| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i længere tid kigget efter en LCD fladskærm, men har et par spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har kunnet finde svar på.
Kan man køre 1920x1080 via VGA indgangen på Sony KDL-40W2000 (der understøtter pixelmapping 1:1) ? ?
Eller er det kun via HDMI indgangen man kan komme op på 1920x1080 ? ?
For f.eks. det ene TV jeg har kig på, er testet til kun at køre 1366x768 via VGA indgangen (i review).
http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2007/05/11/Toshiba- Regza-42X3030D-42in-LCD-TV/p1
Toshiba 42X3030D
Det er selvom det understøtter 1:1 pixelmapping (de kalder det noget andet).
Men det skulle kunne køre 1920x1080 via HDMI indgangen - men her er det noget sparsomt med udvalget af grafikkort til computere, der har HDMI udgang.
Og ønsker man DirectX10 (med Vista), så kan jeg ikke finde nogen.
Er lidt i vilrede...
Vil gerne ende op med at køre 1920x1080 via min HTPC i 1:1. Om det så er via HDMI eller VGA er ligemeget i sidste ende - hvis der altså kommer nogle flere grafikkort med HDMI udgange med tiden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Notional
Det er desværre ikke helt så simpelt. En del TV forskyder billedet i horisontalt plan ved brug af DVI-HDMI adaptere/kabler. Det gør bl.a. mit Sony bagprojektions TV.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@notional
God info. Lige hvad jeg havde brug for!
@Eeyore
Ja, det har jeg desværre også hørt fra andre. Det er vel næsten noget man bare må prøve sig frem med...
Kan det skyldes selve adapteren/kablet, så man evt. bare skal prøve en/et andet kabel/adapter?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
|
Notional
Det er desværre ikke helt så simpelt. En del TV forskyder billedet i horisontalt plan ved brug af DVI-HDMI adaptere/kabler. Det gør bl.a. mit Sony bagprojektions TV.
|
|
|
Men er det ikke pga. overscan i tv'et? Selve adapteren laver jo ikke om på signalet. Den ændrer kun formfaktoren på selve stikket. Så det må være overscan, mangel på 1:1 pixelmapping eller fejlopsætning et sted.
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels
Nej, det burde ikke give en forskel med et andet kabel eller adapter. Jeg har prøvet.
Notational
Det har ikke noget med overscan at gøre. Så vidt jeg kan finde ud af går de fleste teorier på at hvis DVI standarden ikke er overholdt 100% så går det galt med et DVI-HDMI kabel eller adapter.
På mit TV er billdet ca. forskubbet 6 cm til højre og selvfølgeligt kan jeg ikke rykke billeder mere end ca. 3 cm mod venstre i service menuen. Så jeg bruger component i stedet for DVI-HDMI.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surt show
Men hvis jeg ikke kan bruge HDMI på fjernsynet, så er det reelt ubrugeligt for mig, da jeg bruger min HTPC rigtigt meget, og Toshiba fjernsynet understøtter kun 1080 via HDMI...
Sonyen kan jeg ikke rigtigt finde frem til om det kan understøtte 1080 via VGA, for så kunne det være en mulighed.
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
|
Daniels
Nej, det burde ikke give en forskel med et andet kabel eller adapter. Jeg har prøvet.
Notational
Det har ikke noget med overscan at gøre. Så vidt jeg kan finde ud af går de fleste teorier på at hvis DVI standarden ikke er overholdt 100% så går det galt med et DVI-HDMI kabel eller adapter.
På mit TV er billdet ca. forskubbet 6 cm til højre og selvfølgeligt kan jeg ikke rykke billeder mere end ca. 3 cm mod venstre i service menuen. Så jeg bruger component i stedet for DVI-HDMI.
|
|
|
Lyder nu stadig om en fejl enten i dit Sony tv eller forældede/defekte drivere.
Tror ikke det er noget man burde bekymre sig om i et nyt LCD med HDMI 1.2.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 02 Juni 2007 kl. 02:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
|
Husk at HDMI generelt bare er DVI + digital lyd. Så så længe dit grafikkort har DVI stik (det større hvide stik), så skal du bare ha et lille konverterstik og vupti, så har du HDMI stik (uden lyd).
|
|
|
det er ikke så simpelt med dvi, det findes både digitalt og analogt. Så man skal lige checke en ekstra gang i manualen til sin pc __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional
Fejlen optræder både ved brug af PC og hardware multimediaafspillere så det er ikke driver relateret. Denne type fejl optræder også på mange andre TV end lige den model jeg har.
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har i længere tid kigget efter en LCD fladskærm, men har et par spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har kunnet finde svar på.
Men det skulle kunne køre 1920x1080 via HDMI indgangen - men her er det noget sparsomt med udvalget af grafikkort til computere, der har HDMI udgang.
Og ønsker man DirectX10 (med Vista), så kan jeg ikke finde nogen.
Er lidt i vilrede...
Vil gerne ende op med at køre 1920x1080 via min HTPC i 1:1. Om det så er via HDMI eller VGA er ligemeget i sidste ende - hvis der altså kommer nogle flere grafikkort med HDMI udgange med tiden.
|
|
|
Men der er jo allerede kort med HDMI udgange. Og så er der jo Geforce kortene med deres DVI Dual Link udgang. FX 8600GT har en sådan udgang. Den har understøttelse for HDCP og kobles til en HDMI eller DVI indgang på et TV (som også helst skulle have HDCP, det har alle HD-Ready TV) Man bruger blot et godt HDMI/DVI kabel. Jeg har nogle eksempler på Geforce kortene på min hjemmeside under grafik. Der er muligvis flere end jeg fandt. Link __________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg skriver jo også at der skam er kort med HDMI udgange, men det er ikke mange.
Til gengæld har de næsten alle en DVI udgang, som man så kan konvertere til HDMI.
Min forespørgsel gik på kort, der havde HDMI udgang, så man ikke behøvede konverteringen - men det har så ikke nogen betydning at lave denne konvertering, så jeg er hoppet fra ideen om et "rent" HDMI kort.
- Desværre er jeg stadig i syv sind omkring det fjernsyn...
Er der 100% garanti for at Toshiba 42X3030D understøtter pixelmapping 1:1, så min HTPC kan køre 1920x1080 via HDMI?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker ikke nogen konvertering ved at bruge en adapter. Adapteren er passiv og gør ikke andet en at forbinde benene i DVI-stikket med de rigtige ben i HDMI-stikket.
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sakset fra Flatpanels.dk: Toshiba har også lanceret en ny serie, der skal appellere til de mere
krævende brugere. Det er X3000 serien, hvor du her ser modellen 42X3030D  Toshiba 42X3030D
Skærme
i X3000 serien gør brug af et 1920x1080 panel, men modsat Toshibas
andre Full HD modeller, modtager X3000 serien også 1080p signaler.
1080p signalerne kan modtages ved 60, 50 og 24 Hz på en af de i alt 2
HDMI indgangen. Kontrastforholdet angives til 6000:1 (dynamisk),
responstiden er 8 ms og betragtningsvinklerne er 176 grader. Serien har
desuden indbygget digital DVB-T tuner samt Toshibas Pixel Processing
IIII PRO. Læste lige lidt videre andre steder.. Den har 1:1 1080p på HDMi og component Men kun 1366*768 på VGA http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-42X3030D/Conclusion.php
__________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@zuluDK
Nårh, ja - forkert ordbrug
Mente også bare en passiv omkobling af kablerne. I en konverter sker der en aktiv ændring af signalet, og det var ikke det jeg mente.
@Nagash
Ja, det er også de ting jeg har læst.
Og der står også at man kan køre 1080 på HDMI - Men den port testes kun med XBox/PS2, ikke med en HTPC.
Jeg har det desværre sådan, at jeg gerne vil se/høre en kombination virke, før jeg er 100% sikker på det rent faktisk virker.
Så jeg så meget gerne en test, hvor en HTPC er koblet til fjernsynet, og kører i 1080 med pixelmapping 1:1.
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@zuluDK Nårh, ja - forkert ordbrug Mente også bare en passiv omkobling af kablerne. I en konverter sker der en aktiv ændring af signalet, og det var ikke det jeg mente.
@Nagash Ja, det er også de ting jeg har læst. Og der står også at man kan køre 1080 på HDMI - Men den port testes kun med XBox/PS2, ikke med en HTPC. Jeg har det desværre sådan, at jeg gerne vil se/høre en kombination virke, før jeg er 100% sikker på det rent faktisk virker. Så jeg så meget gerne en test, hvor en HTPC er koblet til fjernsynet, og kører i 1080 med pixelmapping 1:1.
|
|
|
Jamen så kan du da lsæe denne anmeldelse:
http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-42X3030D/
http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-42X3030D/ skrev:
|
From the remote you can select a wide range of aspect ratios making it perfect for most occasions. (Exact Scan, PC, Wide, Super Live 2, Cinema 2, 4:3, Super Live 1, Cinema 1, Subtitle and 14:9). Exactscan is Toshiba's version of 1:1 mapping that is only available with 1080 input on HDMI and component. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den anmeldelse HAR jeg læst (det var jo også den @Nagash henviste til...
Og ja, der står noget, så det lyder som om man godt kan køre 1080 via HDMI på en PC... Men jeg har ikke set nogen test, hvor det rent faktisk bliver testet, om det også passer.
Men så kan jeg jo blive nødt til bare at købe TV'et, teste om det kan, og sende det retur hvis det ikke kan.
Har bare læst flere tests, hvor de testede fjernsyn rent faktisk ikke kunne det der stod i specs...
|
| Til top |
|
| |