Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Gråt fastrammelærred til Sanyo Z2. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige bestilt en Sanyo Z2 projektor og har derfor brug for noget ekspertise.
Først og fremmest er væggene i det rum jeg skal bruge hvide jeg ønsker derfor et gråt fastrammelærred, da jeg har læst mig fremtil at fastrammelærred skulle være det bedste. Mine spørgsmål er derfor.

1. Læste en anmeldelse af projektoren på projectorcentral.com, hvor de anbefalede at lærredet ca. skulle være 96 eller 100". Hvilke mål skal jeg så bruge for, at det bliver ægte 16:9 format?

2. Hvilke plade vil være bedst at bruge til det grå lærred, for at få bedste billede? Snakkede med en, som sagde, at man kunne købe en 14 mm mdf plade til lærredet, og så sætter en ramme omkring, så vil lærredet blive helt uden rynker. Er det den bedste løsning eller skal man bruge en masonitplade eller noget helt tredje?

Håber der er nogle som kan hjælpe, da det er første gang jeg bestiller projektor og er derfor lidt newbie. Derfor skal lærredet helst være så optimalt som muligt, så det bliver en god oplevelse.

Tak for evt. svar.

Til top Vis Bjur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjur

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 November 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Først: Tillykke med købet  Den skal du nok blive glad for!

Jeg selv har stor glæde af en 12mm MDF-plade. Den har jeg grundet og derefter malet grå.

Hvis du køber en standardplade så er den 122*244cm. Skal det passe med et ægte 16:9 lærred, så skærer du den af på 217cm. Det giver så 98" diagonalt. Derefter kan du selv bestemme om du vil sætte en ramme udenom, eller inde på selve pladen (så mister du et par tommer) Jeg har valgt ikke at sætte en ramme om, og jeg synes ikke det er noget problem.

God fornøjelse

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Først tak for det hurtige svar. Har lige et par ekstra spørgsmål, jeg håber du eller andre kan hjælpe med, så jeg kan komme igang.

Er der nogle officielle mål for hvad ægte 16:9 er?

Hvor har du købt pladen og malingen henne og er der noget bestemt farvenuance af grå, der gør den bedre end de andre?

Er det en kvalitets gør-det-selv-løsning, her tænker jeg på, når du ser film f.eks. kan se ujævnheder på lærredet eller matte farver etc. eller spiller det bare 100 %?

Mange tak for hjælpen og go' weekend.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:

Er det en kvalitets gør-det-selv-løsning, her tænker jeg på, når du ser film f.eks. kan se ujævnheder på lærredet eller matte farver etc. eller spiller det bare 100 %?

Ægte 16:9 er når forholdet mellem brede og højde er som 16/9. Dvs at hvis breden på dit lærred divideret med højden giver 1,7777... så er det 16:9 format!

Efter sigene (har ikke selv prøvet) skulle man kunne få relativt gode resultater med malede plader, specielt hvis man kæler lidt for det. Men jeg er overbevist om at man ikke får 100% ud af billedet... Om de sidste procenter er de mange penge værd, er så en individuelt vurdering.

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:

Først tak for det hurtige svar. Har lige et par ekstra spørgsmål, jeg håber du eller andre kan hjælpe med, så jeg kan komme igang.

Begrebet 16:9 står jo kun for et forhold mellem hvor bredt (16) og højt (9) et lærred er. Tag overstående ex. De 122cm er højden på lærredet, hvilket svarer til de "9" Bredden findes således: 122/9 = 13,556 (afrundet) Tag denne værdi og gang den med "16", så får du bredden på lærredet: 13,556*16 = 216,889cm

Hvor har du købt pladen og malingen henne og er der noget bestemt farvenuance af grå, der gør den bedre end de andre?

Pladen kan købes i et hvert byggemarked, pris omkring 150 kr. Malingen er fra Flügger, blandet efter en lærredprøve. (Har en farvekode et eller andet sted...)

Altså man kan starte med at sige at pladen er helt jævn (ingen buler) Jeg har nogle svage overgange i malingen, som man kan se hvis man kigger godt efter. Men det er ikke rigtigt noget man ligger mærke til når man ser film.
Til 350 kr er jeg fint tilfreds

Mange tak for hjælpen og go' weekend.

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Tak for den store hjælp begge to.

Det har hjulpet mig en del videre. Vil selvfølgelig helst ikke miste noget kvalitet ved at gøre det selv, så håber lidt på det ikke er synligt for øjet.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2004 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

Hej Bjur

Jeg bruger selv en malet plade som "lærred". Jeg blev, af en anden bruger, herinde anbefalet denne maling fra Flügger:

Det fungerer helt fint, så den farve kan jeg bestemt godt anbefale

------------------------
kulør: IN-180 Stromboli Grey

Produkt: 99366 / 9,1 L Flutex 5 Tone 1 #

Farvekort: 206 Flugger inde 99/00

( /I) Mindre Lysægte

Pasta Mængde Pasta Mængde

UM       364     ; YI         26

OE       52
-----------------------------------

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Farvekoden jeg bruger hedder 44-04M, glans 10 (Flutex 10)

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen. Til perezvind og C K N: Hvad ligger prisniveauet på det maling i har brugt og kan I se nogen kvalitetsmæssig forskel på jeres løsning fremfor et købelærred? Her tænker jeg på dårlige farver, som ikke ligner naturlige farver eller uskapt billede?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Gav 130-40 kr for malingen. Har ikke oplevet nogen "forkerte" farver.

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ok tak. Der er i hvertfald nok at gå igang med af overvejelser. Men er da kommet et skridt nærmere, hvad jeg tror det ideelle er for mig. Så tak for hjælpen.

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tager lige emnet op igen, da jeg har et ekstra spørgsmål. Jeg regner med at skulle ud og købe den maling Perejvind anbefaler. Jeg har Z2 projektoren, og efter at have snakket med Flugger siger de at den grå maling ikke kaster meget farve tilbage dvs. 0.8 Gain tror jeg. Projektoren har 800 ANSI lumens.  Vil det blive et problem?

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 13 December 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft en Z2 og et DIY lærred i stil med de her nævnte. På et tidspunkt indhentede jeg lærredsprøver div. producenter og resultat var at det stort set kun var den meget dyre Steward Firehawk der for alvor skilte sig ud i positiv retning. Det hænger nok sammen med netop det faktum at dette lærred har et gain på 1,3 til trods for at det er næsten mørkegråt. Den kombi er umulig at efterligne med et DIY, men Firehawken koster også ca. 15000 kr. i den størrelse du taler om.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at indkøbe større mængder maling. Da jeg malede min plade, købte jeg kun en vareprøve til 25 Kr. Det var nok til, at jeg kunne male pladen 2 gange. (Mit lærred er 160*120 cm)

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ok, men den maling du gav til mig, kan jeg kun finde i 3 liters bytte til 286,75 hos Flugger de to butikker jeg har ringet til.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:
Ok, men den maling du gav til mig, kan jeg kun finde i 3 liters bytte til 286,75 hos Flugger de to butikker jeg har ringet til.

Det lyder da mystisk. Jeg troede at alle Flügger´s butikker, blev drevet efter samme koncept. Har du spurgt om du kan købe en vareprøve?

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Nej, det har jeg ikke spurgt om. Men tror du ikke, at det vil spille med en Z2 uden at blive for mørkt?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:
Nej, det har jeg ikke spurgt om. Men tror du ikke, at det vil spille med en Z2 uden at blive for mørkt?

Jo, det er jeg ret overbevist om. Det virker fint med min Infocus X1, som ikke er særligt lysstærk, når den er i film-mode. Stromboli Grey er faktisk ikke særlig mørk. Sammenlignet med et almindeligt billigt hvidt lærred, foretrækker jeg helt klart min egen hjemmelavede grå plade.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes