Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 problem, Sanyo z3 & Quality Screen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder med et ret irriterende problem her...

Jeg har forgæves prøvet at tilpasse billedet fra min projektor. Når bredden passer med lærredet er billedet et par cm for højt. Jeg synes jeg har været igennem alle indstillinger.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken model mit lærred er, men det er fra Quality Screen. Kan det virkelig passe at mit 16:9 lærred ikke er lavet helt korrekt?

Jeg er ellers rigtig godt tilfreds med billedet. De ekstra par cm i højden der projekteres på den sorte del af lærredsstoffet generer mig bare grænseløst. Jeg håber nogen derude har en løsning.

Mvh

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Lyder mærkeligt. Men mål da dit lærrede ud og se om det er 16:9

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har målt lærredet, og det passer med 16:9 på 2 decimaler (ifølge mine skæve udmålinger på egen hånd).

Så problemet må næsten ligge hos min projekter - Det er næppe min afspille, da problemet også er der når jeg afspiller fra min mediecenter... Jeg er helt blank, må jeg erkende.

Jeg har lige målt efter, og det drejer sig om 2 cm billedet er for højt. Lærredet er 84 tommer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det kan måske være, at lens shift forstyrrer højde/bredde-forholdet ?

Har du projektoren monteret meget skævt, rent højdemæssigt, i forhold til lærredet ?

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Projektoren er monteret i loftet, 40 cm over lærredets øverste kant og 147 fra nederste kant. Samtidig er den monteret 310 cm fra lærredet.

Jeg ved ikke om det er helt ekstreme forhold?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det er normalt at have udsving i dén størrelsesorden i linsen på projektorer i denne prisklasse, især når der bruges meget lens shift. Midten af lens-shift'en er når projektoren er placeret hvad der svarer til midt i billedet, du kan evt. prøve at flytte projektoren, hvis det har nogen akademisk interesse for dig. Det er blandt andet på grund af disse issues at en sort kant rundt om billedet er en fordel, så kan du lade en centimeters penge gå ud over en sorte ramme. Visse projektorer (eller scalere) har faktisk mulighed for at maskere det af elektronisk i stedet for, men jeg mener ikke Sanyo har dén mulighed.

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg har prøvet at regulere lærredet, så det kom 15 cm højere op. Det hjalp en smule - men ikke nok - på udsvinget. I hvert fald har i ret i jeres forklaring, og det er godt at have adresseret problemet.

Otto: Sanyo har ikke den mulighed, nej. Er det en almindelig funktion i eksterne scalere, og har funktionen et specifikt navn, så man nemt kan læse sig frem til det?
Kan man i øvrigt læse sig frem til hvor god en projekter er til lens shift uden udsving? Jeg har ikke hørt om fænomenet før.
Jeg ved ikke hvor stor en fordel den sorte ramme omkring billedet er i denne situation. Lyset (billedet) kan stadig sagtens ses, og tilfører billedets afslutning i højden en sløret effekt.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 November 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:

Otto: Sanyo har ikke den mulighed, nej. Er det en almindelig funktion i eksterne scalere, og har funktionen et specifikt navn, så man nemt kan læse sig frem til det?

Det hedder blanking, og ja det er mere eller mindre standard på alle video processorer. Jeg vil mene at alle modeller fra f.eks. Lumagen og DVDO har denne feature. Det er næppe prisen værd alene for dette, men der er absolut også andre fordele ved at have en ekstern video processor... Bare for at nævne én: Din Z5 kan såvidt jeg ved ikke modtage 1080P/24 (correct me if I'm wrong...). Med f.eks. en Lumagen HDP kan du sende 1080P/24 til scaleren, og outputte 720P/48 som Z5'eren kan vise korrekt. Vupti - ægte 24 Hz gengivelse...  (DVDO kan også, men så skal man have en VP50, som nok er i den stramme prisklasse når man har en Z5...)

Champ skrev:
Kan man i øvrigt læse sig frem til hvor god en projekter er til lens shift uden udsving? Jeg har ikke hørt om fænomenet før.

Ikke rigtigt, det er et spørgsmål om kvaliteten af optikken. Du kan give et kvalificeret gæt ved at kigge på linsen: Er det en stor motherf..., kan du typisk lave mere lens shift uden problemer - men så står du typisk med en projektor i en prisklasse hvor det ikke rigtigt er et alternativ til Sanyo længere...

Champ skrev:
Jeg ved ikke hvor stor en fordel den sorte ramme omkring billedet er i denne situation. Lyset (billedet) kan stadig sagtens ses, og tilfører billedets afslutning i højden en sløret effekt.

Er det et fastramme-lærred? Quality Screen's fastramme-lærreder kan fås med Veltex, det minimerer problemet. Jeg mener godt det kan eftermonteres, hvis du har et uden. Har du et rullelærred, så er der ikke så meget du kan gøre.

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Det er et rullelærred, så her er ikke meget at gøre. Og jeg tror ikke en fiks hjemmelavet lappeløsning er vejen frem her

AV Precision skrev:

Med f.eks. en Lumagen HDP kan du sende 1080P/24 til scaleren, og outputte 720P/48 som Z5'eren kan vise korrekt. Vupti - ægte 24 Hz gengivelse...  

Jeg har før tænkt på en ekstern scaler. Jeg ved meget lidt om scalering mellem de forskellige formater, så det eksempel du nævner der bliver jeg lige have dig nødt til at uddybe. At gå fra 1080P/24 til 720P/48... Hvorfor så ikke bare sende 720P direkte fra afspiller til projekteren?

Vil der i øvrigt være noget at vinde ved at upscalere dvd til 720P i fx den Lumagen HDP du nævner, eller bliver resultatet ringere?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 November 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:

Jeg har før tænkt på en ekstern scaler. Jeg ved meget lidt om scalering mellem de forskellige formater, så det eksempel du nævner der bliver jeg lige have dig nødt til at uddybe. At gå fra 1080P/24 til 720P/48... Hvorfor så ikke bare sende 720P direkte fra afspiller til projekteren?

(hvis det ikke stod klart, så taler vi om HD-DVD/Blu-Ray kilder her)

Fordi det i givet fald vil være 60 Hz, ikke 48. Ingen afspillere har 24 eller 48 Hz output i 720P. Med en scaler vil du kunne opnå mere flydende, filmisk gengivelse, fordi du kan udnytte at filmene er lagret i 24 Hz på skiverne. Nu ved jeg ikke hvilke signalkilder du har, men HDP'en kan gøre det samme hvis du inputter 1080i/60, hvis din afspiller ikke har 1080P/24 output, og for region 1 DVD'er hvis din afspiller kan leverer 480i output til den.

Champ skrev:

Vil der i øvrigt være noget at vinde ved at upscalere dvd til 720P i fx den Lumagen HDP du nævner, eller bliver resultatet ringere?

Det bør absolut blive bedre. Lumagen har markedets vel nok bedste skalerings-algoritme, og samtidig har den nogle unikke justeringsmuligheder på farvegengivelsen, som absolut ikke vil være nogen skade til i forbindelse med en Z5. De-interlacing af film-materiale er også fortrinlig. De-interlacing af video-materiale er mindre prangende, her er DVDO foran (forudsat at man benytter ABT102). Det er dog stadig bedre end hvad du f.eks. finder i dagens HDD-optagere.

Men vi bør nok i virkeligheden tage den via PB, hvis det er noget vi skal nærmere ind på...

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 November 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
[QUOTE=Champ]

Jeg har før tænkt på en ekstern scaler. ....

QUOTE]

(hvis det ikke stod klart, så taler vi om HD-DVD/Blu-Ray kilder her)

Fordi det i givet fald vil være .....

[QUOTE=Champ]

Vil der i øvrigt ....

...

Men vi bør nok i virkeligheden tage den via PB, hvis det er noget vi skal nærmere ind på...

Nej da, der kan da være andre (mig selv) der gerne vil høre lidt om alt det her

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Otto, nu vil jeg lige citere dig fra en anden tråd:

Scorcese har lavet tests med 48 fps, men testpersonerne oplevede at filmene mistede den "filmiske" fornemmelse, hvilket efter sigende gjorde Hr. Scorcese godt gal i skralden...

Det er måske ikke muligt at vise 720P/24fps? Og i den forbindelse er 48fps bedre end 60fps, eller hvordan hænger det sammen?

Hvorfor lagrer man i det hele taget 720p som 60fps hvis det ikke er at foretrække?
- Eller hvorfor kan man ikke overføre 720p/24fps/48fps direkte fra kilde til fremviser hvis det er der problemet ligger..?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 November 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
Nej da, der kan da være andre (mig selv) der gerne vil høre lidt om alt det her

For min skyld ingen alarm, men der er trods alt visse regler mht. salg gennem forummet, og de er der af årsager jeg er enige i, så jeg kan ikke rigtigt tillade mig at sætte mig selv ud over dem... Jeg følte at det blev lidt for specifikt, men måske er jeg bare paranoid... Jeg uddyber gerne de generelle ting omkring fordelene ved ekstern video-processering.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 November 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Citér:

Det er måske ikke muligt at vise 720P/24fps? Og i den forbindelse er 48fps bedre end 60fps, eller hvordan hænger det sammen?

Filmene er optaget i 24 fps. 720P findes imidlertid ikke som format i 24 fps, og derfor er det meget begrænset hvad der findes af udstyr der understøtter det (jeg kan faktisk ikke lige komme i tanke om nogen...). Men den flydende gengivelse ved at gengive filmene i 24 fps i stedet for 60 kan også opnås ved at gengive hvert billede 2, 3 eller flere gange, og gengive billedet ved 48 eller 60 Hz. Nu skal det lige siges at jeg læste forkert, og opfangede det som at du havde en Z5 og ikke en Z3 - jeg skal blankt erkende at jeg ikke kan huske hvordan det er med Z3 og 48 Hz.

Citér:
Hvorfor lagrer man i det hele taget 720p som 60fps hvis det ikke er at foretrække?
- Eller hvorfor kan man ikke overføre 720p/24fps/48fps direkte fra kilde til fremviser hvis det er der problemet ligger..?

720P ved 50 eller 60 fps er tiltænkt som et TV-format, hvor det ikke mindst til sport giver mening at optage med en højere framerate. Det har aldrig været meningen at man har villet benytte 720P ved 24 fps i HDTV-standarden, 24 fps er forbeholdt 1080P kilder. Et interessant faktum er at 1080P/24 fylder mindre end 720P/60, ved samme komprimeringsgrad. På det rent teoretiske plan, så er det fuldstændigt ligegyldigt om du overfører 1080P/24 til projektoren og så nedskalerer, eller om du nedskalerer først og så overfører til projektoren i 720P/24. Men fordi 720P/24 ikke findes som officiel standard, har man reelt ikke lavet noget udstyr der kan modtage det, men meget udstyr er i stand til at modtage 48 Hz, fordi det er relativt simpelt at modificere projektorens 50 Hz mode til at køre 48 Hz, hvorimod man typisk ved 24 Hz input skal have et ekstra led i signalbehandlingen, der fordobler antallet af frames.

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Okay, så gir det hele faktisk mening alligevel. Sådan!

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Underligt, jeg har Z3'eren, og lens shift'er både den ene og anden vej, og mit er stadig præcist 16:9, kan i hvert fald ikke ses med det blotte øje. Måske har jeg bare været heldig 

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja det er da godt nok underligt. - vil du bytte?

Hvor langt har du projektoren fra lærred? Og hvor langt sidder lærredet under/over projektoren?

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:

Ja det er da godt nok underligt. - vil du bytte?

Hvor langt har du projektoren fra lærred? Og hvor langt sidder lærredet under/over projektoren?

Billedet er 86" tommer fra 3 meter. Projektoren sidder rimlig underligt, nemlig nede i venstre hjørne i forhold til lærredet.

Men det fungerer

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

StylaH: Det virker meget underligt, for så burde mit da helt sikkert også fungere... hmm

Jeg har tænkt lige mere over den forklaring jeg fik med lens shift problematikken. Hvis nu jeg vinkler projektoren mod midten af lærredet, så burde problemet vel være løst? (men det er det bare ikke). For så ville jeg jo ikke skulle bruge lens shift, men keystone for at tilpasse det...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes