Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: valg af Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rune schøt jens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Status: Offline
Sendt: 15 December 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

jeg er ude efter en projektor til 10000-15000kr har kikket på en Toshiba TDP-MT100 Projektor fra hifiklubben til 12999kr. Den skal hovedsageligt bruges til film men også til min computer så hvis der er nogle der kender denne projektor eller andre i denne prisklasse eller har andre tips så vil jeg gerne høre fra jer, da det er min første Projektor

Til top Vis rune schøt jens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune schøt jens

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2003 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Du vil sikkert få mange gode forslag herinde. Den projector du har kig på er efter min mening rigtig god. Det er Infocus der har lavet den og den svarer 100% til Infocus´ egen X1 model. Du kan derfor spare 3000 Kr. ved at vælge Infoxus X1. Søg efter forhandlere på www.edbpriser.dk Hvis du vælger at købe den i udlandet kan du få den endnu billigere.

Som sagt mener jeg personligt at denne projector er rigtig god og til 10.000 Kroner får man virkeligt noget for pengene. Det er en DLP projector med rigtig fin kontrast og de-interlacer fra Farouda. En feature som normalt kun findes på langt dyrere modeller.

Men her er et par links hvor du kan læse anmeldelser af projectoren:

http://www.projectorcentral.com/infocus_x1.htm

http://www.bigscreen.se/tester/nya/15_InFocus_X1.htm

http://www.whatvideotv.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewi d=2928

Og her kan du finde alt der er værd at vide om denne projector:

http://members.shaw.ca/technut/x1faq/

Håber det hjælper.

Mvh

Per Ejvind
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2003 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

En værdig kandidat imod X1 er Sanyo Z1 Her er et et uddrag fra en artikel om Z1 fra http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z1.htm

PLV-Z1 vs. InFocus X1

These are the two mini-Titans of the economy class projector world at the moment. So we've been flooded with emails asking for recommendations/comparisons of the PLV-Z1 vs. the InFocus X1. Which is better? The answer is, as is often the case, neither. They are both great machines for the money. It is your personal preferences that will determine which is the best for you.

The PLV-Z1 produces a brighter, bolder image with more intensely saturated color. Some people like the boldness of the LCD image. Others prefer what they would describe as a more refined and understated image that you get from DLP in general and the X1 in particular. This is a matter of personal taste, and we cannot say one is better than the other.

The PLV-Z1 renders better overall HDTV quality. It is superior in sharpness, detail, and overall depth than the X1. If you plan a lot of HDTV usage, the PLV-Z1 is the better solution. However, for non-HDTV film and video, the X1 delivers a smoother, more film-like image. Pixelation is more apparent on the PLV-Z1 unless you take the steps noted above to mitigate it.

Contrast would appear to be a big difference between these two products. The PLV-Z1 is rated at 800:1, and the X1 at 2000:1. In reality, the perceived difference in contrast is relatively subtle. Due to the brightness of the PLV-Z1's image, if these two were staged side by side we'd find many folks selecting the PLV-Z1 as the one which was "higher in contrast." Our recommendation here would be to ignore the published specs on contrast. They radically distort the actual perceived contrast differences between these two products.

In normal operating mode, fan noise is just a bit louder on the PLV-Z1 than the X1. However the difference is not dramatic and should not be a big deciding factor between the two.

If you are one of the unfortunate folks who are sensitive to DLP rainbow artifacts, you may see them on the X1 and you won't on the PLV-Z1. That is because LCD technology does not operate with a sequential color wheel, so it cannot produce the effect.

The X1 has a 3000-hour lamp. We would suppose the PLV-Z1's lamp is no greater than 2000 hours, but that spec is not published by Sanyo. So those who expect to put a lot of hours on their projector should runs the numbers and do a "cost of ownership" calculation that factors in the cost of replacement lamps (ask your dealer for this info.)

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Snippermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du skal under alle omstændigheder tænke dig godt om ;-) En projektor er en stor investering (for de fleste) og du skal vælge en som du kan beholde i mindst 3 år. Prisen på brugte projektorer falder lynhurtigt på grund af den hurtige udvikling på området.

Du skal tænke dig godt om før du køber en X1 eller en Z1 for den sags skyld. Har selv just skiftet fra en Z1 til en Z2 en øvelse, der har kostet mig mindst 10.000 på et års tid. Hvis du vil købe en projektor til mellem 10 og 15K ville jeg vælge en Panasonic PT-AE300. Den har samme lave opløsning som X1 og Z1, men har en teknologi, der kan sløre pixeleringen så den ikke ses så tydeligt. Den kan købes for cirka 12K og er IMHO et bedre valg.

Hvis jeg "rigtigt" var dig ville jeg nok overveje en Sanyo PLV-Z2 eller eventuelt Panasonic PT-AE500 som jeg gætter på begge vil kunne købes for omkring 15K efter jul. Som nævnt er jeg selv skiftet fra Z1 til Z2 og forskellen er ret dramatisk. Selv i forhold til langt dyrere (DLP) projektorer holder Z2 i mine øjne. En sidste ting som du også skal overveje er indretningen af dit rum. Blandt andet hvor langt er der fra projektorens placering til lærredet, sammenholdt med hvor stort et lærred du ønsker. For de tre billige projektorerer X1, Z1 og AE-300 skal du regne med at placere projektoren foran din siddeposition - ellers bliver billedet og dermed pixeleringen for tydelig. Med AE500 og Z2 kan du placere projektoren lidt bag siddepositionen da de har langt højere opløsning. En anden ting er at Sanyos projektorer kan forskyde billedet horisontalt og vertikalt uden degradering af billedkvaliteten hvilket giver en stor fleksibilitet i placering af projektoren i forhold til lærredet. Især Z2 kan forskyde billedet rigtigt meget, det er lige før projektoren kan stå på gulvet og skyde op på lærredet.

Til top Vis Snippermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snippermanden

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2003 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Z2 kan stå på gulvet og skyde op på lærredet (afhængig af hvor højt/lavt lærredet er placeret).

X1 har kun 1 års garanti modsat Z1 og Panny som har 3 år.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det billigste sted at handle X1 lige nu ifølge edbpriser.dk er hos firmaet OfficeIt. De sælger den til Kr. 9.434,- og der er 3 års garanti på den!

Iøvrigt mener jeg som Snippermanden at du skal se dig gpdt for. Det vigtigste er jo hvad du selv synes giver mest for pengene. . .

Mvh

Per Ejvind

Link til OfficeIt:
http://www.officeit.dk/default.asp?ProductGuid=X1
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes