Forfatter |
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey guys and girls
Er der nogen af jer som ved noget om, hvor meget det betyder at man vender stikproppen på ens reciver/effektforstærker rigtigt når man sætter strøm til den? Jeg har hørt flere fortælle mig at der kan måles en lille spænding ud på kabinettet hvis man ikke vender stikproppen faseret, og derfor også skulle gi en smule forvrængelse i lyden, hvorfor aner jeg ikke.
Jeg har så lige været på kursus hvor en elektronik mekaniker og ekspert inde på området siger at det intet har at sige.
Hvad siger i?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
Hey guys and girls
Er der nogen af jer som ved noget om, hvor meget det betyder at man vender stikproppen på ens reciver/effektforstærker rigtigt når man sætter strøm til den? Jeg har hørt flere fortælle mig at der kan måles en lille spænding ud på kabinettet hvis man ikke vender stikproppen faseret, og derfor også skulle gi en smule forvrængelse i lyden, hvorfor aner jeg ikke.
Jeg har så lige været på kursus hvor en elektronik mekaniker og ekspert inde på området siger at det intet har at sige.
Hvad siger i?
|
|
|
Prøv.
Der er kun to muligheder så det må være let (og gratis) at afgøre om du kan høre forskel.
Skriv gerne her hvad du konstaterer.
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være en herinde vidste lidt mere om det, og kunne fortælle hans viden.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan blive meget klogere i denne tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81641&K W=wrong MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay thanks.
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p: Har du prøvet at vende stikket i kontakten? Det er så meget hutigere, end at pløje en masse tråde igennem her
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selvfølgelig
Men det kunne jo være der var nogen med en svagstrøms uddannelse eller elektronikmekaniker, der præcist kunne komme med en ordentlig forklaring på mit spørgsmål. Han teknikeren jeg snakkede med om det, han siger det er sluder, og at man ikke vil kunne hører forskel, men hvis der er nogen som har prøvet det og selv kunne hører en forskel, så ville jeg jo gerne hører fra de personer. Jeg har selv prøvet at vende stikket uden at kunne hører forskel på min reciever, men når jeg sætter min H/K signature 1.3 til og vender stikproppen, så gider den ikke tænde, som om den kan måle hvordan fasen kommer ind.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik for flere år siden det råd, at man skulle sætte alle apparater i til AC(stikkontakten). uden nogen form for signalkabler eller lignende. Hvis en forstærkere var lavet af metal vel og mærke. så kunne man stryge sine fingre hen over kabinettet, og der hvor det summede mindst i fingrene, der sad stikket korrekt. Kunne man ikke mærke det, så kunne man bruge et multimeter eller lignende, hvilket jeg så ikke har leget så meget med, endnu
Filosofien er, at hvis de enkelte apparatere er i fase i forhold til hinanden, så er chancen mindre for at der bliver trukket nogen strømme i f.eks de følsomme signalkabler, apparaterne imellem.
Efter min mening burde seriøs hifi simpelthen have en markering på fasen i netstikket bagpå. Så var den ged barberet! 
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Jeg fik for flere år siden det råd, at man skulle sætte alle apparater i til AC(stikkontakten). uden nogen form for signalkabler eller lignende. Hvis en forstærkere var lavet af metal vel og mærke. så kunne man stryge sine fingre hen over kabinettet, og der hvor det summede mindst i fingrene, der sad stikket korrekt. Kunne man ikke mærke det, så kunne man bruge et multimeter eller lignende, hvilket jeg så ikke har leget så meget med, endnu
Filosofien er, at hvis de enkelte apparatere er i fase i forhold til hinanden, så er chancen mindre for at der bliver trukket nogen strømme i f.eks de følsomme signalkabler, apparaterne imellem.
Efter min mening burde seriøs hifi simpelthen have en markering på fasen i netstikket bagpå. Så var den ged barberet! 
|
|
|
Kunne ikke være mere enig, eller også skulle der bare være monteret jord på stel og jord på stikproppen
|
Til top |
|
|