Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad kan anbefales? 2.1 surround... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal hjælpe min gamle far med at finde et anlæg. Han vil gerne have surround (eller noget der minder om det), men vil
ikke have kabler rundt i hele stuen, så derfor må det jo blive et 2.1 surround anlæg.

Han vil samtidig gerne have at anlægget kan afspille DVD/BlueRay/CD og så skal der gerne være phono-indgange til hans
pladeafspiller.

Jeg har tjekket markedet lidt, men jeg synes sgu der er meget at vælge i mellem. Hvad kan I anbefale?
Til top Vis Kobber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kobber

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

En BluRay afspiller kan afspille både DVD og CD. Skal der kunne spilles grammofon, kommer han nok til at lægge pengene til en ekstra RIAA-forstærker - ikke mange moderne anlæg er 'født' med en sådan, især ikke surroundanlæg. M.h.t. surround, kan der kun blive tale om en simulering med 2.1 - det er i mange tilfælde OK, men kan jo ikke konkurrere med den ægte vare.

Du mangler at fortælle, hvilket prisleje vi befinder os i.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2009 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Hej Mollecon,

Jeg ved godt hvad forskellen på 2.1 kontra 5.1 er tak . Jeg havde næsten "frygtet" at der skulle en forforstærker til
pladeafspilleren, og så må det bare være sådan - den fylder jo heller ikke så meget. Det kræver så bare at der er phono-
indgange.

Prisleje max. 7-8.000,-

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2009 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Signalet fra en RIAA-forforstærker er et analogt liniesignal, og der findes som regel flere indgange, der kan klare det - det behøver ikke specielt være mærket 'phono'.

Det er svært at anbefale noget specifikt (tildels af den årsag, du selv nævner). Til 2.1 i det prisleje ville jeg nok gå efter de mere traditionelle, anerkendte hifi-mærker. Hvordan ligger det med højtalerstørrelse?

Kobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Mollecon, min far er bl.a. interesseret i nedenstående soundbar. Hvis du lige kigger på linket og specifikationerne, kan man så
tilslutte forforstærkeren nogle steder??

http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-home-theatre/home-thea tre/home-theatre-system/HT-BD8200T/XEE/index.idx?
pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

For at tage signalet fra en extern RIAA skal den have en stereo phono/RCA linieindgang. Og, det fremgår ikke nogen steder om den har det, såvidt jeg kan se.

For en gammeldaws sjæl som mig ville det være mærkeligt, om den ikke havde - men tiderne skifter jo. 

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 November 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Når du kalder det 2,1 surround er det temmelig misvisende  Som du selv skriver så kender du godt forskellen på 2,1 og 5,1. Men 2,1 er stereo og 5,1 er surround. Du vil ALDRIG kunne få et surround setup kun med 2 højtalere eller noget der nærmer sig

Surroundforstærkere er ikke gode til stereo og da det er det du vil have, så ville jeg klart gå efter en god stereoforstærker.

I det prisleje du er i, vil jeg faktisk også mene at du vil få en bedre lyd og film oplevelse med et stereo setup, frem for et surround. Et godt stereo setup kan altså også frembringe en feee lydoplevelse i film.

Så min anbefaling er at holde dig fra en snurre runde forstærker, da der alligevel ikke er planer om center og bag -kanaler og så køb en god stereo forstærker

Kobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Pierre -> Tak for updaten. Du/I behøver ikke fortælle mig hvad der er surround og hvad der ikke er surround. Det er ikke det
mit spørgsmål går ud på - jeg ved det godt ! Og hvis du lige læser det, er det som sagt til min far. Jeg selv har et
udemærket stereo-setup bestående af Cambridge, Argon og NAD som jeg er tilfreds med. Men min far vil ikke have alt det -
han vil bare have en soundbar.....

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 November 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis hans krav er at det skal være en soundbar er det så ikke bare at tage rundt og lytte til lidt forskellige? Er vist de færreste herinde som har erfaring med dem
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Er for så vidt enig med dig, Pierre - men som Kobber selv pointerer, var det ikke helt det han spurgte om. Db89, du har i princippet ret - men det med at kunne lytte til en varietet af mærker i to-tre butikker er efterhånden en saga blot.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes