| Forfatter |
|
Thomas.bk Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg har talt med nogen bekendte der har oplevet en forbedring af lydkvaliteten i film i forbindelse med købet af en ny dvd-afspiller. det undrer mig dog noget, idet de kører med digital forbindelse over i surroundreceiveren.
er der nogen der kan forklare mig dette!!
burde lydkvaliteten ikke være den samme, da det jo er samme surroundreciever der bruges. __________________ mvh
TK
Mit setup.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15858
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ting må jo hænge sammen,bedre DVD,bedre
lyd og billede....
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas.bk skrev:
|
Hej
jeg har talt med nogen bekendte der har oplevet en forbedring af lydkvaliteten i film i forbindelse med købet af en ny dvd-afspiller. det undrer mig dog noget, idet de kører med digital forbindelse over i surroundreceiveren.
er der nogen der kan forklare mig dette!!
burde lydkvaliteten ikke være den samme, da det jo er samme surroundreciever der bruges. |
|
|
hvis det er via coax udgangen er der temmelig stor forskel
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at han undre sig over, hvordan der kan være forskel på de 1-ere og 0-ere.
Altså endten er der 1, eller også er der ikke.
Var det hvad du tænkte på?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja digitale signaler er 1'er og 0'er, men spørgsmålet et i virkeligheden, hvornår er det et 1 eller et 0, og i på hvilket tidpunkt er det gældene.
Så digitale signaler er lige så følsomme overfor forvrængning som analoge, det er bare i en anden sammenhæng ;-)
Digitale signaler er i teorien meget mere krævende, da der skal uendelig stor båndbredde til at skabe perfekte stige og falde tider, og det er praktisk set en umulighed, så jo finere udstyret er, jo mere er der også gjort for at forbedre disse egenskaber. bla...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Ja digitale signaler er 1'er og 0'er, men spørgsmålet et i virkeligheden, hvornår er det et 1 eller et 0, og i på hvilket tidpunkt er det gældene.
Så digitale signaler er lige så følsomme overfor forvrængning som analoge, det er bare i en anden sammenhæng ;-)
Digitale signaler er i teorien meget mere krævende, da der skal uendelig stor båndbredde til at skabe perfekte stige og falde tider, og det er praktisk set en umulighed, så jo finere udstyret er, jo mere er der også gjort for at forbedre disse egenskaber. bla... |
|
|
Godt sagt  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Digitale signaler er i teorien meget mere krævende, da der skal uendelig stor båndbredde til at skabe perfekte stige og falde tider, og det er praktisk set en umulighed, så jo finere udstyret er, jo mere er der også gjort for at forbedre disse egenskaber. bla... |
|
|
Det betyder jo overhovedet ingenting, så længe modtageren opfatter de forskellige 0'er og 1'er korrekt (det har man schmitt triggere m.m. til). Men jitter kan betyde noget, hvis der ikke er re-clocking i DAC'en. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 August 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og så opstår der netop jitter fordi man flytter trigger tidspunktet...
EDIT: Schmitt triggeren er jo god, hvis man har problemer med at differentiere imellem low og high, men nok knap så god når man snakker meget tids akurate bit streams.
|
| Til top |
|
| |
Emil Killer Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 24 August 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på lydkvaliteten kan også være pga. dvd'ens evt. understøttelse af DTS lydspor i forhold til det noget ældre Pro Logic lydspor. Bare for at tage et eksempel. Men jo, selve dvd afspillerens behandling af lyden har selvfølgelig også meget at sige. Ved bare ikke præcist hvorfor  ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har kun en meget lille ide om hvordan det helt præcis fungere. Jeg holder mig til simpel digital teknik og små analoge kredse.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 August 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Det betyder jo overhovedet ingenting, så længe modtageren opfatter de forskellige 0'er og 1'er korrekt (det har man schmitt triggere m.m. til). Men jitter kan betyde noget, hvis der ikke er re-clocking i DAC'en.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Det er bare noget mærkeligt noget med de et taller og nuller, efter jeg har dæmpet min DVD-afspiller med blygummi og lig. er lyd og billed blevet bedre.
|
| Til top |
|
| |
Thomas.bk Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 24 August 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for alle svarene.
jeg må dog indrømme at jeg er en af dem, af de mange, der har svært ved at forstå at der i den digitiale verden kan være forskel. det er ikke for at lyde naiv. men jeg vil jo personligt mene at der selvfølgelig kan ske ændringer i digitale data i forbindelse med en konverteringsprocess. men f.eks ved dvd film lyd troede jeg at der var en "udbrudt" digital vej fra skiven til surroundreciveren, og først der blev 1/0 behandlet til lyd. __________________ mvh
TK
Mit setup.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15858
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 24 August 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas.bk skrev:
tak for alle svarene.
jeg må dog indrømme at jeg er en af dem, af de mange, der har svært ved at forstå at der i den digitiale verden kan være forskel. det er ikke for at lyde naiv. men jeg vil jo personligt mene at der selvfølgelig kan ske ændringer i digitale data i forbindelse med en konverteringsprocess. men f.eks ved dvd film lyd troede jeg at der var en "udbrudt" digital vej fra skiven til surroundreciveren, og først der blev 1/0 behandlet til lyd. |
|
|
Tror du skal finde forklaringen i recieveren som ikke er immum overfor jitter. De bedste dacs udfører deres arbejde ligemeget hvilken kilde og tilslutning der bruges.
|
| Til top |
|
| |