Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Kan blu-ray afspiller betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber virkelig nogen vil give en hånd og kommentere mit spørgsmål.

Jeg er i den situation, at jeg står og overvejer at købe en blu-ray afspiller, formentlig en ps3, og jeg tænker så på om jeg vil
få forbedret billede med det tv jeg har. Jeg har et Panasonic TH37 PX80, som jo ikke er et 1080P tv.

Så vil jeg stadig kunne få en mærkbar forskel på almindelig dvd film og blu-ray discs på trods af mit tv, eller skal man have
et 1080P tv for at en investering i en blu-ray afspiller kan betale sig?
Til top Vis elfernovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elfernovich

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har selv et PX80ea 37" og der er forskel på DVD og BD. Jeg har har en OPPO 983 dvd-afspiller, og en panasonic BD-55 BD-afspiller. Selv om tv'et ikke er fuld hd, så får du stadig et super billede via BD. Jeg kunne ikke se forskel på PX80 og PZ85 i BD.

Hvilken DVD-afspiller har du ? Mange Blu-ray afspiller er ikke gode til dvd-afspilning. Derfor valgte jeg at have både DVD og BD. Den nye BD-afspiller fra OPPO skulle være super til både DVD og BD.

Mvh. Torben

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder også med et 37" px80 og jeg vil bestemt også mene at jeg kan se væsentlig forskel på dvd og bluray. Bruger PS3'en til at afspille begge dele!

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo meget positivt, må jeg sige.

Jeg har en NAD T515 DVD-afspiller, så den er jo af en rimelig kvalitet - og hvis jeg køber en Blu-ray afspiller, vil jeg stadig
kunne afspille dvd´er på min NAD.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

selv "kun" 720p ser meget bedre ud - du har opløsningen og detaljerne "native" - og ikke noget opskaleret noget som softwaren selv finder "på" under opskaleringen.

Derfor - Bluray styrer så snart du kan vise andet end standard PAL-billede - så enhver fladskærm vil opleve forbedret billede hvis den har mere end 576i-standarden som mulighed.

Mvh. Offcourse

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige skiftet min billige sony DVD ud med en OPPO. Det er nok det bedste DVD-billede jeg har set til dato. Du vil ikke blive skuffet over BD på dit PX80 - det giver lige det sidste som DVD'en ikke kan. Mere skarphed og flere detaljer i billedet. Og støj er også helt væk.

Det giver en helt anden oplevelse.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

elfernovich skrev:
Det lyder jo meget positivt, må jeg sige.

Jeg har en NAD T515 DVD-afspiller, så den er jo af en rimelig kvalitet - og hvis jeg køber en Blu-ray afspiller, vil jeg stadig
kunne afspille dvd´er på min NAD.

der er absolut ingen grund til at bruge din nuværende afspiller til DVD'er, medmindre du enten bruger en ekstern videoscaler (ikke alle blu ray afspillere kan outputte 576i) eller du bruger analogudgangene bagpå

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal det forstås Brasch?

Kan ps3´en afspille DVD´er så godt som min NAD T515?

Jeg kører bare med HDMI-kabel fra DVD-afspiller til mit tv.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

www.apple.com/trailers <- slut din pc til tv'et og afspil 480p/720p/1080p film og se om du syntes der er forskel, personligt mener jeg at forskellen fra 480p til 720p er langt langt større end fra 720 til 1080. Selv på min 22" computerskærm.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

PS3 er faktisk ret god til SD-DVD. Efter de fik styr på opskaleringen via firmware-upgrades er det blevet mere end hæderligt.
Måske er OPPO stadig bedst.. men som spilledåse er PS3 altså ret fantastisk. Særigt til prisen - i betragtning af den hurtige opstart, den indbyggede "xtra feature" kaldet spillemaskine etc.

Mvh. Offcourse

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

OPPO'en er bedst - stadig  Tror det bliver svært at finde en DVD-afspiller som gør det bedre. Som BD-afspiller tror jeg PS3'eren er super. Tror ikke der er den store forskel på BD-afspillere (hvis man kun kigger på BD)

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Har samme dvd-afspiller som trådstarter og selvom min blu-ray afspiller opskalerer dvd'er flot, så er NAD'en stadig foran hvad angår billedkvalitet under opskalering. Især ved bevægelse (panorering etc.) er billedet på T515 meget mere roligt.

Hvad angår Blu-ray på 720P tv, så JAH! Det kan i den grad ses; bevægelser, kontrast, skarphed, farver. Udover at dvd er sølle kvalitet, så er de fleste dvd-film synligt komprimerede og graden af komprimering på blu-ray er stortset ikke til at mærke.

Den teknisk flotteste dvd jeg har set er "Alien vs. Predator" (filmen er ringe, men den står flot - eneste kritikpunkt er at colourgraderen har sprunget over hvor gærdet er lavest) og Blu-ray billeder i 720P slår den med flere længder. 

Behold din NAD til DVD'er (den er desuden også gjort kodefri på ca. 3 sek) og køb en blu-ray afspiller

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Måske det er ”de” omtalte tvèr der er problemet..!? for små eller for dårlige, for der er da himmel til forskel på DVD og Blu-ray billede.

Det tåler da ikke nogen form sammenligning..?

PS: hvorfor vælger i at opskalerer i afspilleren..? oftest er den skaleren i tvèt da bedre tilpasset panelets elektronik.

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Måske det er ”de” omtalte tvèr der er problemet..!? for små eller for dårlige, for der er da himmel til forskel på DVD og Blu-ray billede.

PS: hvorfor vælger i at opskalerer i afspilleren..? oftest er den skaleren i tvèt da bedre tilpasset panelets elektronik.

Det er jo netop hvad alle i tråden er enige om - Der er en verden til forskel også i 720p.

Grunden til at jeg f.eks bruger scaleren i T515 og BDP S350 er at signalet derved bliver progressivt og ikke en Interlaced lappeløsning i tv'et. Jeg lader kun mit tv scale, når jeg sender et 1080p 24fps. cinema signal, som det så scaler ned til 720p 24fps.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:
CPH-R skrev:

Det er jo netop hvad alle i tråden er enige om - Der er en verden til forskel også i 720p.

Grunden til at jeg f.eks bruger scaleren i T515 og BDP S350 er at signalet derved bliver progressivt og ikke en Interlaced lappeløsning i tv'et. Jeg lader kun mit tv scale, når jeg sender et 1080p 24fps. cinema signal, som det så scaler ned til 720p 24fps.

meget fornuftigt. Der er ret mange med et 1366x768 tv der lader DVD'en (typisk billig) skalere op til 1080 og deinterlace for at tv'et kan nedskalere til 768p igen. Selvom det ikke er så svært at nedskalere, er det stadig ikke godt. Alt efter tv og afspiller er jeg næsten overbevist om at det i de fleste tilfælde er bedst at lade tv'et deinterlace. Skaleringen er så en anden ting. Min erfaring med NAD afspillere har dog medført at jeg aldrig nogensinde skal eje en igen. Den jeg havde var til rep. 4 gange, så fik jeg en ny magen til, der så kun var til rep. 2 gange og fik til sidst en denon der ikke var problemer med. Udover holbarheden synes jeg heller ikke den var så god som andre i tilsvarende prisleje. PS3 er efterhånden blevet en ganske udemærket DVD afspiller. Der er ikke meget der slår den i prisklassen. Men manglen op 576i output har medført jeg kun har brugt det til test.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes