| Sendt: 26 December 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Theis K skrev:
|
Jeg har en NAD T524 dvd-afspiller med tilhørende Supra RCA-3 component-kabel til, og jeg er godt tilfreds med billedet på min fladskærm. Men ville jeg i teorien kunne opnå samme resultat med en billig dvd-afspiller med HDMI-udgang, da min fladskærm har HDMI-indgang?
|
|
|
Jeg uddyber lige lidt: HDMI er som sådan en bedre overførselsstandard end component. Men HDMI betyder ikke at afspillerens kvalitet er ligegyldig. Det betyder imidlertid at afspillerens kvalitet til dels afgøres af nogle andre ting. Når du kører HDMI, vil du oftest være fastlåst til at køre progressive scan, evt med opskalering til 720P/1080P, eller alternativt opskalere til 1080i som kan være noget frygteligt rod... Derudover kan du godt opleve noget udstyr der leverer billedet korrekt på component udgangen, men ikke gør det på HDMI, og derfor er en given afspiller faktisk ikke altid bedst med HDMI... Derfor er det kort sagt umuligt at svare på om billedet er bedst med den ene eller den anden løsning, uden at prøve. Hvis jeg må være så fri at sige det, så er NAD's afspillere mere kendte for deres lydkvalitet end for deres billedkvalitet, men hvis du kører interlace ud via component, så er der som regel grænser for hvor galt det kan gå.
Man kan med andre ord sige det sådan at HDMI er bedst HVIS producenten ikke f**ker det up undervejs, og sandsynligheden for at de gør dét hænger egentligt ikke så meget sammen med prisen, det sker på både billige og dyre afspillere, men generelt er der ingen af de helt billige afspillere der er meget værd billedmæssigt, heller ikke via HDMI. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|