Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Optimal 5.1 surround setup ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Kigger man rundt på nettet, kan man finde mange måder at stille sit 5.1 surround op på, men hvilke er mest optimalt ?

Som jeg har sat det lige nu, så har jeg sub på højre siden af fladskærmen under højre front højtaler, og baghøjtaler står bag min sofa, højre bag peger mod venstre front, og venstre bag peger mod højre front.

Jeg har set flere steder at bag højtaler vender mod hinanden, og jeg har set flere steder hvor man har placeret sub mellem front og bag højtaler.... Ja der er også nogen som har sub under center ?

Her er nogle f.eks.

1.

2.

3.

Jeg har mulighed for at vende baghøjtaler mod hinanden, og subbet har jeg mulighed for at sætte i højre siden  af fladskærmen og mellem front og bag højtaler...

Hvad vil være det bedste resultat ?

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Slet ingen input ?

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 04 November 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Det betyder ikke så meget hvor sub'en er placeret i et surround setup, da dybe toner er meget sværere at retningsbestemme i forhold til de lyse toner. Jeg bruger Dolby og DTS hjemmesiderne, da jeg går ud fra de ved mest om det
Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 November 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Placering af subs er et vanskeligt emne. Selvom toner i subbens arbejdsområde i teorien er uden retningsfornemmelse, kan selv den bedste sub ikke undgå at spille noget med lidt højere oppe - og så kan man måske godt høre dens placering. På den anden side er surroundlyd ikke så kritisk som musik... På den tredie side har placeringen af subben i forhold til rummet osse meget at sige, og for det fjerde... .

Personligt har jeg min urimeligt store (hjemmebyggede) sub lige under TV & center - det fungerer OK, indtil videre (jeg overvejer ommøblering, og subben er en pestilens i den henseende). Jeg har mine bag/surroundhøjtalere højt oppe under loftet ved bagvæggen, pegende ind mod lyttepositionen. Det virker fint. De færreste mennesker placerer deres sofa midt på gulvet, som dine illustrationer faktisk fordrer.

Efter min mening er surroundlyd til hjemmebrug stadig alt for fikseret på sit biografophav, og de forsøg, der har været for at ændre det, har ikke været overbevisende når det gælder kvalitetslyd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 November 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg så for nyligt et demosystem med baghøjttalerne over hovedet på lytteren. Har i erfaringer for om det fungerer godt. Jeg har sofaen op ad bagvæggen så der er ikke så meget plads til højttalere så jeg har overvejet om det vil virke at have bagkanalerne til at skyde nedad fra en position lige over lytteren.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes