Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Jamo D6 - erfaring og opsætning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 13 November 2009 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Jeg søgte et "mindre" men effektivt og 'ikke så luft-krævende højttalersæt'.
Og faldt så over et sæt Jamo D6 6,1. Første indskydelse ved lyt på enkelt højttaler var at de mindede lidt om mit gamle gamle B&O stereo fjernsyn (varm i den lave mellemtone) - Spillede her over en mellemklasse Sony reciver.

Opsætningen var lidt krævende, da jeg ikke havde plads til den 'klassiske 3 på stribe' opsætning. Hvilket bl.a. resulterede i at jeg valgte at sætte den tredje baghøjttaler bag fjernsynet - koblet til centerkanalen (via center-pre-out og ind i multizone :-)) giver mere tynde i lyden og en god fylde/spredning.

Hvad angår drivkræft testede jeg i et stereo setup LCR højtalerne (Left-Center-Right) med NAD C340 (2x50W i 8 ohm) både kraft-delen alene og med preampen og Acurus A-250 (250W i 8 ohm). De er opgivet til 180 W. Jeg syntes ikke det var specielt lækkert og der var ikke den store forskel?! Umiddelbart egner en lidt lysere forstærker sig nok også bedre til denne serie. Men sætter er nu koblet op på min NAD T765 (7x80W i 8 ohm) - der er mere kontrol end med den lille stereo NAD og så gør sættet sig bedre med alle højttalere koblet til. TARA-Labs prism omni kabler.
- Konklusion hellere en finere forstærker/forforstærker - ikke nødvendigvis så mange watt (alt efter lydniveau).

Flere udtaler at de ikke er det bedste valg i forhold til musik, men overtruffen til "biograf". Det er jeg ret enig i. Med det sagt, mener jeg at sættet egner sig fremragende til musik, der kan tåle "fylde" fremfor den kendte og fede 'Cervin Vega/B&W stereo-mur'. Med musik-DVD'er (altså multikanals musik) er de okay. Især er det fedt med den baghøjttaler bag fjernsynet til hjælp for centeren - der giver center mere fylde (dyb mellemtone)!.
Mine er placeret på reoler og det giver mere fyldig bund - som efter min mening er den ene af 2 udfordringer i lyden med dem. Få så meget bas-lyd ud af fronterne som muligt. Den anden er detaljegraden i mellemtone/diskant området. De har efter min mening tendens til at være lidt hårde i øvre mellemtonen og samtidig sssh i diskanten!

Subben er ekstrem! Jeg har flere gange justeret den til at yde sit minimale ellers lige en lille løft på level! I vores stue vil jeg gerne have lidt mere 50-120 hz eller mindre 20-40 hz. Jeg har lidt problemer med at auto on/off'en ikke slår til eller slår fra "efter ca. kl. 22:30

Detaljer - LCR 89db 4 ohm (60*40cm), "BLR" 85db 4 ohm (40*20 cm), sub 15" 400W class-D (44*-44*46cm) De kan ikke bi-ampes

OBS - Jeg kom fra B&W 600 serie 604 s2, cc6, ds6 trukket på forskellige ting...

Jeg søger information om hvad der bringer det bedste ud i disse højttalere. Herunder især forforstærker eller lydløs surround-reciver (passivtkølet eller med variabel blæser) økonomisk set er det umiddelbart ikke nødvendigt at denne har HD-formater eller HDMI. Men det gør ingen skade. Tror dog mest jeg er til en higher-end men ældre processor og en lidt mere "fremtidssikrede" forstærker evt. 3*120W +2-3*100W eller 5-7*120W

Til top Vis Kasper_G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper_G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes