Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lille Stue vs Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3dmx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er endnu en blasfemisk amatør der besudler de hellige hifi tæpper med mine små nærige sko, men jeg har ikke fundet et passende forum til sådan nogle som os. (jeg ved det var en servering til folk med diverse hånlige forslag - fyr løs).

Anyway...  Har aldrig haft surround. Har meget lidt plads.

Inden jeg beslutter mig for budgettet, ville jeg høre om nogen erfarne folk herinde kunne fortælle mig om jeg spilder mine penge på at købe et surround anlæg ved at montere det under de forhold her:

Er vi ude i noget der giver så lidt følelse af surround, at jeg er lige så godt stillet og billigere sluppet med bare at købe en surroundbar.
Er forholdene så krævende at jeg minimum skal have et system af en vis kvalitet ?
Er min sofa grim ?

Det giver sig selv at sattelitterne ikke må fylde meget, især til baghøjttalerne, til gengæld kommer det aldrig til at spille synderlig højt på de afstande.

Nogen kloge ord ?

udover at jeg skulle tage at fyre fruen og blive en mand - med et rigtigt setup.
Til top Vis 3dmx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3dmx

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Til en vis grænse, så kan det ligefrem være en fordel at rummet ikke er for stort. Det gør det langt nemmere at opnå en god dynamisk og detaljeret lyd uden store dyre højttalere. Ulempen kan være placeringen af baghøjttalerne.

Du skal ikke lade dig begrænse i kvaliteten bare på grund af rumstørrelsen, men begræns størrelsen af komponenterne. 5 små, men gode højttalere, og en vellydende ikke alt for stor sub. Gerne baghøjttalere med en god spredning. Sørg for korrekt opsætning af komponenterne, brug lidt tid på subwoofer-placering (hvis der ellers er alternativer at vælge imellem), og så skal du nok få en fin surround-oplevelse ud af det.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det gode ved sådan et forum er, at tonen som udgangspunkt er hjælpsom og positiv, og dit spørgsmål ern skam ganske relevant; jeg er sikker på, at der er mange i samme situation som dig og sidder med samme overvejelser (måske i en lidt pænere sofa ;-)

Jeg er helt enig i Otto's råd og vil bare tilføje, at fronterne er de vigtigste højttalere, og er der, du bør spare mindst. Så hvis fruen har et par gamle minihøjttalere kan de i en periode agere baghøjttalere. Det kan også give et par point på kontoen...

Velkommen til

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

3dmx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

@AV Precision: Tak for de gode råd. Jeg vil lede lidt og se om jeg kan finde nogle komponenter der passer til dine beskrivelser.

@dreamz: Det lyder fornuftigt og økonomien taget i betragtning så bliver det nok også en løsning i flere trin. Jeg må nok starte med at finde center højttaleren, sub'en og receiveren/forstærkeren, da det er de eneste ting jeg ikke har. Resten må så blive opgraderet løbende.

- uanset hvad skal der jo ikke meget til at forbedre lyden fra et fladskærms tv.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg blev selv overrasket over hvor god surround lyd der faktisk kan opnås i et lille rum (mit er 12,5 kvm). Lad f.eks fronthøjtalerne være forholdsvis små standerhøjtaler (nemmere at kontrollere bassen) og lad dybbas komme fra en lille men effektiv subwoofer.

God fornøjelse med projektet

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Prøv med JBL Control 1 hele vejen rundt. De fås blandt andet også i hvide og er billige. De koster ca. 500 kroner per stk. Flere steder har jeg set 1000 kroner for to inklusive fragt. Du vil bliver meget overrasket over hvor god lyd du kan få for så lidt penge.

Det er en 4" bas, så de er ret små, uden at være mikroskopisk små.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Har du et bud på hvor store højtalerne må være? Det kunne måske hjælpe dig selv lidt bedre.
Må det være brugt? for så kommer du langt for dine 8000.
Skal du have en HD decoder?

Jeg har en cambridge 540R v2 - som jeg har købt for 1400,- brugt. Den er rigtig fin til prisen :)
Samme forstærker i v3, som har HD koster omkring 2k brugt.

Mulige højtalere
Små b&w'ere? - lidt store men flot lyd og ok som front. fx som dem her
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/bw_dm6 85_hojttaler_sort-ask.htm
Baghøjtalerne til disse kunne evt være brugt ds6'ere så er du godt kørende.

System audio leverer nogle lidt mere elegante modeller, synes jeg. - men bør købes brugt da de ellers er dyre, desuden skal du have en god sub, da de ikke er bassede overhovedet - tilgengæld gode i små rum.
http://www.system-audio.dk/_da-DK/produkter/on%20wall%20højt talere
http://www.system-audio.dk/_da-DK/produkter/kompakthøjttaler e

Hvis det skal være mindre kan det være at du skal kigge efter noget KEF, det er i hvert fald populært - jeg har dog ikke hørt dem.

Ang rumstørrelsen, intet problem! Mit er 12 m2 og jeg har stereo med gulvhøjtalere fra System Audio. Det fungerer p***e godt i rummet, så længe den ikke får fuld hørm - for så buldrer og brager det og lillesøster bliver sur
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

3dmx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Takker alle for gode ideer og inputs. 
Jeg har fået noget at arbejde med så jeg ikke er på helt bar bund i min søgen her i starten.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes