tilslutte forskelligt grej. Jeg bestilte én kort tid efter demoen, da den lever fuldt op til mine forventninger, og endda lidt mere til - prisen taget i betragtning. Indtil videre mener jeg at den må score et rent 13 tal, på en pris/kvalitets scala, men jeg har endnu ikke set den på eget lærred. Venter den i løbet af næste uge, da den skulle bestilles fra hovedlageret.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg projektoren hjem.  Jeg må sige at den til fulde lever op til mine forventninger! Der er et par små mangler, men ikke noget man kan klage over, til prisen. Et af de større irritationsmomenter, er måden som foden er lavet på, der ikke gør det muligt at tage højde for en lidt skæv placering, uden at skulle klodse diverse stykker pap, samt andet løsøre, indunder hjørnerne. Også dens zoom er ekstremt begrænset, men heldigvis passer billedet i størrelsen til mit lærred, ved et rent lykketræf, ved den afstand mit bord har fra lærredet.  Blændende flot billede og lav blæserstøj, for en DLP i den prisklasse! Farverne var lidt opskruede i grundjusteringen, men en indstilling i neutral fixede det problem øjeblikkeligt. Jeg kan se en smule rainbows ved sort/hvid film med hurtige bevægelser, men det er stadig et fænomen jeg kan leve med. Ved farvefilm har jeg ikke bemærket det endnu. (Ved ikke lige hvorfor der er rainbows ved sort/hvid, men der er nok en simpel forklaring på det.)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af lys i denne projektor, så en gainværdi på 1.0 eller derunder, er nok at foretrække. Sortniveau er ikke på CRT-niveau, men der er rigeligt med lys til at man kan bruge et gråt lærred, eller montere et kontrastfilter, der giver bedre sortniveau.  Min projektor har en mystisk hyletone imens den er på standby?? Den er ikke så høj i niveau, da man (jeg) skal helt tæt på, for at høre den, men lidt mystisk.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Så fik jeg projektoren hjem. 
Jeg må sige at den til fulde lever op til mine forventninger! |
|
|
Tillykke med den. Jeg er den glade ejer af en HD70, som nok skal ses som dens forgænger.
Spencer skrev:
Et af de større irritationsmomenter, er måden som foden er lavet på, der ikke gør det muligt at tage højde for en lidt skæv placering, uden at skulle klodse diverse stykker pap, samt andet løsøre, indunder hjørnerne.
|
|
|
Er du sikker på at du ikke kan skrue på de to bageste gummiben for at rette op på skævhed? Det kan man på min. Det forreste ben kører med en glidemekanisme med lås. Men HD65 behøver jo ikke være lavet på samme måde.
Spencer skrev:
Jeg kan se en smule rainbows ved sort/hvid film med hurtige bevægelser, men det er stadig et fænomen jeg kan leve med. Ved farvefilm har jeg ikke bemærket det endnu. (Ved ikke lige hvorfor der er rainbows ved sort/hvid, men der er nok en simpel forklaring på det.)
|
|
|
Uanset kildematerialet bliver farverne du ser på lærredet blandet af de farver som farvehjulet lader passere på skift, typisk rød, grøn og blå - men visse projektorer er der suppleret med et par andre felter i hjulet, enten for at få større lysstyrke eller for at kunne ramme visse farver mere nøjagtigt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Uanset kildematerialet bliver farverne du ser på lærredet blandet af de farver som farvehjulet lader passere på skift, typisk rød, grøn og blå - men visse projektorer er der suppleret med et par andre felter i hjulet, enten for at få større lysstyrke eller for at kunne ramme visse farver mere nøjagtigt. |
|
|
Der er vist noget med at gul er tilføjet på farvehjulet, for at få mere naturlige hudfarver. Hudfarverne på tidligere modeller, var grunden til at jeg udsatte investeringen lidt. Jeg synes de er tæt på CRT-kvalitet på HD65, så derfor købte jeg den. Andre melder også om størst problemer med rainbows ved S/H materiale, og jeg har desuden skruet kontrasten en del ned efterhånden. Det mindsker problemet. De bagerste fødder kan der desværre ikke skrues på, så det er noget med papstykker under, samt diverse DVD-hylstre, bøger m.m.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af hensyn til indretningen, har jeg netop pillet min HD70 ned og indbygget den i en "rullemarie" - et lille tv-skab med åben bagside som så bliver kørt frem foran sofaen når der skal ses film. Det er en mulighed, men hvis du har mulighed for det, vil jeg foreslå dig at få den op at hænge i loftet.
Jeg lavede en primitiv "bro" hen over projektoren med tre gennemgående skruer som gik ned i hullerne i projektoren, så jeg på den måde nemt kunne justere den vandret. "Broen" stod så på en dyb hylde højt oppe på bagvæggen. Praktisk, men ikke særlig pænt.
I forbindelse med flytningen opdagede jeg at der var nogle utydelige bobler forårsaget af støv som åbenbart var kommet ind i den "lukkede" lystunnel. Når jeg kørte fokus helt i bund var støvpartiklerne tydelige, så de måtte sidde på en flade et lille stykke foran DMD-chippen. Alle steder jeg kunne finde noget om det på nettet, stod der det skulle ordnes af et serviceværksted. Men i går fandt jeg denne guide: http://tantht.blogspot.com/2009/02/how-to-remove-dust-blobs- from-optoma.html
Den kan du måske få glæde af om nogle år, når det er tid til at støve af derinde. 
Jeg kan i øvrigt anbefale idg at låne en Spyder2 eller lign. og prøve at kalibrere Optomaen efter denne guide: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 Jeg fik masser af lærerig tid til at gå med det.
Fortsat god fornøjelse i hjemmebiffen.
|
Til top |
|
|