Forfatter |
|
sorenlyder Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nu er jeg efter et par mislykkede forsøg på at købe en surroundforstærker der også er god til musik, kommet til konklusionen, at i må være de helt rigtige at spørge!
Jeg Har haft fat i en denon 1906, 2106 og harman kardon 1905 men uden den ønskede effekt.
Jeg søger en surround forstærker, med preout da jeg har en NAD 2700 effektforstærker til at trække basenhederne i mine dali 850er. Den forstærker jeg søger skal være god til alm stereomusik. Det har de tidligere modeller langt fra været. Til gengæld lyder det helt fantastisk når man ser film på dem. Men så meget film ser jeg heller ikke!
Min kammerat har en ældre Denon stereo reciver, med 2x65w, og har kunnet få mine denon og harmankardon til at blegne ved siden af, når vi spiller musik! Det samme gælder min sony bilradio!
Vi har prøvet at eksperimentere med lyden. Hvis han slår sin loudness funktion fra på hans stereoreciver, så lyder det nogenlunde som på mine denon forstærkere, når alt er skruet op på maks/ instillet så det lyder bedst.
Vi har konkluderet at de sorroundforstærkere jeg snakker om simpelt hen ikke har kunnet levere, eller mangler indstillinger for alm stereo lyd.
Altså.. Jeg søger en effektiv forstærker der også er til surround(dts bl.a). Jeg behøver ikke HDMI, men et par digitale indgange og pre out kræver jeg!
Nogen der har et kavlificeret svar på dette? jeg har selv kigget lidt på yamaha! Mir budget ligger på omkring 1500-2000 Kr.
Mvh Søren Lyder Nielsen!
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorenlyder skrev:
Vi har prøvet at eksperimentere med lyden. Hvis han slår sin loudness funktion fra på hans stereoreciver, så lyder det nogenlunde som på mine denon forstærkere, når alt er skruet op på maks/ instillet så det lyder bedst. |
|
|
Skal det forstås sådan at du mener hans stereo forstærker lyder bedst med loudness slået til? For så har du nok en anden definition af god stereolyd, end mange andre. De fleste surround-receivere hvor man har gjort noget for stereolyden, har man netop givet muligheden for at slå al processering FRA.
Bortset fra det, så vil jeg påstå at du generelt stiller for store krav i forhold til budgettet. Der er ikke råd til at lave en god stereo-del i en surround-receiver i 2000,-s klassen, så det er helt som forventet at de får tæsk af en gammel stereo-receiver i samme prisklasse. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
sorenlyder Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har eksperimenteret med "pure sound" eller "direct" eller hvad det nu kaldes, på de forstærkere jeg har haft. Men min point var at de levere slet ikke som jeg forventer. Selv uden loudness funktionen stået til, så lyder min kammerats denon bedre end de andre har gjort. Det lyder i mine øre som om at lyd processoren ikke kan levere det jeg forventer.
Min musikstil er i øvrigt metal, rock og i den grenre! Samt kim larsen :)
Jeg agter ikke at købe forstærkeren fra ny, så der må da kunne fåes noget til de penge.
|
Til top |
|
|
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorenlyder skrev:
Jeg har eksperimenteret med "pure sound" eller "direct" eller hvad det nu kaldes, på de forstærkere jeg har haft. Men min point var at de levere slet ikke som jeg forventer. Selv uden loudness funktionen stået til, så lyder min kammerats denon bedre end de andre har gjort. Det lyder i mine øre som om at lyd processoren ikke kan levere det jeg forventer.
Min musikstil er i øvrigt metal, rock og i den grenre! Samt kim larsen :)
Jeg agter ikke at købe forstærkeren fra ny, så der må da kunne fåes noget til de penge.
|
|
|
Undskyld, men lad os lige får begreberne på plads. Hvad forstår du PRÆCEIS ved god lyd? Ud fra hvad du skriver så mistænker jeg at du har bulderbas højt på din prioritetsliste?
Når jeg spørger, så er det fordi mange herinde på ingen måde vil forbinde "loudness" som en lyd-forbedrende feature (ægte hi-fi purister får en helt forkert farve i hovedet bare ved tanken om at eje et anlæg med en "loudness"-knap ).
|
Til top |
|
|
sorenlyder Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok :)
jeg mangler at man kan høre at overskudet er der, i og med jeg har en effektforstærker sat til, så burde det være muligt. Når min kammerats stereo forstærker spiller, og vi feks smider en live cd med volbeat eller dizzy mizz lizzy på, så kan man fornemme at der er masser af power bagved musikken. (det er så godt nok med loudness stået til). Men på mine surround forstærkere, så blegner lyden bare og ender med at blive anstrengende at høre på hvis man skruer for højt op, hvilket ikke er tilfældet for stereo reciveren!
Med hensyn til bas, så skulle det jo gerne larme lidt når de spiller på trommer. :)
|
Til top |
|
|
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorenlyder skrev:
Ok :)
jeg mangler at man kan høre at overskudet er der, i og med jeg har en effektforstærker sat til, så burde det være muligt. Når min kammerats stereo forstærker spiller, og vi feks smider en live cd med volbeat eller dizzy mizz lizzy på, så kan man fornemme at der er masser af power bagved musikken. (det er så godt nok med loudness stået til). Men på mine surround forstærkere, så blegner lyden bare og ender med at blive anstrengende at høre på hvis man skruer for højt op, hvilket ikke er tilfældet for stereo reciveren!
Med hensyn til bas, så skulle det jo gerne larme lidt når de spiller på trommer. :)
|
|
|
Det lyder altså mærkeligt at den NAD 2700 du har spændt for dine Dali'er får dem til at lyde anstrengt.
- Har du tjekket at du ikke er kommet til at fasevende den ene højttaler? Prøv at bytte om på + og - på kun den ene højtaler. Hjælper det?
- Sørg også for at din forstærker står i Direct mode ("DIRECT/STEREO" hedder knappen på forstærkeren og "DIRECT" på fjernbetjeningen). Så burde evt. High Pass/Low pass filtre være bypasset samt evt. small/medium/large højtaler settings være ligegyldige.
- Lad din NAD 2700 trække alting og ikke kun bassen.
Hjælper noget af det?
Uanset hvad så BØR dit setup med hvilken som helst forforstærker (i dit tilfælde Denon 1906) og din NAD 2700 altså ikke mangle muskler til en god gang Volbeat og slet ikke på de Dali højtalere.
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke din Denon, men måske du kan bruge dette???
Har du subwoofer?
Jeg har været ude for, at min receiver har cuttet lidt rigeligt højt oppe i frekvensen med audissey (pga. subwooferen) samt haft
en indstilling, så sub'en ikke spillede ved Stereo - i den situation kan stereo gengivelsen godt blive lidt tam...
Hvis din receiver har audissey og du har har brugt det (?), så kan det godt betale sig at kigge setup'et igennem.
|
Til top |
|
|
sorenlyder Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mrhviid:
Det har med sikkerhed ikke noget med min nad at gøre. Vi har som sagt testet med min kammerats denon, og der var det
absolut ingen slinger i valsen!
Ja jeg har også prøvet at lade nad trække hele skidtet. Men det blev det ikke bedre af.
Som sagt så tror jeg at det bare ER sådan ved de fleste surround forstærkere, men i min verden syntes jeg at der bare MÅ
være nogle af dem der kan producere bedre end dem jeg har prøvet.
Den denon vi har prøvet med er en magen til den her: http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-denon/id-69444648/
Damkel:
jeg har både prøvet med og uden sub. Det er en 10" jbl har jeg stående. Jeg spiller helst uden.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du husket at indstille din surroundreciever toil at den skal spille uden sub? Ellers sender den ikke bassignalet afstewd til dine
dali 850 og så er det klart at det lyder tamt.
|
Til top |
|
|
sorenlyder Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic:
Yes.. Det har jeg også prøvet:)
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
har en gammel denon surround forstærkere. tænkte at jeg ville sætte min effektforstærker, en rotel rb-1080 til.. men lyden jeg kunne huske fra min audiolab pre var slet ikke til stede.. så jeg besluttede mig i stedet til at finde en surround pre.. og da faldte jeg over min nuværende atoll. dette betød at jeg nu har en maskine der både er ok til surround og til stereo...
så måske du skulle lede efter en surround pre i stedet...
|
Til top |
|
|
sorenlyder Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig:
Ok... ja hvis det er løsningen ? kan du evt forklare lidt mere omkring teknikken i det ?
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorenlyder skrev:
Lethvig:
Ok... ja hvis det er løsningen ? kan du evt forklare lidt mere omkring teknikken i det ? |
|
|
ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål.. det er en forforstærker der har surround delen inkluderet. det vil sige en surroundforstærker, uden effekt delen.. men hvis det kun er 2000 du vil give ud.. så er det nok ikke lige den løsning du skal vælge, da vi nok er oppe i et noget højere beløb... men man får hvad man betaler for...
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 22 November 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du kan finde en billig surroundforstærker der er god til stereo. Jeg ville lede efter en god brugt stereo
forforstærker i din situation. Du kan så bruge en af indgangene på din stereo til surround og lade surround receiveren hvile når
du hører musik. Du skal så bare huske hvor stereoens volume skal stå for at det passer til opsætningen i surround receiveren.
Den opsætning kører jeg med og er meget tilfreds. Stereogrej til samme pris er langt bedre end surround til musik. Prøv evt. at
sætte din kammerats forstærker til din nad + højttalere hvis den har pre-out.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 24 November 2010 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre er selv ret dyre surroundforstærkere oftest ikke ret gode til musik, selv sammenlignet med billige stereoforstærkere. God musikgengivelse er ikke prioriteret, derimod alskens surroundlir, som 99% af brugerne alligevel aldrig udnytter. En af digitalalderens barske realiteter.
|
Til top |
|
|