Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR1 og DR2 skifter til bredformat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Har et spørgsmål ?

"Det bredere billedformat 16:9, afløser 4:3 formatet, som vi har kendt gennem mange år og der sælges nu markant flere TV-skærme i 16:9 end i 4:3. Fladskærme i 16:9 er det nye standardformat, og salget er kraftigt stigende."

Har alle nyere fladskærme ikke det rette format eller kræves der en digital boks som selector før
billedet er korrekt ?

http://www.dr.dk/DR1/TVAVISEN/2006/125032.htm

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

det er bare "formen" af skærmen der er ændret. tror ikke alle de helt små skærme på 20" har 16:9.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jaco skrev:

Har et spørgsmål ?

Har alle nyere fladskærme ikke det rette format eller kræves der en digital boks som selector før
billedet er korrekt ?

Jo, pånær små lcd'er er alle fladskærme i 16/9. Derimod er de fleste analoge antennesignaler i 4/3, og dvs at hvis man ikke har selector eller dvb-t, så må man zoome billedet for at få det fyldt ud på en 16/9-skærm. Kan man få signalet digitalt, er det derimod i 'ægte' 16/9
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jaco skrev:

Har et spørgsmål ?

billedet er korrekt ?

Jo, pånær små lcd'er er alle fladskærme i 16/9. Derimod er de fleste analoge antennesignaler i 4/3, og dvs at hvis man ikke har selector eller dvb-t, så må man zoome billedet for at få det fyldt ud på en 16/9-skærm. Kan man få signalet digitalt, er det derimod i 'ægte' 16/9

hvad er egentlig grunden til at analoge signaler "kun" viser 4/3 ? Er det fordi at der stadig er mange 4/3 skærme derude, som ikke kan "acceptere" et 16/9 format. Blev ærlig talt lidt skuffet over den stort anlagte "overgang" til 16/9.

TNA 

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 30 November 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Så kommer her en snigløber.

16:9 idag er så meget bedre end det gammeldags letterbox, der er bare en hage ved dette. Når signalet via Selector får lov arbejde med alle 576 linier, hvem har saa brug for HDTV lige med det første. Eller med andre ord HDTV er langt bedre, men Vi har jo gennem årene været vant til et meget forringet signal.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hmmm. jeg syntes nu ofte det helt kommer an på programmets art om 16/9 er visuelt mere interessat (bemærk jeg ikke udtaler mig om de tekniske finesser).
At se en nyhedsudsendelse i 16/9 er for mig hul i hovedet, mens en dyreudsendelse eller sport giver mere mening. Mht til film er det igen afhængig af filmens karakter. Kammerdramaer passer dårligt til 16/9.

Bare mine tanker omkring formatet.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kimhvid

Hifi Klubben anbefalede for omkring 10 år siden at man købte et stor 4:3 Skrummel, i stedet for de dengang gangbare 16:9, så det cadeau skal du også have.

Kammerdramaer er et nyt ord for mig, også en tak herfor.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Kimhvid

Hifi Klubben anbefalede for omkring 10 år siden at man købte et stor 4:3 Skrummel, i stedet for de dengang gangbare 16:9, så det cadeau skal du også have.

Kammerdramaer er et nyt ord for mig, også en tak herfor.

Jeg anbefaler ikke nogen at købe noget. Det eneste jeg udtaler mig om er mine oplevelser ved at se på et bredt billede og et smalt billede. Min pointe er såmænd bare at der er typer af materiale der begår sig bedre på 4/3 formatet. Det er vel ikke et tilfælde at en mand som Kubrick holdt fast i det lille "intime" format ?

Kammerdrama, det er vel ligesom kammermusik. Lille cast meget dialog og meget karakter båret.

Hvor i mit indlæg ser du at jeg bifalder at Hifi klubben søger at sælge 4/3 format tv ? Jeg er kun interesseret i hvad type materiale der laves til 4/3 eller 16/9...

mvh Kim

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 December 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Der stهr altsه ogsه for 10 هr siden

Og nu mه du tage i betragtning af allerede dengang var det "Meningen af 4:3 Tv af bedre udgaver havde omskifter for 16:9, altsه billedet kunne gّres Lavere (hvis der blev sendt Anamorfisk)" Hvilket dog ikke skete, hvilket jeg ikke vil laste Hifi Klubben for.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes