Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Dynamisk Iris problem på Z4? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe Z4 men har læst at den nye dynamiske iris funktion kan være yderst generende i mørke scener. Er der nogen Z4 ejere der har erfaringer med dette? Er der også nogle Z4 ejere der kan bekræfte at den er vertical banding fri?

Til top Vis Mr Wells's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Wells

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Vent med at købe, før du har set hvad InFocus kommer med 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hvad har de på trapperne? Kender ikke meget til dem er de ikke mest DLP'er?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 April 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jo InFocus er DLP, men noget af dette bedste, har man først set SP7205, SP7200 og SP7210, enste rigtig store problem med InFocus er der blæser, DE KAN STØJER, ville selv købet en af disse modeller, hvis der ikke var på grund disse støj problemer.

Men der er nye modeller på vej hvor, hvor blæser problemet skulle være er løst.

I dag vil jeg ikke købe en LCD projetor i pris klassen op til 20.000,- kr. ellers skal man se på en af Sonys projetor, hvis det skal være LCD.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke allerede har set dene tråd, så er den vær at se på. Den svare ikke på dine spørgsmål re. Z4 men mere på Z4 kontra de nye, og dyrere, DLP'er.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 April 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ja, så har man ikke det dumme Iris problem, LCD måde at komme omkring kontrast problemet, Ires, bliver en halv løsning, derfor er mit råd at kikke på en af de nye DLP projetor, hvor dette problem ikke er og der sørme er de vertical banding fri, derved er de to problemer med Z4 løst, eller kik på en Z3 i sted for, man får ikke meget mere for penge som en Z4 koste mere end en Z3.

Har set en PT-AE700 mod en PT-AE900, der er ingen forskel, tro heller ikke det er det samme for Z3 kontra Z4.

De høje kontrast er opnået ved snyd, deved er det ikke en real kontras som der er med DLP. 

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 April 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Der er åbenbart ingen der kan finde ud af at svare på det der bliver spurgt om!

Den dynamiske iris på Z4 er kun et problem hvis man vælger de indstillinger hvor den har maksimal kontrast. I eksempelvis creative cinema indstillingen bemærker man ikke irisen arbejde.

Z4 er ligesom alle andre LCD projektorer ikke helt fri for vertical banding. Problemet er dog ret minimalt på Z4 i modsætning til eksempelvis Sony HS60 hvor man kan være uheldig at få et eksemplar med kraftig vertical banding.

Jeg kan anbefale at læse sammenligningen af LCD-projektoret på http://www.cine4home.de/tests/projektoren/LCD-Vergleich3/LCD Vergleich3.htm

Selv om DLP ikke har vertical banding så har de blot en masse andre problemer som kan være ligeså generende. Indtil videre koster en god DLP stadig omkring det dobbelte af en Z4.

Hvis man absolut skal fokusere på en enkelt parameter så kan fraværet af lens shift i DLP være tilstrækkelig grund til at vælge LCD.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

DLP'ere har ligesom LCD også problemer alt efter hvilke modeller man kigger efter - regnbuer (1chip DLP), dithering og så (den typiske) mangel af lensshift og højere blæserstøj. InFocus er berømt for den gode billedkvalitet, men også berygtet for generel høj blæserstøj.

Tag ud og se de DLP projektorer du er interesseret i med egen øjne - det er den eneste måde at få vished på.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Derfor kunne det værre intressat at se på de nye DLP fra InFocus, måske har de fået hold på de problermer der har været/er i sær på InFocus som eller har en supert bilde især model serie SP7200.

Før at kaster sig ud i at købe en LCD (Z4).

Priser på DLP er ved at falde til omkring 20k for en 720p, må kunne købes til en anden pris i Tyskland.

Ellers kan det hjælpe på bilde, at DVD afspiller har en rigtig god skaler indbygget, har set fine ting med DENON nye DVD maskiner og LCD. især over HDMI hvor man kan bruge skalern 100% (opskaling til 720p).

Ved ikke om det er fordig at DENON og InFokus bruger samme skaler.

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret nesdam:)
Jeg ville gerne købe en DLP, men det skal være HD opløsning og så er prisen vel oppe omkring de 20K. Det er næsten det dobbelte af en Z4. Jeg har haft en PT-AE500 som havde skrækkelig vertical banding, men havde hørt at problemet faktisk var væk på Z4 og også meget forbedret i forhold til Z3.

Men hvis der er andre der har forslag til en bedre projektor til max 14K lytter jeg gerne:) Jeg har på fornemmelsen at det er et lotteri med PT-AE900 mht. vertical banding.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Mr Wells skrev:

Tak for svaret nesdam:)
Jeg ville gerne købe en DLP, men det skal være HD opløsning og så er prisen vel oppe omkring de 20K. Det er næsten det dobbelte af en Z4. Jeg har haft en PT-AE500 som havde skrækkelig vertical banding, men havde hørt at problemet faktisk var væk på Z4 og også meget forbedret i forhold til Z3.

Men hvis der er andre der har forslag til en bedre projektor til max 14K lytter jeg gerne:) Jeg har på fornemmelsen at det er et lotteri med PT-AE900 mht. vertical banding.

Måske skulle du tjekke Sony's VPL HS50 som er forgængeren til HS60 - den fåes ligenu til en ret go' pris i bl.a. Tapeconnection - 14.000. Jeg har HS10'eren og der er ingen synlig vertical banding på min maskine. 

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Cool. Jeg har altid troet at den var ude for min rækkevidde prismæssigt. Ved du hvad de har forbedret fra HS50 til HS60? 

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har selv prøvet en PT-AE900 der var ingen VB, men med en Denon DVD-3910 (HDMI, 720p) fik den op på en højer klasse, så projektor omkring 14k har MEGET godt af få en god DVD afspiller sat til.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Mr Wells skrev:

Cool. Jeg har altid troet at den var ude for min rækkevidde prismæssigt. Ved du hvad de har forbedret fra HS50 til HS60? 

Bedre on/off kontrastratio og hurtigere dynamisk iris. Derudover er de temmeligt lig hinanden. Er du interesseret så se om du ikke kan få arrangeret en demo så du selv kan se om det er det rigtige valg for dig.

Til den pris synes jeg selv den er et kup og jeg kunne da snildt udskifte min HS10 med en 50'er hvis det skulle være, men jeg har besluttet mig for at vente på at 1920*1080 LCD/SXRD kommer ned i et rimeligt prisleje.

Så der går nok et par år endnu...hehe.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 12 April 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Har selv prøvet en PT-AE900 der var ingen VB, men med en Denon DVD-3910 (HDMI, 720p) fik den op på en højer klasse, så projektor omkring 14k har MEGET godt af få en god DVD afspiller sat til.

Kvaliteten ved projektor brug er som nat og dag når det handler om DVD afspilleren. Når man  kommer op på de størrelse (80"+) som en projektor nu engang fortjener så holder det sku ikke med den billige maskine fra ALDI. Det er helt klart også mit indtryk at det er grunden til at så mange mennesker, der har en projektor kører med HTPC. Med HTPC'en får man nemlig en knald god DVD afspiller uden at skulle optage et ekstra lån i huset.

Så jeg er enig med dig i at en projektor fortjener en god DVD afspiller men ikke kun projektorer i 14K klassen. Samtlige projekttorer bør have en god DVD afspiller tilsluttet for dårlig kvalitet er næsten umulig ikke at ligge mærke til når der bliver blæst op op for billedet.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 April 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Det jeg mente var projektor i prisklasse omkring de 14k, har et eller intet bilde skaler, der kan bruges til noget (untaget er sjovt nok PT-AE900, som bliver rost for sin blide skaler), hvor i mod at mange gange finder finder rimlig bilde skaler i DVD afspiller, meller 6k til 10k. og selfølig over, hvor i mod at i projektor over 20k ser det mange gange indbyget en fin bilde skaler.

Og hvis du skal havde en rigitig god HCPC kommer du let over 10k, plus de dyre og svære at få fat i hvis de skal være færdig sammlet, plus det skal stor kenskab til PC for at få et system der virker godt, det er vel grunden til at HCPC ikke er så udbredt.

De fleste mensker køber helst deres DVD afspiller i ALDI eller på postorder, og giver max 500,- kr.
Man bliver jo tude øjene fuld af en DVD afspiller til 500,- kr. er et godt køb, så hvorfor så give 10k. for noget der slet ikke er så godt som ALDI model der kan alt.

Mange DVD afspiller bliver jo brugt til leje film, som 500 ,- kr. afspiller mange gange lette kan afspille en ditto til 10k. Så behovet for dyre DVD afspiller er meget lille. Kunne snild set at den pris at man vill kunne købe en afspiller max ville gå ved 1000,- kr. Der må Otto på banen, han ved nok hvilken prisklasse der bliver soldt flest DVD afspiller i.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 April 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

De fleste mensker køber helst deres DVD afspiller i ALDI eller på postorder, og giver max 500,- kr.
Man bliver jo tude øjene fuld af en DVD afspiller til 500,- kr. er et godt køb, så hvorfor så give 10k. for noget der slet ikke er så godt som ALDI model der kan alt.

Mange DVD afspiller bliver jo brugt til leje film, som 500 ,- kr. afspiller mange gange lette kan afspille en ditto til 10k. Så behovet for dyre DVD afspiller er meget lille. Kunne snild set at den pris at man vill kunne købe en afspiller max ville gå ved 1000,- kr. Der må Otto på banen, han ved nok hvilken prisklasse der bliver soldt flest DVD afspiller i.

Helt enig. Umiddelbart vil jeg tro at de fleste DVD afspillere, der bliver solgt ligger i 500-1500,- klassen (men det er kun et gæt).

Men hvis man vil have en afspiller kun til leje film så er det måske en god ide med en som er lavet til lidt af hvert og som ikke læse alt for godt.  F.eks. så kan mit DVD drev ikke læse ridsede DVD'er men  de samme DVD'er kan mine forældres 800,- afspiller læse uden problemer. Derfor er leje DVD'er ikke længere noget jeg gør mig i.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 April 2006 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Har selv tænkt at køben en DVD afspiller i prisklassen op til 1500,- kr. til Lejet film, men ved ikke rigtig har set hvordan min venner behandler deres DVD og CD (de lejer mange DVD film, låner CD på bibloteket), blive bl.a. aldrig lagt på plads i sin æsken, ligger på gulvet, så de er også godt riset, ville aldrig låne DVD eller CD til dem. Når man spør hvorfor de behandler dem sådan, kan de godt se at det er forkert, men det gør ders venner også, så hvor lave det om, de ville nok heller ikke se og høre at der noget galt, med deres DVD afspiller fra ALDI sammer sted kommer deres TV/Anlæg fra, bare det er billigt, så er det godt.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Til den pris synes jeg selv den er et kup og jeg kunne da snildt udskifte min HS10 med en 50'er hvis det skulle være, men jeg har besluttet mig for at vente på at 1920*1080 LCD/SXRD kommer ned i et rimeligt prisleje.

Så der går nok et par år endnu...hehe.

For fanden Coop' få nu skiftet den 10'er til noget nutidigt   Har selv lige skiftet min til fordel for en kalibreret Z4 - forskellen er simpelthen enorm!

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hvor fik du kalibreret din Z4 og hvad gav du Dr. W?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes