Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Erfaring med Primare receivere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have mig et nyt setup og har nu langt om længe fundet frem til nogle dele jeg godt kan lide. Går meget op i design og at det hele er meget enkelt. Derfor har jeg forelsket mig i en brugt Primare SPA21.

Hvilke erfaringer har i med denne receiver? Har hørt nogle snakke om at de har en tilbøjelighed til at gå nemt i stykker. Noget i kan be – eller afkræfte? Vil helst ikke stå med en brugt receiver som kun holder et par år, og så står den af ;)

Hvordan vil i karakterisere lyden i forhold til f.eks NAD, Onkyo, Marantz osv? Kan sige, at den i starten skal drive et sæt System Audio Mantra60 eller Dynaudio  x32/x36 højttalere. Og at lydkilderne hovedsageligt vil være computer, fjernsyn og playstation3, alle dele sat til via optisk/coaxial.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her :)

Til top Vis Inside's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inside

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

System Audio og Primare er som regel et rigtigt godt match. Hvordan Primare vil lyde op mod de andre mærker, vil jeg ikke udtale mig om, da NAD og Onkyo på ingen måde tiltaler mig personligt

Med hensyn til holdbarheden, har jeg ikke de store erfaringer med Primares forstærkere/ recivers, men kun deres cd og dvd afspillere. Havde en DVD26 som kun volte mig problemer. Den skiftede selv tracks og åbnede skuffen og til sidst åd den en cd  Med CD21 var der problemer med at den kunne læse skiverne (dette var dog en brugt maskine, så det kunne skyldes mange ting).

Men har aldrig hørt om nogle der skulle havde haft problemer med Primares forstærkere

Har du planer om at udbygge til surround eller skal den kun bruges som steroe?

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

System Audio og Primare er som regel et rigtigt godt match. Hvordan Primare vil lyde op mod de andre mærker, vil jeg ikke udtale mig om, da NAD og Onkyo på ingen måde tiltaler mig personligt

Med hensyn til holdbarheden, har jeg ikke de store erfaringer med Primares forstærkere/ recivers, men kun deres cd og dvd afspillere. Havde en DVD26 som kun volte mig problemer. Den skiftede selv tracks og åbnede skuffen og til sidst åd den en cd  Med CD21 var der problemer med at den kunne læse skiverne (dette var dog en brugt maskine, så det kunne skyldes mange ting).

Men har aldrig hørt om nogle der skulle havde haft problemer med Primares forstærkere

Tak for svaret. Fik du så lavet afspilleren på garantien eller måtte du selv betale? Og ved du så hvor rimelig eller urimelige priser de tager for reparation af deres produkter?

I starten skal systemet kun bruges som stereo, og med tiden udbygges til surround. Men helt klart stereo der har 1. prioritet. Og har derved hørt, at primare skulle lave nogle af de bedste surround receivere til stereo.

Man kunne også vælge en stereo forstærker i starten, men synes ikke rigtig at disse kommer med optiske indgange, og det er nu det jeg helst vil køre med :)

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 11 November 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

SPA21 er en forstærker (ikke en receiver).

Den lyder rigtigt godt, specielt er stereo-delen meget god.

Der var en del problemer med SPA20, da den kom frem, SPA21 er en videreudvikling af SPA20 og den skulle der ikke være de store problemer med.

Jeg har selv en og den fungerer upåklageligt.

Jeg har tidligere haft lidt forskellige forstærkere/Recievere,  bl.a. Rotel, Nad, H/K, Acurus m.v..

I mine øre er SPA21 meget bedre, flere detaljer, mere ro i lydbilledet end ovenstående.

Den er rigtig god til S.S., men der hvor den overraskede mig mest, da jeg i sin tid fik den var på stereo-siden. Den spiller som er rigtig god stereo-forstærker, og det er der ikke mange S. forstærkere der gør.

Jeg bruger den sammen med et B&W Matrix S.sæt og med SPA21 er der mere styr på bassen end da jeg brugte en Acurus 3x200.

Jeg er rigtigt godt tilfreds med min og kan kun anbefale dig at investere i en.

De burde også være til at finde til en fornuftig pris efter SPA22 er kommet.

Håber at du kan bruge ovenstående til noget (og nej, jeg skal ikke sælge min)   

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Inside skrev:
Pierre skrev:

Tak for svaret. Fik du så lavet afspilleren på garantien eller måtte du selv betale? Og ved du så hvor rimelig eller urimelige priser de tager for reparation af deres produkter?

I starten skal systemet kun bruges som stereo, og med tiden udbygges til surround. Men helt klart stereo der har 1. prioritet. Og har derved hørt, at primare skulle lave nogle af de bedste surround receivere til stereo.

Man kunne også vælge en stereo forstærker i starten, men synes ikke rigtig at disse kommer med optiske indgange, og det er nu det jeg helst vil køre med :)

DVD26 afleverede jeg bare tilbage og da cd`n var købt brugt måtte jeg desvære vidre sælge med et tab

Er stereo 1. priotet så ville jeg klart gå efter en stereo forstærker. Vil du gerne bruge den digitale udgang på dit musikafspiller, så køb en seperat DAC, det vil alle dage også løfte lyden frem for at bruge en DAC i forstærkeren.

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

SPA21 er en forstærker (ikke en receiver).

Den lyder rigtigt godt, specielt er stereo-delen meget god.

Der var en del problemer med SPA20, da den kom frem, SPA21 er en videreudvikling af SPA20 og den skulle der ikke være de store problemer med.

Jeg har selv en og den fungerer upåklageligt.

Jeg har tidligere haft lidt forskellige forstærkere/Recievere,  bl.a. Rotel, Nad, H/K, Acurus m.v..

I mine øre er SPA21 meget bedre, flere detaljer, mere ro i lydbilledet end ovenstående.

Den er rigtig god til S.S., men der hvor den overraskede mig mest, da jeg i sin tid fik den var på stereo-siden. Den spiller som er rigtig god stereo-forstærker, og det er der ikke mange S. forstærkere der gør.

Jeg bruger den sammen med et B&W Matrix S.sæt og med SPA21 er der mere styr på bassen end da jeg brugte en Acurus 3x200.

Jeg er rigtigt godt tilfreds med min og kan kun anbefale dig at investere i en.

De burde også være til at finde til en fornuftig pris efter SPA22 er kommet.

Håber at du kan bruge ovenstående til noget (og nej, jeg skal ikke sælge min)   

Hehe min fejl. Er bare blevet vandt til at sige receiver da alt det andet jeg har kigget på ar været receivere :)

Jeg har kigget på en brugt SPA21 til 8500kr med C32 remote jeg skal ud og høre, og så må vi se om lyden også falder i min smag. Udseendemæssigt er jeg i hvert fald solgt ;)

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Inside skrev:
Pierre skrev:

DVD26 afleverede jeg bare tilbage og da cd`n var købt brugt måtte jeg desvære vidre sælge med et tab

Er stereo 1. priotet så ville jeg klart gå efter en stereo forstærker. Vil du gerne bruge den digitale udgang på dit musikafspiller, så køb en seperat DAC, det vil alle dage også løfte lyden frem for at bruge en DAC i forstærkeren.

Okay. Skulle SPA21'eren vise sig ikke at være som forventet, så vil jeg nok også overveje at kigge mig om efter en stereo forstærker. Men ville nu være dejligt at man senere kunne udbygge til 5.1 når pengene rækker til det

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 November 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SPA20 som jeg købte for ny, nu er den 5 år gammel og har kørt uden nogle problemer. Jeg har ligeledes et par Dynaudio Countour S5.4 som den driver uden problemer... dog savner jeg lidt power når jeg spiller ekstremt højt.
Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Lyder fornuftigt, giv den et lyt og se om det er noget for dig.

Er ikke klar over hvor i landet du bor, men om ikke andet, så blot til info:

Der er en som har en SPA21 til salg til 10.000Sek(ca.7.300dkk) på hifimagasinet(i Göteborg).

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16371

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Severin skrev:
Jeg har en SPA20 som jeg købte for ny, nu er den 5 år gammel og har kørt uden nogle problemer. Jeg har ligeledes et par Dynaudio Countour S5.4 som den driver uden problemer... dog savner jeg lidt power når jeg spiller ekstremt højt.

Lyder efterhånden ikke til jeg skal være bange rent holdbarhedsmæssigt med deres forstærkere. Da ikke nogen store skrækhistorier endnu ;)

dan.mp skrev:
Lyder fornuftigt, giv den et lyt og se om det er noget for dig.

Er ikke klar over hvor i landet du bor, men om ikke andet, så blot til info:

Der er en som har en SPA21 til salg til 10.000Sek(ca.7.300dkk) på hifimagasinet(i Göteborg).

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16371

Jeg bor "desværre" på fyn så Sverige er lidt langt væk. Men er prisen rigtig kan det jo godt betale sig at lave en lille tur ud af at hente sådan en :) Og man må sige at det faktisk er en god pris! Skulle dog helst være titanium udgaven. Men den skulle vel også være mulig at opstøve i Primare’s hjemland :D

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ok, der er lidt langt fra Fyn.

Faldt lige over denne (i titanium) hos en forhandler i Sverige.

http://www.blocket.se/sodermanland/Primare_SPA21_23703802.ht m

Samme pris som det andet link, men da det er en butik, er der garanti.

Desværre er det i nærheden af Stockholm (men den kan vel sendes).

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Ok, der er lidt langt fra Fyn.

Faldt lige over denne (i titanium) hos en forhandler i Sverige.

http://www.blocket.se/sodermanland/Primare_SPA21_23703802.ht m

Samme pris som det andet link, men da det er en butik, er der garanti.

Desværre er det i nærheden af Stockholm (men den kan vel sendes).

Tusind tak for linket! Skulle den anden handel gå i vasken, så er den her slet ikke et dårligt bud. Så skal jeg bare lige have hørt ham, om han kan arrangere forsendelse også :)

har lige læst om ham svenskeren her, som snakker om lidt delay på de digitale indgange. Er det noget i har oplevet? Det kan vel godt give et problem når man skal bruge den digitale indgang til film fra PS3'en? Men til musik er det jo ligegyldigt

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=77 620&view=findpost&p=879962

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

jeg har haft en spa 21 i ca 5 år.jeg solgte pga manglende hdmi indgang. det er simpelhen en fantastisk forstærker. aldrig nogle problemmer. den er usansynlig kraftig ,trods den beskedne effekt. strømforsyningen er meget overdimesioneret. ca 20 %krafigere end spa 20. jeg vil også fremhæve stereo delen som værende fantastisk. en forstærker man bare bliver mere og mere glad for. finnishen er superligaen. Intet plastik. jeg kan intet negativt sige om primare forstærkeren. Det var en sort dag da jeg solgte den

primare dvd 26 som jeg havde gik i stykker tre gange

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en PS3 som jeg kører digitalt til SPA21. Det er rigtigt at der ind i mellem er en forsinkelse på lyden, men kun når du starter op. D.v.s. nogle gange når jeg starter et spil op fra E.A., er der en forsinkelse på lysleder forbindelsen.

Så når logoet fra E.A. Games kommer på skærmen, hænder det at lyden først starter ved ” sports its in the game” hvor den skulle starte med ”E.A. Sports – its in the game.”

Det ville være et problem hvis det fortsatte og billede og lyd var ude af sync, men det er ikke tilfældet.

Obs! På stereo-siden skal du huske at sætte forstærkeren i ”by pass mode” så hopper den over S.S. processor chipen. Det giver den bedste lyd.

En anden god ting er at du kan navngive de forskellige indgange på SPA21(PS3,DVD eller hvad du nu vil have de skal hedde) efter behag og ikke mindst, at du kan inaktivere dem du ikke bruger. Så når du ”zapper” op/ned på fjernbetjeningen er der kun de indgange som du har i brug der dukker op.

Nå men, giv den nu et lyt og se om det er noget for dig.     

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Lækkert med alle de her gode svar og opsætningsforslag! Ser ud til at der ikke rigtig er noget at bekymre sig om så længe jeg holder mig til forstærkerne. Og så længe delayet kun er i starten, så er det ikke noget som gør mig noget overhovedet. Jeg er alligevel ved at være træt af alle de opstartslyde i mine spil, hehe ;)

Jeg vender tilbage med en konklusion når jeg har været ude og høre den

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 November 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en SP3 forbundet via optisk link til SPA20, jeg har spiller hel del forskellige spil i rigtigt mange timer og oplever ikke delay eller lyd-udfald. Det eneste jeg savner er lidt mere power... men mine speakers er også meget store og så HDMI switch... men den har jo nogle år på bagen. Har lige checket fakturaen og jeg købte den 03-2003 så den er lidt mere end 5år gammel.

Super til sereo + ss og et matriale valg helt i top.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 November 2009 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er også faldet over denne forstærker. Især størelsen og den omtalte detaljegrad tiltaler mig.
Fyn siger du - så vil dette link højest sandsynlig have din interesse! http://www.ktradio.dk/detail.asp?id=169 (KT Radio SPA-21 til 9000,-
Til top Vis Kasper_G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper_G

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det var et rigtigt godt tilbud, men det var nu KT Radio på Frederiksberg(kbh.), der i sin tid solgte de sidste ud til den pris.  

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Kasper_G skrev:
Hej jeg er også faldet over denne forstærker. Især størelsen og den omtalte detaljegrad tiltaler mig.
Fyn siger du - så vil dette link højest sandsynlig have din interesse! http://www.ktradio.dk/detail.asp?id=169 (KT Radio SPA-21 til 9000,-

Tak for fundet! Har faktisk haft skrevet til dem, og der er en anden som har lagt depositum på den, så den er så godt som solgt :)

Inside
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg den lykkelige ejer af en Primare SPA 21. Efter at have hørt og set den var der ikke nogen tvivl om at det var den rigtige forstærker til mig. Jeg takker for alle jeres gode råd og feedback :D

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes