Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Densen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
baekgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest hej til alle på forum.

Jeg er gennem det sidste års tid haft en stor interesse for billede, altså tv. Og jeg har da også købt mig en lækker plasma skærm, og bruger en del tid på recordere.dk.

Men nu er tiden blevet moden til noget lyd! Jeg har aldrig tidligere haft højtalere eller forstærkere, men jeg har det sidste stykke tid lyttet og læst en del, blandt andet her på siden.

Det har gjort at jeg efterhånden ved en del om surround receivere, og jeg har forelsket mig i en marantz sr6004. Men Densen fanger også min interesse, jeg har endnu ikke hørt noget fra dem, men designet er super nice. Og der skrives rigtigt pænt om mærket rundt omkring.

Min plan er at jeg om 2-3 måneder køber et sæt XTZ 99.36, og denne skal jo have noget power for at fungere. Der troede jeg entlig at marantzen kom ind i billedet, evt. med en effekt senere.

Men så fik jeg øje på densen, super lækkert design, men hvordan fungere det, hvis jeg skal sætte en bd til? og kan det lade sig gøre at få surround senere, hvis jeg vil det? og hvordan?

Det skal siges at jeg ikke er bange for at købe brugt, så kan i kloge fortælle mig hvad jeg skal bruge, hvis jeg vælger densen (eller har i andre forslag?), for at få det til at fungere?

Til top Vis baekgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baekgaard

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Skriv til Hifi Freaks. De forhandler produkterne.

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Densen laver ikke nogen surround forstærker. Så enten skal du købe en af de større forforstærkere fra dem som
har analog 7.1 indgang, så skal bd afspilleren selvfølgelig have 5.1 eller 7.1 udgang. Alternativt kan du på længere
sigt købe ensurround forstærker og kun bruge din Densen til front højtalerne. Alle nyere forstærkere fra Densen
(både de integreret og forforstærkerne) har en by pass funktion, hvor du smider pre out signalet fra fronterne fra
surround forstærkeren ind i din Densen. Du vil så kunne styre volumen fra surround forstærkeren. Med de to
skitserede løsninger vil du også opnå en no nonse stereo musik formidling. Jeg vil tro at der skal spenderes en del
kroner på en surround forstærker for at kunne op nå stereo bedre. Men der skal en del apparater til.
Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

baekgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

tak for det fine svar. umiddelbart kan jeg ikke se at densen skulle lave en model som har 7.1 indgang? ej heller digitalt. Kan det passe? Jeg er også blevet anbefalet rotel, ville det være bedre?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du kan også, få surround boards til densen. Kontakt, som sagt Hifi Freaks, hvad de kan tilbyde. Surround bordsene, skal så vidt jeg husker, monteres, i densen, men har kun analog ind, så vidt jeg husker. Hvis du har en blu ray afspiller, med dekoder, kan du forbinde, mellem, den og Densen, og derefter, køre ind i resterende, densen effekt, de laver en med 4 kanaler, spørg hififreaks.dk. Det er et søster firma til densen, de har samme, demo rum, dette er dog en bekostelig, affære, at gøre det, så rent, densen, som muligt. Og man kan sige, at hvis det hele, er Densen, på nær højtalere, skal du også have en cd-afspiller fra Densen + højtaler og kabler.

Du kan også vælge løsningen, med en surround forforstærker, og køre fra din Blu-ray (Fx Oppo BD83) ind i den, og forbinde, den til din Densen integreret, eller forforstærker. Det der er smart, ved Densen, er at de har en processor, ind, hvor hvis, du trykker, på denne knap, bliver volumen, styret fra din surround reciever eller surround processor. J

eg ville vælge Densen B150 integreret og Densen B420. Din surround reciever eller processor, kører du pre out ind i densen processor in (RCA terminaler). Hvis du vælger, at få en surrpound reciever, har du effekten, i den til, centeren, og dine surround kanaler.

Hvis ikke, har du valgt, løsningen, med en surround processor, derfra, kører du ind i fx. Densen B440 (4 kanals effektforstærker)

Det kunne være ultimativt med Gamut Phi5 som front, spiller efter min mening, bedre end Phi7, de er hurtigere, og hvis ens rum, ikke kræver, stor højtaler og der er tilstrækkelig bas ville jeg vælge Phi 5.

Som center ville jeg vælge Gamut Phi LCR centerhøjtaler og Gamut Phi3 som surround.

Dette er en dyr løsning, så undersøg, nøje, hvad du kunne tænke dig, og kom ud og bruge dine ører, dette er en virkelig dyr løsning, et set up som dette fortjener, en god Surround Processor og en god Blu Ray afspiller og nogle gode kabler.

Tænk over, hvad du vil give samlt, hvad, der er dine krav, og hvad du vægter højest, og hvor meget du vil bruge på surround og på stereo.

Men som sagt, kontakt hifi freaks, der er også løsningen, med densen surround boards, den skal hifi freaks, nok orritentere, dig om, så den har jeg ikke beskrevet, videre om.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

baekgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige tjekket priserne på dine forslag. De ligger nok lige lidt over hvad mine penge strækker til.

Jeg er på SU 2½ år endnu, planen er at jeg skal udvide i etapper. Med et stereo sæt i starten.

Startsættet kommer til at hedde XTZ 99.36 (er fastlagt), oppo BD 83 (måske SE) + noget reciever/forstærker et eller andet for ca. 10k

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan jeg, godt, se, det er mit drømme setup, ejer selv Densen B150 og B120 og Gamut Phi5 og en del andet. Densen er lækker lyd

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

baekgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Det ser også lækkert ud

Men der er jo ikke noget i vejen for at jeg starter med en Densen b200 og en b305 eller 310 brugt? Eller en ny b-110+?

Men kan man sætte lyden fra tv og bd ned gennem dem?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg ikke mene, jeg har kun hørt deres nye serie. Prøv og hør, hififreaks.dk om du kan starte med den, og senere få den opgraderet, på mange af deres serier, kan man opgradere deres produkter, med, differencen, mellem de to produkter.

Der er også livsvarig garanti, på deres produkter, dette gælder dog ikke normal slid osv.

Se om du kan forhandle dig til et godt tilbud, muligheden for at købe brugt, er der jo også, som du selv nævner.

Jeg fik et godt tilbud, på mine Gamut PHi5, Densen B150 integreret og Densen B410 Cd-afspiller, med et Nordost Wizard kabel og nordost højtaler kabel. Jeg fik over 20% rabat nærmere 25% og højtaler kabel til indkøbspris. Det var inden, Densen valgte, at sælge, som de gør, nu gennem hififreaks.

Hififreaks, er som sagt, et søsterfirma, til Densen. De giver vist 10% rabat, hvis jeg husker rigtigt på alle Densen produkter, du kan jo se, hvad du kan forhandle dig til.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Du skal tage at høre Densen før du kaster dig ud i et køb, da lyden er lidt sin egen...
Du skal ikke tage det her negativt, for jeg er selv Densen-mand... Har Densen nu, og det bliver nok stående i lang tid... Men det spiller mere "Up-front" end mange gængse mærker.

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du kan sætte et surroundboard i en B-200, men er ikke helt sikker. Tror kun det passer ind i deres nyere serie.

Har selv brugt Densen til surround setup, med et surroundboard i B-250 forforstærker, en B-340 (4-kanals effekt) + effekt til mine fronter og så en
DVD med indbygget decoder. Fra DVDens 5,1 analoge udgange til Densen surroundboardets indgange. Når der bliver installeret et surroundboard i
dit Densen, kommer der også en opsætnings mulighed mere hvor du kan justere volumen på hver kanal individuelt, og ellers styre volumen på din
Gizmo (fjernbetjening)

Så en B-110, B-130, B-150 integeret ville være en god start. Så kan du altid udvide med surroundboard og flere effektforstærkere.

Men som der blev nævnt, så lyt til Densen inden du beslutter dig helt. Særlig lyd. Er selv vild med den. Herinde er det meget dem der er vilde med
Densen og dem der ikke kan lide det. Det er næsten enten eller.
Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen

getprogs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2008
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal gætte så vil en investering i eksempelvis Marantz passe pengepungen bedre - det er ganske god lyd for pengene (synes jeg...). Det er måske også smartere at starte med en løsning der faktisk tager surround seriøst og har bygget det ind i apparaterne fra start af i stedet for at brænde en formue af på noget der max. kan tilbyde analog 5+1 indgang?

Selv har jeg Densen B-175 og B-440, men er faktisk ikke tilfreds og har en del gange undervejs fortrudt den relativt store investering :-(
Lyden er god nok, men forstærkeren far været til rep. 2 gange og CDen 5 gange uden det er blevet rigtig godt af den grund - specielt med CDen larmer løbeværket rimeligt meget, og der er et par CDere den ikke kan afspille (kan vise hvor mange numre der er på CDen, kan trykke "play" og den begynder at tælle sekunder, men ingen lyd). Ikke i orden til den pris (igen: synes jeg...).

Til top Vis getprogs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af getprogs

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Som Thue også siger, så ville jeg lige tage ud og høre på noget densen inden at du bare køber det. Jeg invisterede i Densen apparater for små 2 år siden (B 200, B350 og B 320) de blev stående i 7 måneder, og der efter skiftet ud .
For mig var Densen alt for fremme i skoene og ikke detaljeret nok i hele frekvens spektret. Det spiller meget specielt og er nok det flotteste Hifi der bliver lavet. Men vær sikker på at det er den lyd du går efter.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Det lader til, at det især er designet, på Densen, du er vild med, og det er bestemt også et ok parameter at købe hifi ud fra; og
specielt i tilfældet Densen, som jeg har været begejstret for i de sammenhænge, jeg har hørt dem.

Men hvis dit budget er på 10.000 for forstærkerden kommer du ikke langt med Densen - og slet ikke når vi snakker surround.
Mit råd vil derfor være at købe en hæderlig surroundreceiver til 4-5.000 (i et pænt design ;-) og supplere med en Densen 110+
integreret forstærker, som kan tage sig af fronterne i surroundsetuppet og være ankermand, når der lyttes til musik i stereo.

baekgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Lækkert med noget mere response.
Det er efterhånden noget siden jeg postede, det betyder at jeg har købt udstyr.
getprogs foreslår marantz, hvilket jeg også har købt, det blev til en Sr5004, som jeg fik til 3500 brugt (fra dec 09). Jeg købte så et sæt System Audio Comet. Jeg hørte dem med noget naim udstyr, her gjorde de det rigtigt godt. Men med min marantz er det som om, at der ikke er hul igennem. Lyden er meget lukket i det, og lyden er ikke nær så god som på naim udstyret. Ok fair nok, det udstyr de blev demonstreret koster 10-20 gange prisen på min marantz. Tilgengæld er lyden genial når det gælder film, her spiller det bare.
Men det kunne godt tænkes at jeg skulle kigge på en effekt eller en integreret forstærker. Men hvordan vil det fungere med en integreret forstærker? Skal jeg skifte kabler hver gang jeg skal bruge den?

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det, har en del nyere, integrerede stereoforstærkere en indgangsvælger, hvor en af indgangene bypasser forforstærkeren og går direkte til effektdelen. Til denne indgang kobler man så pre out fra surround-forstærkeren. Dvs. intet kabelskift, når du skifter mellem stereo og surround.
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes