Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Råd til køb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ved ikke om denne tråd hører inde i denne gruppe, så jeg undskylder hvis det er forkert:

Mit spørgsmål går på at jeg har brug for lidt hjælp og idéer til hvordan jeg ”udbygger” mit tv/lyd-system derhjemme.

Jeg vil gerne kunne tilslutte mit tv, dvd, (video), Wii og computer til mine aktive højtalere som jeg har (og er glade for selvom de er fra Behringer). Egentlig har jeg jo brug for en mixer med 5 stereo indgange uden forstærker, da højtalerne somsagt er aktive. Men jeg kunne godt tænke mig, at mixeren kunne styres via en fjernbetjening. Kender I til om dette findes?

Alternativt, overvejer jeg at købe et ”hjemmebiograf-sæt” bestående at en kombi dvd-radio-forstærker med 5 satelithøjtalere og en subwoofer. Men til disse, kan der sjældent tilsluttes eksterne enheder og jeg skal så smide mine Behringer-højtalere ud :-(

En anden løsning er så, at købe en 5.1 receiver, som kan tilsluttes 4 eksterne enheder og evt. med HDMI ind til når konen bliver overtalt til at købe et fladskærms tv. Og så separat købe et højtaler sæt - men igen skrottes mine nuværende højtalere.

Har I nogen gode idéer til hvad jeg kan gøre?

Prisen er selvfølgelig en faktor, når man er på lønningslisten hos det offentlige. Så der må nok max sættes 4000kr. af til det.

Hilsen

Kasper

Til top Vis steelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steelman

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper,

En løsning kunne være at købe en forforstærker. Det skulle fint kunne holdes inden for budgettet.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan enten købe en surround forforstærker eller en surround forstærker med preout 5.1 eller 7.1. Forforstærkere til 4.000.- fås vist ikke? og du "spilder" jo effektdelen i en surround forstærker ved at bruge preout, men jeg kender ikke lige andre muligheder hvis du vil bevare de højtalere.

mvh Torben

Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hmmm... okay - det kan godt være at jeg må acceptere at de aktive højtalere må smutte... det er bare ærgeligt når man nu er glade for dem :)
Men er det ikke rigtigt forstået, at de hjemmebiograf-systemer som sælges med dvd/radio/receiver og satelithøjtalere ikke kan tilsluttes eksterne enheder som fx video/wii og computer?

Så muligvis vil jeg nok købe en forstærker/receiver og et sæt satelithøjtalere+sub. På hifi-priser kan jeg finde en forstærker til ca 1800kr. og et sæt højtalere til 2600kr. Er der noget jeg her skal være opmærksom på?

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Protoss skrev:

Hej

Du kan enten købe en surround forforstærker eller en surround forstærker med preout 5.1 eller 7.1. Forforstærkere til
4.000.- fås vist ikke? og du "spilder" jo effektdelen i en surround forstærker ved at bruge preout, men jeg kender ikke lige
andre muligheder hvis du vil bevare de højtalere.

mvh Torben

Tjaeh.. Noget findes der f.eks denne http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=89%20&&%20p roducentID=1

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:

Tjaeh.. Noget findes der f.eks denne http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=89%20&& amp;%20p roducentID=1

Hmmm... men så bliver det selvfølgelig kun i stereo uden mulighed for udbygning senere hen til surroundsound  (Iflg. den webshop så koster en surroundsound forforstærker over 25000kr. og det er nok liiiige i overkanten  )

steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer lidt om jeg skal købe en receiver (evt. brugt) og et sæt højtalere. Og så skrotte mine aktive højtalere... Til receiveren kan jeg så tilslutte mine andre enheder...

Ellers skal jeg købe et hjemmebiograf sæt med kombi reciever/dvd/radio og højtalere. Men kan jeg så tilslutte mine eksterne enheder? Jeg kan se, at nogle har phono-indgang, som jeg kan forbinde med audio-out fra tv.

Måske et dumt spørgsmål: Men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg kan få surroundsound lyden fra et tv-film ud? Kan jeg det, med et hjemmebiograf-sæt eller kræver det en receiver med HDMI-tilslutning fra tv'et?

steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg har kigget en del på noget brugt reciever og kan se at der er nogen der har pre-out så jeg kan tilslutte recieveren til mine aktive højtalere fx til front og så starte ud med at købe nogle lidt billigere til baghøjtalere. Jeg har bl.a. kig på en Pioneer VSX-916.
Men jeg har også kigget på en Harman Kardon avr 2550 (dog uden pre-outs) - Er H/K værd at foretrække frem for fx Pioneer?

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at købe en billig brug surroundreciever med pre-out, og leg lidt med den, så finder du af hvad dine behov er til en senere indvestering. Du kan evt. også bruge de aktive ht. til bagkanaler.Eller måske vil du have Behringer til alle kanaler? For at få tv lyden ud skal du bruge en adapter fra scart, hvis der ikke er phonostik på tvet.
Til top Vis bsfp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsfp

steelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg overvejer evt. Pioneeren som står til 1800kr. som har preouts. Og så evt. købe nogle billige satelithøjtalere til baghøjtalere til en start. Eller er det helt forkert?

Jeg tænker at jeg senere vil købe et LCD-tv som sikkert har optisk udgang som kan sættes til reciveren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes