| Forfatter |
|
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at andre sikkert døjer med dette problem, hvor at lyden kommer lidt efter at læberne har bevæget sig......ikke længe efter, men nok til at det irriterer!!
Vil bare gerne vide hvad det skyldes??
Jeg har tilsluttet min Tosh HD-XE1 til min forstærker via optical digital out, og har tilsluttet den mit tv via HDMI!
Er der nogen der kan afhjælpe mig mit problem??
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv samme problem. Prøv at kigge i nogle af trådene her: http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=xe1&SM=1& SI=PT&FM=8&OB=1
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
Jeg ved at andre sikkert døjer med dette problem, hvor at lyden kommer lidt efter at læberne har bevæget sig......ikke længe efter, men nok til at det irriterer!! Vil bare gerne vide hvad det skyldes?? Jeg har tilsluttet min Tosh HD-XE1 til min forstærker via optical digital out, og har tilsluttet den mit tv via HDMI!
Er der nogen der kan afhjælpe mig mit problem??
|
|
|
Har du tidligere indstillet "delay" på din receiver ?
Og hvorfor bruger du digital tilslutning til din receiver? Din receiver kan ikke decode Dolby True HD eller DD+, hvorfor det er bedre at bruge analog tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
| Er der nogen der kan afhjælpe mig mit problem?? |
|
|
Det du oplever, er at billede og lyd sendes forskellige veje rundt i systemet. Da apparaterne samtidig ikke bruger samme tid, på at bearbejde hhv. billede og lyd, så opstår der en usynkronitet.
Du skriver at lyden kommer efter billedet. Det undrer mig dog, for det normale er at billedet kommer sidst. Dette fordi det tager meget længere tid at bearbejde digitale billeder elektronisk, end det tager for ditto lyd.
Nyere surround forstærkere, oppe i en vis prisklasse, er udstyret med indbygget lipsync kontrol. Altså en variabel delay, der kan kompensere for den slags. Men disse kan jo kun forsinke lyden yderligere - ikke få den til at komme tidligere.
På ISF kalibrerings DVD'en (koster en 225 kr eller deromkring) er der et klaptræ, som er godt til at checke lipsynk med. Her vil du tydeligt kunne se forskellen, og også om det er lyden der kommer før billedet eller omvendt.
Bemærk dog også, at enhver signal bearbejdning tager tid. Så hvis DVD afspilleren er sat til at opskalere, så vil billederne blive yderligere forsinket i forhold til lyden. Og selve displayet vil også bruge forskellig tid, alt efter hvilke signaler det fødes med.
Så for at gøre en lang historie kort, så er lipsynk fejl sjældent én enkelt fejlkilde. Det er oftest en sum af fejl man oplever. Og i sidste ende skyldes det, at lyd+billede separeres fra hinanden uden mulighed for at kompensere for de forskelle det giver.
Der er dog et lille PS. Hvis det virkelig er lyden som kommer før billedet, så er der nok et problem i DVD-afspilleren.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har Xe1 jo 1.3, har den så ikke Lip-sync??..For så kunne du gøre det der!...
Hvad for en receiver har du egentlig lapo??..
mvh Zirio
Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Ombestemt)
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
| Nu har Xe1 jo 1.3, har den så ikke Lip-sync??. |
|
|
Måske. Men for at det kan fungere vil det kræve at 1) lyden sendes via HDMI og 2) at forstærkeren også har HDMI 1.3
Det er i disse setups, hvor lyden sendes til forstærkeren med coax eller optisk, og billederne sendes den anden ved via HDMI, at man kan opleve store forskelle.
Så en forstærker med HDMI input og lipsync kontrol - det er vejen frem. Alternativt en løs boks til lyddelay, men de koster 2-3000 kr. og så kan man jo ligeså godt skifte forstærkeren til en ny og bedre.
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups....min fejl....lyden kommer FØR billedet!!
Har lige prøvet at re-set'e den, men det hjalp ikke!! Det er lige nu ved afspilning af alm DVD, så det kan være at der er noget om snakken når den opskalerer!? Har ikke set om problemet også er der, når jeg afspiller HD-DVD!?
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Nu har Xe1 jo 1.3, har den så ikke Lip-sync??..For så kunne du gøre det der!...
Hvad for en receiver har du egentlig lapo??..
mvh Zirio
|
|
|
Det er min gamle Yamaha!! Du har jo selv henvendt dig vedr min nye 805'er, som stadig ligger i sin kasse....hehe!!
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er iøvrigt ikke noget problem, når jeg bare hiver lyden ud gennem mit tv!?
Det er vel fordi, at lyden følges med billedet i mit HDMI kabel!?
Prøver lige at se, om det også er tilfældet med en HD-DVD skive....!!
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
Der er iøvrigt ikke noget problem, når jeg bare hiver lyden ud gennem mit tv!?
Det er vel fordi, at lyden følges med billedet i mit HDMI kabel!? |
|
|
Nemlig.
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
lapo skrev:
| Der er iøvrigt ikke noget problem, når jeg bare hiver lyden ud gennem mit tv!? Det er vel fordi, at lyden følges med billedet i mit HDMI kabel!? |
|
|
Nemlig.
/Lars |
|
|
Når jeg så tilslutter et HDMI stik fra min Toshiba ind i en receiver, som så har en HDMI forbindelse videre til mit TV, så vil jeg ikke komme til at opleve det længere!?
Der er ikke noget forsinkelse på, når jeg afspiller HD-DVD!? Det gi'r bare ik' så meget mening jvnf ovenstående, for her er der stadig tale om HDMI til tv, og digital lyd via coaxial til receiver!?!?!
Mvh...
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
| Når jeg så tilslutter et HDMI stik fra min Toshiba ind i en receiver, som så har en HDMI forbindelse videre til mit TV, så vil jeg ikke komme til at opleve det længere!? |
|
|
Jo - og derfor skal forstærkeren have både HDMI og lipsync kompensering.
Årsagen er, at selvom forstærkeren modtager via HDMI og billede+lyd passer på dét sted, så tager det jo ikke højre for at selve displayet (TV / Projektor) også skal bruge tid på at bearbejde HDMI signalet. Og den tid er sansynligvis en del længere, end den tid forstærkeren skal bruge på at bearbejde lyden.
Så forstærkeren skal kunne forsinke lyden før højttalerne, så det tidsmæssigt passer med billedet.
lapo skrev:
| Der er ikke noget forsinkelse på, når jeg afspiller HD-DVD!? Det gi'r bare ik' så meget mening jvnf ovenstående, for her er der stadig tale om HDMI til tv, og digital lyd via coaxial til receiver!?!?! |
|
|
Så bruger DVD-afspilleren mere tid på billederne, når det er SD DVD end når det er HD DVD. Igen, lipsync problemer er oftest en sum af fejl.
Ved at lade lyden gå til forstærkeren via optisk, og lade billedet gå til TV'et via HDMI, så har du allerede introduceret en forskel. Men forskellen skal tidsmæssigt være af en vis størrelse, før du opfatter det som et problem.
Det skyldes at vi er i stand til at kompensere for mindre forskelle, som der jo også optræder helt naturligt. Hvis du ser en person stå på afstand og råbe til dig, så er lyden længere tid om at nå dig end billedet af ham (lyset som dine øjne opfatter). Men det kompenserer din hjerne for, og du opfatter det som om lyden kommer fra den person er nogenlunde synkront med det du ser.
Men bliver fejlen for stor, så begynder vi at opfatte det som et problem. Vi ser at billeder og lyd ikke følges ad.
Du har lipsync fejl uanset hvad du afspiller. Men når du afspiller almindelig DVD, så bruger afspilleren øjensynlig mere tid på at bearbejde billederne. Måske fordi du opskalerer, måske bare fordi det tager længere tid iøvrigt. Det tager ikke samme tid at bearbejde alle typer digitale video signaler, og derfor vil du ikke kun opleve forskelle fra HD DVD til DVD, men også fra DVD film til DVD film. Altså at nogle er værre end andre.
Men for dig handler det om, at få fejlene ned i det område, hvor din hjerne igen sørger for at kompensere, så det opfattes synkront. Og det gør du med en forstærker med HDMI, hvor du kan justere lyddelay. Og så trykke fingre for, at forskellen imellem HD DVD og DVD ikke er så stor, at du skal rende og flytte på lyddelayet hele tiden 
Men alene det at få lyden over på HDMI, vil sansynligvis minimere problemet så meget, at du syntes det er ok igen.
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok....takker mange gange til Lars!!
Med alt det du lige forklarede, er det svært for mig, at komme udenom, at der stadig er forskel!?
Du skriver: "Så bruger DVD-afspilleren mere tid på billederne, når det er SD DVD end når det er HD DVD", og derfor lyden er anderledes over anlæg end over tv. Men så synes jeg ikke det hænger sammen med: "Ved at lade lyden gå til forstærkeren via optisk, og lade billedet gå til TV'et via HDMI"!?!?
Det jeg mener her er, hvadenten jeg afspiller HD eller SD, er lyden den som den skal være over TV, derfor kan afspilleren ikke bruge mere tid på billederne fra SD i forhold til HD i denne option!
Men når det så kommer over anlæg, er der pludselig en forskel, men vi har jo lige konkluderet, at SD bliver gengivet som det skal!?
Ved godt at ovenstående er forvirrende, men kan du følge mig??
Mvh
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
| Det jeg mener her er, hvadenten jeg afspiller HD eller SD, er lyden den som den skal være over TV, derfor kan afspilleren ikke bruge mere tid på billederne fra SD i forhold til HD i denne option! |
|
|
Der er indbygget en lipsync kompensation i HDMI 1.3, så både sender og modtager har mulighed for at holde billede+lyd synkron.
Jeg vil tro, at det du oplever er enten at DVD afspilleren formår at levere et synkront signal på HDMI, fordi det er sådan noget HDMI chippen kan. Alternativt at TV'et formår at kompensere for forskellene (automatisk lipsync) - forudsat at TV'et også har HDMI 1.3
Men summa sumarum - gå over til at bruge HDMI til det hele. Altså anskaf en forstærker der tager HDMI ind (fra de enkelte kilder) og sender signal videre til display (TV / projektor). Så er alle enheder i systemet forbundet, så der bliver mulighed for at kompensere for lipsync problemer.
Det vil være bedst hvis forstærkeren samtidig har en justerbar lipsync (audio delay) for hver HDMI kilde. Men det er også indbygget i mange forstærkerere i dag.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl:
Kan du foreslå nogle receivere til under 10K, der kunne løse vores problemer? Er det Onkyo, man skal have fat i?
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
| Kan du foreslå nogle receivere til under 10K, der kunne løse vores problemer? Er det Onkyo, man skal have fat i? |
|
|
Den nye Onkyo 805 ser da lækker ud , og med dekodning af DTS-HD og Dolby TrueHD, hvis man får brug for det. Men den er vist ikke helt problemfri.
Personligt er jeg mere til Marantz forstærkerne, da det er min overbevisning at de leverer en noget bedre lydoplevelse. Det kunne være modellen SR7001, men den billigere SR5001 har også lyd delay.
Så er der mærker som Yamaha, Pioneer, Denon, Harman Kardon. Dem har jeg ingen personlige erfaringer med, men Denon forstærkerne plejer jo at være i høj kurs herinde.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en Denon AVR-3805, og den er jeg ikke ubetinget glad for, så det bliver nok en anden producent, der bliver sluppet ind i min hjemmebio, næste gang der skal købes hifi.
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Har selv haft de samme problemer, men løste det med (havde ikke lige 6-10 k til en ny forstærker) at erhverve en sony dvd, hvor man kan indstille en lille forsinkelse af lyden, mellem 0-100 ms, så det er synkront med billedet. Og samtidigt med, et væsentlig dyrere optisk kabel (400,-) og nu er der intet at bemærke. __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM:
Problemet er jo bare, at problemet varierer fra dvd til dvd (fra ingen forsinkelse til stor forsinkelse), hvilket vil sige, at man skal genindstille delay, hver gang man skifter film.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nu til noget virkelig sært  Jeg flyttede alt mit grej her i weekenden. Alle ledninger/kabler blev taget ud, alt blev sat til igen (nu med nye baghøjttalere), og derefter HAR DER IKKE VÆRET NOGEN LIPSYNC-PROBLEMER!?! Det giver da ingen mening! Eller gør det? Jeg er da naturligvis lykkelig over, at min afspiller nu fungerer, som den skal, men hvorfor fungerede den så ikke før? Anlægget er det samme som før - kun baghøjttalere og højttalerkabler er skiftet ud. I'm flummoxed
|
| Til top |
|
| |