Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DLNA to the rescue? + surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FatMoose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2010
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg inden jeg stiller mine spørgsmål vil jeg starte med at beskrive problemet.

Jeg har et fjernsyn + en playstation 3, en stationær computer og en bærbar (+ min kæreste har en bærbar). Vi ville gerne have ét centralt sted til musik og film, da det lige nu er lidt bøvlet hvis jeg fx har lagt en cd ind på min stationær og vil høre den i stuen.

Min nuværende forstærker kan af en eller anden grund ikke forstå DTS signalet fra playstation'en, hvilket jeg går ud fra er fordi den er temmelig gammel og jeg vil gerne ud og have fundet en ny surround forstærker der kan sættes sammen i et setup med ét centralt medie bibliotek om man vil.

Målet er at have alt samlet ét sted hvor man kan tilgå det nemt og smart.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er DLNA svaret. Jeg har kigget på:
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=8009

Mine spørgsmål er:
1) Hvis jeg bruger DLNA og har filerne liggende på harddisken, kan jeg så bruge itunes/windows media player på samme måde som før? Lave playlists, søge i hele biblioteket o.s.v fra computeren?

2) Hvis det ligger på harddisken og jeg finder en surround forstærker der understøtter dlna, hvor meget funktionalitet får jeg så med? Kommer jeg til at kun kunne vælge én musikmappe på harddisken og afspille den, vælge en ny og afspille den, eller vil jeg kunne arbejde med det lige som på en computer med itunes/windows media player?

3) Kan man få surround forstærkere der kan modtage video og sende det til fjernsynet, når fjernsynet ikke understøtter DLNA?

4) Kan man få surround forstærkere der kan optage fra fjernsynet og til en DLNA kompatibel netværksharddisk?

5) Er der en bedre metode til at få et centralt datacenter?

6) Kender i nogen butikker hvor man evt kan få en demo af noget dlna?

Jeg har forsøgt at starte lidt mellem min computer og min playstation, men så vidt jeg kan se, kører playstationen efter princippet med at vælge én mappe og afspille den. Desuden syntes jeg det er lidt overkill at have en computer+playstation+tv tændt for at høre musik...

Til top Vis FatMoose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FatMoose

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Du har brug for en NAS  

Også kaldet en netværks harddisk

jeg bruger sådan en her:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.as px?articleid=3435&zoneid=6

Svar på dine spørgsmål.

1. Ja med en NAS

2 + 3. Ja men det afhænger af den fortærker

4. Nej

5. Brug en NAS

6. Desvære ikke    men læs om NAS på nettet

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

FatMoose
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, jeg er ved at kigge rundt efter NAS.

Jeg har kigget på:
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=8009

LG N2B1DD2 2TBBD ser rigtig fed ud, men den er også tilsvarende dyr, og jeg har ikke rigtigt brug for en blueray brænder.

Lacie Network Space 2 er derimod noget mere overkommelig i pris, og virker god som "begynder" harddisk. + den kan sættes til at lukke ned når vi alligevel er på arbejde

QNAP TS-219P TURBO NAS  som du henviste til ser også rigtig fin ud, men den er dobbelt så dyr som Lacie disken, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad foreskellen er udover lacie ikke kan bruges som webserver+mysqlserver?

Det er såmen ikke en highperformance disk jeg skal ud og have, men mere en der kan streames musik og video fra. Er der noget specielt jeg skal kigge efter når jeg kigger NAS? Og har i nogen kommentar til de 3 diske? Eller måske nogen foreslag til andre? Jeg skulle gerne bruge den til både playstation og pc, så jeg går ud fra jeg skal ha fat i en med mediaserver for jeg kan streame det, og stadig have playlists o.s.v?

FatMoose
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Der skal foresten meget gerne være diske med... Jeg vil gå ud fra at prisen skal ligge omkring 2-3000, men får man noget ekstra fedt med for 4000 er det jo værd at overveje ;)

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan en stående der hjemme

http://old.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2121759&l okation=

Fungere faktisk rigtig godt med stream af film fra ps3 og op til fjernsynet, du til går harddisk som et normalt netværks drev fra en pc'er, så der er ikke noget problem der heller.

Ulempen ved den er at den ikke kører kendt filsystem som NTFS eller fat32, det ligger du dog normalt ikke mærke til. Og så er det ikke et raid system, det vil sige at som backup fungere den ikke så godt, da det ikke ligger dobbelt.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes