Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af fronthøjtalere i surr. setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbplum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er førstegangskøber af surround setup, og har derfor nogle grundlæggende spørgsmål. Dette går på, hvordan placeringen af højtalerne skal være i et 5.1 setup.

Jeg har læst mig frem til, at lyttehøjde er optimal for højre/venstre/center, og at baghøjtalerne godt kan placeres lidt højere på væggen, men hvad med afstanden ift. fjernsynet for fronthøjtalerne?

Mit fjernsyn kommer desværre nok til at hænge sådan, så jeg enten kan vælge imellem at have fronthøjtalerne hængende godt ude i siden oppe under loftet (væsentligt over lyttehøjde), eller helt tæt op af siderne på fjernsynet, men så til gengæld i lyttehøjde.

Hvad er at foretrække af ovenstående to setups? Jeg frygter lidt, at noget af surroundeffekten vil gå tabt, hvis man placerer fronthøjtalerne på væggen klods op af fjernsynet...?

Pft.

jbplum
Til top Vis jbplum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbplum

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 November 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

I princippet skal fronterne i et surroundsystem placeres ligesom højtalerne i et stereosystem, d.v.s. i en ligesidet trekant, hvor lyttepositionen er den ene af spidserne i trekanten. TV'et skal så være midt mellem højtalerne, men der vil typisk være en god afstand til dem.

Du står lidt for at skulle vælge mellem kolera & pest - men jeg ville, til surround, vælge at have højtalerne ude til siden, og så 'æde' den lidt mystiske højde. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 November 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Min erfaring siger at center skal være så tæt på center som muligt, højden er mindre kritisk, du kan evt vinkle den lidt op eller ned.

mvh Torben

Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes