| Forfatter |
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et TV: Sony KDL-32T2600 og en Harddiskrecorder: RDR-HX650
Jeg har netop skiftet til HDMI fra scart (smartlink) overførsel. Det virker som sådan fint, men men jeg får ikke lov til at zoome billedet ind på fjernsynet. Der skrives funktion ikke tilgængelig. Som mange ting vises i dag på tv er 16:9 egentligt et 16:9 format puttet ind i en 4:3 kasse som så zoomes væk ved afspilning. Ved afspilling af den type vises billedet altså med en massiv sort ramme omkring
Har I nogen idé om hvad jeg gør forkert?
Jeg ringede til Sony support som mente signalet var låst og at der ikke kunne gøres noget ved dette. Det eneste vi fandt ud af der var at sætte afspilning fra normal til fuld hvilket trak alt ud til siderne. Resultat= små tykke mennesker både i 4:3 og i zoomet 16:9 hvor de nederste bjælker forblev der... hmmm. Jeg har svært ved at se HVORFOR der skal en HDMI udgang på afspilleren hvis den kun gør biledet ubrugeligt.
Input søges! __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din recorder er måske sat til 4:3 i indstillingerne. Ændr det til 16:9
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den står til 16:9 så det er ikke problemet
Har lige for sjov sat den tilbage til scart og det kører perle! __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er mystisk?
Jeg har en SONY DVD afspiller DVPNS708 som jeg bruger i soveværelset sammen med en Phillips fladskærm (Philips 26PFL3312). Når jeg afspiller en DVD på dette setup kan jeg sagtens ændre formatet på Philips TVet på trods af at det kører gennem HDMI.
For sjov skyld har jeg så nu taget DVD afspilleren med ned til Sony TVet men det er samme historie. Jeg får IKKE lov at ændre format. Ud fra det kan jeg jo næsten kun konkludere enten:
1. Hvis man vil bruge HDMI tilslutning skal man ikke have to Sony produkter
eller
2. Jeg har indstillet Sony TVet forkert.
Jeg ville jo nok oftest selv gætte på 2'eren, men iflg den rare gut ved Sony support bliver signalet "låst"... det må jo så være af TVet.. jeg fatter intet???? Hvorfor skulle man indbygge en sådan feature?
Inspiration søges stadig __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
emilblicher Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv og gå ind i indstillingerne på dit fjernsyn, og se om du kan finde noget, der har med dit problem at gøre.
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det du afspiller på optageren ? Er det en dvd eller noget du har optaget?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan udelukke at TVet udelukkende er SONY-fjendsk.
Har lige testet HDMI tilslutningen med min KISS 1600 Network Media Player - samme resultat - Størrelsen på billedet kan ikke ændres __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Hvad er det du afspiller på optageren ? Er det en dvd eller noget du har optaget? |
|
|
Harddisk/DVD optager - både DVD og filn/TV optaget
DVD - Kun DVDer
KISS - .avi filer
Alle med samme resultat - problemet er åbenlyst i TVet, men jeg er begyndt at tvivle på at det kan rettes, har kigget en del i manual mm.
Bare underligt at det virker på Philips TVet __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.... pointen er at så vidt jeg ved er der ingen fjernsyn der tillader scaling på hdmi indgangen netop fordi man altid sender et 16:9 billedet over hdmi, ergo tænker jeg at det du prøver at afspille er noget der er i 4:3 men letterboxed, feks en film optaget på tv3 hvor filmen ganske givet er i 16:9 men den ligger i et 4:3 billed bare med sorte bjælker i top og bund.
Hvis du har en dvd som er i anamorfisk 16:9 så vil jeg foreslå du prøver med den.
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så ikke at det virkede på philips så tillader de åbenbart scaling på hdmi indgangen, hvilket i mine øjne er lidt forkert da man så vil lave et fiks af et problem som ikke skal løses i tvet.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Ok så ikke at det virkede på philips så tillader de åbenbart scaling på hdmi indgangen, hvilket i mine øjne er lidt forkert da man så vil lave et fiks af et problem som ikke skal løses i tvet. |
|
|
Det kan godt være det er forkert, men det er nu frygteligt praktisk. De programmer/film jeg har optaget på Harddiskrecorderen gider jeg jo ikke se som en lille firkant i midten af skærmen. Det giver ingen mening at udstyre Harddisk recorderen med HDMI udgang hvis man alligevel ikke kan afspille filmene.
Var det bare konsekvent med HDMI scalingen ville det give mening, men lige nu undrer jeg mig bare. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjah .. det kan man sige .. for den almindelige forbruger der godt kan leve med halv løsning burde det måske være en mulighed men du burde kunne skalere det i harddisk recorderen.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| tjah .. det kan man sige .. for den almindelige forbruger der godt kan leve med halv løsning burde det måske være en mulighed men du burde kunne skalere det i harddisk recorderen.
|
|
|
I Recorderen kan jeg vælge mellem "normal" og "full" Ved brug af full trækkes alle billeder ud til siderne. 4:3 fylder nu hele skærmen (små tykke mennesker), og førnævnte zoom gør det samme, altså stadin med bund og topbjælken. Resultatet er at begge formater bliver forvrængede. Jeg mener stadig det er TVet der er problemet, da det virker på mit Phillips TV. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Ok så ikke at det virkede på philips så tillader de åbenbart scaling på hdmi indgangen, hvilket i mine øjne er lidt forkert da man så vil lave et fiks af et problem som ikke skal løses i tvet. |
|
|
Det er jeg meget uenig i. Hvis du eksempelvis har et letterbox-signal, skal du kunne zoome på det i tv'et for at vise det korrekt. TV'et bør have _muligheden_ for at vise et 16:9 signal korrekt som det kommer ind, men det bør ikke være fastlåst til det. Det forringer ikke 1:1 gengivelsen at du har andre muligheder.
Det lyder som om at pågældende Sony tv er fastlåst til 16:9 på HDMI-indgangen, hvilket rent ud sagt er for ringe efter nutidens standard. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah måske, det er dog ret almindeligt, at du om ikke andet har færre skalerings muligheder på hdmi end på de analoge indgange. Om det er fordi det kræver mere processor kraft at skalere et hd signal og de derfor ikke kan magte det i de billigere skærme.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
MonoTovarisj skrev:
|
|
Det er jeg meget uenig i. Hvis du eksempelvis har et letterbox-signal, skal du kunne zoome på det i tv'et for at vise det korrekt. TV'et bør have _muligheden_ for at vise et 16:9 signal korrekt som det kommer ind, men det bør ikke være fastlåst til det. Det forringer ikke 1:1 gengivelsen at du har andre muligheder.
Det lyder som om at pågældende Sony tv er fastlåst til 16:9 på HDMI-indgangen, hvilket rent ud sagt er for ringe efter nutidens standard. |
|
|
Noget kunne tyde på det, Otto. Har lige skrevet en mail til Sony for at få be- eller afkræftet ovenstående __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Tjah måske, det er dog ret almindeligt, at du om ikke andet har færre skalerings muligheder på hdmi end på de analoge indgange. Om det er fordi det kræver mere processor kraft at skalere et hd signal og de derfor ikke kan magte det i de billigere skærme.
|
|
|
T Serien fra Sony er ikke den billigste serie, men omvendt heller ikke den dyreste Til gengæld er mit soveværelses Phillips det billigste der nærmest kan opstøves  __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig m. Otto & jkjaers.
Mit Philips kan zoome på HDMIét, men viser da uskaleret hvis det er et 16:9 signal der inputtes. Ved 4:3 kan jeg vælge diverse former for stræk/zoom, eller have bjælker i siden.
Men her plejer Philips også at være ret gode og fleksible.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
AV Precision skrev:
MonoTovarisj skrev:
|
|
Det lyder som om at pågældende Sony tv er fastlåst til 16:9 på HDMI-indgangen, hvilket rent ud sagt er for ringe efter nutidens standard.
|
|
|
Noget kunne tyde på det, Otto.
Har lige skrevet en mail til Sony for at få be- eller afkræftet ovenstående
|
|
|
Svaret:
Sony Support DK skrev:
|
Hej Jesper,
Tak for din henvendelse til Sonys tekniske support.
HDMI låser desværre den funktionen, der er intet man kan gøre ved det.
Med venlig hilsen
Sille
Sony Support
Website: http://www.sony.dk Online support: http://support.sony-europe.com Email support: support@sony.dk |
|
|
Surt!
Well, jeg må jo så bare nøjes med Scart tilslutning, hvilket jeg sikkert også overlever, men havde jeg vidst det kunne jeg da have sparet mit ene HDMI kabelkøb... jeg overlever nok.
Jeg forstår dog ikke hvorfor man 100% låser signalet, men sådan er det åbenbart. Jeg vil da undersøge denne feature næste gang jeg køber TV. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fulgt lidt op på denne:
jkjaers skrev:
Tak for svaret
Lige et tillægsspørgsmål: Låser ALLE Sonys TV for scalering på HDMI?
Arbejder man på et softwarefix? I så fald vi jeg gerne underrettes når problemet bliver løst!
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Jesper |
|
|
Svaret:
Sony Support DK skrev:
Hej Jesper,
Tak for din henvendelse til Sonys tekniske support.
Ja, alle vore fjernsyn med HDMI låser.
Tror ikke der er nogen form for fix på vej desværre.
Med venlig hilsen
Sille
Sony Support |
|
|
Det synes jeg da lige man skal have med i overvejelserne inden man køber TV __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |