Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 7.1 eller 5.1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abe2400
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

kan det betale sig at købe et surround sæt med 7.1 istedet for 5.1. Det skal hovedsagligt bruges til konsol spilleri, jeg har Wii,
xbox360 og ps3. Jeg tænker om der findes nogen spil der understøtter noget der er vildere end dolby digital 5.1? Hvad med
film?
Til top Vis abe2400's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abe2400

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Det er en smagssag vil jeg sige. Personligt synes jeg ikke det er nødvendigt med 7.1.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Rune L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tjekkede lige mine PS3 spil igennem, hvor alle kører 5.1 DD eller PLII, Så tror faktisk ikke der er spil med 7.1 understøttelse. Så hvis du udelukkende skal spille, ville jeg ikke ofre penge på 7.1, Og selv i Blu-ray film syntes jeg udvalget af 7.1 lydspor er begrænset.

Tiden er lidt ung for 7.1, især når der er så lidt understøttelse i min mening, men mon ikke der kommer en del mere senere.
Til top Vis Rune L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune L

Liiments
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

5.1 kan klare det ligeså godt som 7.1 i film synes jeg.
- og til spil vil det være ringe med 7.1 fordi de to højtalere i siden vil spille samme lyd som dem bag ved fordi de kun understøtter 5.1. ... og hvis det er en gammel receiver du bruger som kun har optisk in. så vil den kun bruge 2.1. så vil dine bag højtalere bare mere spille det som du tror. så for at du skal kunne hører forskel skal du BRUGE HDMI. og være sikker på det du smider understøtter 7.1 og ikke kun 5.1
Til top Vis Liiments's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Liiments

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

du skal have rummet til det, ellers er det spild efter min mening.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

ole post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

ja der er jeg af en anden opfattelse. selvom film og spil kun er i 5,1 lyder det klart meget bedre ved at sætte recieveren til extended surround (det hedder det på en yamaha når du kører 5,1 ved analog surround sættes den til pro logic 2x . den laver så et matrix signal og sender til surround back højtalerne. og jo der kommer forskellig lyd ud fra de bagerste surround back og de alm. surround højtalere.

mvh ole post

Til top Vis ole post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole post

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ja også er der endag 9.1
Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Til spil ville jeg være ligeglad med 5.1/7.1 - men til film - klart 7.1 - det er mange gange bedre end kun 5.1. Du får en helt anden dybde i filmen + effekter som skal foregå lige bag dig bliver nu ikke simuleret af sidehøjttalerne - men kommer nu direkte bagfra. Overflyvnings scener får også helt anden fylde.

Så kan jeg ikke få ægte 7.1 fra selve skiven - så er PLIIx at foretrække på alm. 5.1 spor.

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Brug de ekstra penge på at forbedre dit stereo lyd. Surround er på vej ud. Der ryger mange penge på højttalere og effekt til dem i forhold til hvor latterligt lidt de bruges.

ole post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

surround på vej ud ? det har jeg ikke læst nogen steder. tvært imod de nye hd formater samt 3d vil jeg sige på vej ind. jeg sætter da mit ænlæg til surround når der skal ses film både tv samt dvd. ang.

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:
Brug de ekstra penge på at forbedre dit stereo lyd. Surround er på vej ud. Der ryger mange penge på højttalere og effekt til dem i forhold til hvor latterligt lidt de bruges.

- det gør du så bare - kun lyd fra tv - (hvis du da har sådan et  ) og så kun stereo som i gamle dage - fint med mig - men at påstå at surround er på vej ud - er helt ude i hampen.

Film og effekter bliver større og vildere - det går kun én vej og det er IKKE ned i antal af kanaler / højttalere. Hvor meget man bruger dem - kommer helt an på, hvem man er. Jeg elsker film - så jeg bruger dem rigtigt meget og jeg hører også meget musik - så alle mine højttalere bliver skam brugt "latterligt" meget !

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

jsjohnsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem der har skiftet mit 5.1 setup ud med 2.0
De 2 anlæg er ca samme pris klasse, med lyden i mit 2.0 setup er bare meget meget bedre.

Tænk på at du i et 5.1 setup skal have 6 kanaler forstærket og 6 højttalere til at lave lyden. I et stereo setup er der kun 2 kanaler, altså er der 3 gange så mange penge pr. kanal, og tager man 7.1 ja så bliver kanalerne jo bare endnu dårligere, sammenlignet med et 2.0 setup i samme prisklasse.

Jo 5.1 er fedt, men for at man får en positiv oplevelse skal rummet indrettes efter det. Man skal have fars stol stående lige midt i rummet, ellers mister man bare vildt meget lyd kvalitet.

Jeg elsker film, jeg elsker blueray, men jeg skifter aldrig til surround igen...

Tag i HIFI butikken og lyt til et surround system til X kroner, og bed derefter om et stereo setup til samme pris, og vælg efter det. (Husk også at inkludere kabler i prisen)

Til top Vis jsjohnsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsjohnsen Besøg jsjohnsen's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

jsjohnsen skrev:
De 2 anlæg er ca samme pris klasse, med lyden i mit 2.0 setup er bare meget meget bedre.

Tænk på at du i et 5.1 setup skal have 6 kanaler forstærket og 6 højttalere til at lave lyden. I et stereo setup er der kun 2 kanaler, altså er der 3 gange så mange penge pr. kanal, og tager man 7.1 ja så bliver kanalerne jo bare endnu dårligere, sammenlignet med et 2.0 setup i samme prisklasse.

Jo 5.1 er fedt, men for at man får en positiv oplevelse skal rummet indrettes efter det. Man skal have fars stol stående lige midt i rummet, ellers mister man bare vildt meget lyd kvalitet.

Jeg elsker film, jeg elsker blueray, men jeg skifter aldrig til surround igen...

Tag i HIFI butikken og lyt til et surround system til X kroner, og bed derefter om et stereo setup til samme pris, og vælg efter det. (Husk også at inkludere kabler i prisen)

selfølgelig er det dyrere. Der er mange flere komponenter . det handler om , om man vil ofre pengene eller ej.................hvorfor ikke købe havemøbler?.........du for vildt meget for de samme penge.????

jeg er selv gået fra et stereo-opsæt til surround i den ikke billige ende............jeg har ikke fortrudt Det er to forskellige ting..........................hvem siger at surround er på vej ud??

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Rune L skrev:
Tjekkede lige mine PS3 spil igennem, hvor alle kører 5.1 DD eller PLII, Så tror faktisk ikke der er spil med 7.1 understøttelse.

http://forum.blu-ray.com/blu-ray-games-playstation-3/63546-p s3-games-support-7-1-lpcm.html 

Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

jsjohnsen skrev:
Jeg er en af dem der har skiftet mit 5.1 setup ud med 2.0De 2 anlæg er ca samme pris klasse, med lyden i mit 2.0 setup er bare meget meget bedre.Tænk på at du i et 5.1 setup skal have 6 kanaler forstærket og 6 højttalere til at lave lyden. I et stereo setup er der kun 2 kanaler, altså er der 3 gange så mange penge pr. kanal, og tager man 7.1 ja så bliver kanalerne jo bare endnu dårligere, sammenlignet med et 2.0 setup i samme prisklasse.Jo 5.1 er fedt, men for at man får en positiv oplevelse skal rummet indrettes efter det. Man skal have fars stol stående lige midt i rummet, ellers mister man bare vildt meget lyd kvalitet.Jeg elsker film, jeg elsker blueray, men jeg skifter aldrig til surround igen...Tag i HIFI butikken og lyt til et surround system til X kroner, og bed derefter om et stereo setup til samme pris, og vælg efter det. (Husk også at inkludere kabler i prisen)

Men det er nok forkert formuleret... jeg skulle hellere have skrevet som jsjohnsen, for har har en rigtig god pointe. Jeg ser også masser af film og hører ligesåmeget musik, så mine X antal penge er bedre givet ud til et stereosetup.

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Men fedt at se så mange komme op af stolen med en så bombastisk kommentar som surround er på vej ud ;)

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

jsjohnsen skrev:

selfølgelig er det dyrere. Der er mange flere komponenter . det handler om , om man vil ofre pengene eller ej.................hvorfor ikke købe havemøbler?.........du for vildt meget for de samme penge.????

jeg er selv gået fra et stereo-opsæt til surround i den ikke billige ende............jeg har ikke fortrudt Det er to forskellige ting..........................hvem siger at surround er på vej ud??

Enig ! Alm stereo og surround er 2 forskellige ting - også derfor der produceres grej til begge disse verdener. Skal man have begge verdener forenet i en enhed så vil den koste spidsen af en jetjager. Derfor vil stereolyden i de fleste forstærkere/receivere ikke matche den som man får i deciderede stereo forstærkere. Så er penge pung kun til den ene verden så må man vælge. Personligt ville jeg aldrig skille mig af med surroundlyden - stereo lyd er sekundært for mig - det er jeg for meget film freak til !

ole post
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg ikke lige hvilken pris vi taler om når der bliver snakket stereo.
men en surround forstærker/reciever i prisklassen 15,000-20,000 kan altså også spille godt stereo. men hvis det ikke er nok
så køb en god effekt forstærker og sæt til, så spiller det.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

ole post skrev:
nu ved jeg ikke lige hvilken pris vi taler om når der bliver snakket stereo.
men en surround forstærker/reciever i prisklassen 15,000-20,000 kan altså også spille godt stereo. men hvis det ikke er nok
så køb en god effekt forstærker og sæt til, så spiller det.

det kommer an på hvad man definere som "godt stereo"

hvis jeg havde 20k til forstærker, droppede jeg surround og købte en stereo forstærker for pengene. For mig vil det ellers blive et kompromi både med hensyn til surroun og stereo. så hellere få noget godt stereo for pengene. Men jeg vil ikke af med surround ,så jeg tror bare jeg ville spare op

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forestille mig, at surround er glimrende til visse spil - selv med billigt grej.

Til musik er surround imidlertid en fuser. Det lyder bare underligt og kunstigt med de ekstra kanaler uden at tilføje
noget positivt.

Til film er det nemt at blive skuffet. Jeg sad med surroundudstyr til ca. 55k fra 2000-2005. Forventede lyd i særklasse,
men fik det sjældent. I takt med at man bliver ældre bliver de nye actionfilm mindre interessante. Det er nok den
vigtigste faktor.

Har kun stereo idag. Savner ikke surround.

Så jeg må nok tilslutte mig gruppen: Surround er på vej ud.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes