Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyd fra tv signalet over receiveren? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 November 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Kan det lade sig gøre at få Lyden fra det almindelige tv signal over min surround receiver? Evt også billede over receiveren?

Receiver :  Denon AVR-1910

TV :  Sony KDL 40 W 4500

Antennesignal er via antenneforening og mener de har parabol hvis det har noget at sige.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 November 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare at sætte en toslink kabel fra udgangen på dit tv til din surround reciever?
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

toslink kabel... Har jeg ikke lige hørt om før :p Jeg undersøger lige din udtalelse nærmere ;)

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Kaldes blandt andet også et optisk kabel :) såvidt jeg husker har dit tv en optisk lydudgang, Men se for en sikkerheds skyld lige selv efter

Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det har den :) Det har jeg luret på. Men hvad jeg skulle smide i havde jeg ikke lige nogen ide om. Hvilken indgang skal det være i min surround receiver?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Du sætter bare den anden ende af kabelet i et tilsvarende stik på din reciever, på min avr-1908 er der to indgange og man kan inde i nogle indstillinger angive at der til "tv profilen" skal bruges feks optisk indgang
1, Men står i din manual :)

Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ok jeg kigger på det :)

Hvad med TV signalet, kan det lade sig gøre at få det over receiveren? hvis den evt skal opskalere det til HD?

Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Er det sådan et kabel her jeg skal bruge? http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=toslink+kabel &sp=all&pid=62394

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Ja er sådan en type kabel, bare vær opmærksom på de er lidt følsomme over for kraftige buk/knæk osv. Dit tv opskalerer selv signalet.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 12 November 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Xplized skrev:

Hvad med TV signalet, kan det lade sig gøre at få det over receiveren? hvis den evt skal opskalere det til HD?

Din forstærker har det, man kalder HDMI-stik, som er specielt lavet til "High Definition"-fjernsyn. Det overfører både lyd og billede. Din forstærker har 4 indgange til hver sin apparattype - og en udgang; se manualen på side 6 (ifølge den engelske på nettet) ude til venstre. Den er altså kanalvælger. Du har kun behov for det, hvis du har flere HD-kilder end én. HD-kilder er f.eks. Yousee's HD-box og BlueRay-afspillere - og egentlig også PCere med det rigtige grafikkort, men det er en anden historie.

Den kan altså ikke skalere - kun vælge.

Må man spørge, hvorfor du lige spørger om det? Hvad skulle ideen være?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Xplized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Xplized skrev:

Din forstærker har det, man kalder HDMI-stik, som er specielt lavet til "High Definition"-fjernsyn. Det overfører både lyd og billede. Din forstærker har 4 indgange til hver sin apparattype - og en udgang; se manualen på side 6 (ifølge den engelske på nettet) ude til venstre. Den er altså kanalvælger. Du har kun behov for det, hvis du har flere HD-kilder end én. HD-kilder er f.eks. Yousee's HD-box og BlueRay-afspillere - og egentlig også PCere med det rigtige grafikkort, men det er en anden historie.

Den kan altså ikke skalere - kun vælge.

Må man spørge, hvorfor du lige spørger om det? Hvad skulle ideen være?

Ja jeg er udemærket klar over at den har 4 HDMI indgange, men nu er det jo sådan at antennesignalet ikke kommer i HDMI og der er ikke noget antenne stik i Receiveren. Hvis jeg kunne køre antennesignalet over receiveren skulle jeg ikke have mere end det HDMI kabel fra receiveren op til TV'et. Ergo færre kabler op til TV'et og ikke et den anden vej kun med lyd...

Så har jeg lige et andet spørgsmål. Er det muligt at få surround lyden med hvis jeg kun har scart udgang fra min dvd-afspiller til receiveren? Jeg har jo ikke scart indgang i receiveren så det skal være et kabel der har scart i den ene ende og noget andet i den anden ende som går ind i receiveren... Skal også lige bruge et navn på sådan et kabel hvis der lige er en der hurtigt kan komme med sådan et

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 14 November 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Xplized skrev:
Ja jeg er udemærket klar over at den har 4 HDMI indgange, men nu er det jo sådan at antennesignalet ikke kommer i HDMI og der er ikke noget antenne stik i Receiveren. Hvis jeg kunne køre antennesignalet over receiveren skulle jeg ikke have mere end det HDMI kabel fra receiveren op til TV'et. Ergo færre kabler op til TV'et og ikke et den anden vej kun med lyd...

Undskyld. Det vidste jeg ikke, du vidste.

For at køre antennesignalet skal din forstærker have en TV-antenneindgang, og da den ikke har det, så kan du ikke. Hvis du skulle kunne, skulle forstærkeren også have en TV-tuner og kanalvælger i sig. Husk (hvis du nu ikke lige vidste det ;-), at HDMI-signalerne kun kan overføre en enkelt kanal/signal - ligesom imellem CD og forstærker.

Jeg ved så ikke, om der findes at apparat (ud over mediacentre), der kan stå ved din forstærker, som kan vælge det TV-program, du gerne vil se og høre, og kun sende billedet via HDMI til TVet og sende lyden enten analogt eller digitalt til din forstærker . . . ? Men så bliver dit fjernsyn kun en monitor.

Xplized skrev:
Så har jeg lige et andet spørgsmål. Er det muligt at få surround lyden med hvis jeg kun har scart udgang fra min dvd-afspiller til receiveren? Jeg har jo ikke scart indgang i receiveren så det skal være et kabel der har scart i den ene ende og noget andet i den anden ende som går ind i receiveren... Skal også lige bruge et navn på sådan et kabel hvis der lige er en der hurtigt kan komme med sådan et

SCART overfører kun analog stereolyd.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes