| Forfatter |
|
TRBM Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Da jeg har en SR, hvor der ikke room correction til surround, er det muligt at købe et "kit" som man kan tilslutte sin reciever og derved indstille den?
Hvis det ikke er muligt, er der jo kun den gammeldags metode med at indtaste antal centimeter fra lytteposition til højttalerne, men jeg tror at ovennævnte kit ville være bedre.
på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak, kan ikke finde nogen pris, men det ser dyrt ud.
Da jeg har effektforstærker, vill det være en mulighed at:
1. Bruge en surround processor med indbygget rumkorrektion - hvilken?
2. Købe en "billig" SR og kun gøre brug af dennes rumkorrektionen - hvilken?
Surround processoren & den billige SR skal også kunne levere hæderlig stereo lyd
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD T175 kan anbefales. Det er en god forforstærker. Sørg for at få en med MultiEQ XT. Det er det første system, der har begejstret mig
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg sat en del surround-receivere op efterhånden, og jeg er mildt sagt ikke imponeret over rumkorrektionerne. Jeg tror mange har en tendens til at fokusere på forskellen, og antage at når rumkorrektionen ændrer på lyden, så er det til det bedre (den har jo målt på det, ikke?) Det synes jeg langtfra altid det er, og jeg er ikke helt så imponeret af Audyssey systemerne som Svend P.
I mindst en tredjedel af de tilfælde hvor jeg har prøvet med og uden, har rumkorrektionen lavet hvad jeg vil kalde decideret forkerte eller dumme opsætnings-valg - det mest udbredte problem er at de ofte sætter en reol-højttaler der står tæt på væggen til "large". Det skaber en masse boom fra væggen, som så skal korrigeres for, og du får stadig ikke den dybeste bas med af den grund. Hvis man sætter højttaleren til "small" i stedet for, så får du to fordele: Mindre boom og dermed mindre rum-problemer, samt bedre bas fordi den overlades til dén højttaler der gør det bedst: Subben. Sådan lidt hårdt sagt, hvis ikke det lyder bedst at lade subben spille bassen, så er subben for dårlig.
Jeg respekterer at nogle har en anden opfattelse, og der findes også opstillinger hvor jeg har foretrukket rumkorrektionen, men skulle jeg vælge én anbefaling til alle, ville det være at slå det fra selv hvis det er der, og i stedet give lidt ekstra opmærksomhed til de "klassiske" indstillinger, og placeringen af højttalerne, ikke mindst subben. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man benytter rum korrektion i et korrekt surround setup, er der en del fordele.. desværre er det de færreste der benytter det korrekt…
Som udgangspunkt skal højttaler opsætningen være rigtig, og som Otto ganske rigtigt skriver skal højttalerne sættes som small ”der er kun dårligdomme at spore ved at køre med sub og sidehøjttalerne i large”
Og så kan man ikke tvinge en enhed til at gøre noget den ikke er designet til ”her er det særligt subben, den må ikke sættes til at spille noget den ikke naturligt via. sin konstruktion ikke kan, være sig mange db`s boost” (som udgangspunkt sætter man det laveste niveau som udgangspunkt, og derefter dæmper man peaks” og det faktisk meget af det det nye Audyssey gør, samtidig justerer det fasen.
Men vigtigts af alt, så skal der først en korrekt placering af højttaler, og en opsætning af subben så den arbejder korrekt i room-modes, og så en sidste justering med Eq.
Og så fungerer det det bedst, hvis man afspiller ved et givent sat reference niveau.
Hvis du googler på Dolby-Labs eller DTS har de faktisk gode artikler omkring dette emne. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da også godt være at jeg ikke har et helt fair udgangspunkt. Jeg har læst på avsforum, at man blandt ejerne generelt er enig om at lige netop Audyssey er implementeret usædvanlig godt i min Denon . Jeg fik det ikke op at køre ordenligt på min tidligere NAD T175, men der fulgte jeg heller ikke denne guide:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14456895#pos t14456895
Jeg skruer altid ca. 6-7 dB op for sub'en udover det, men så er det altså ret godt.
Edit: AV Precision has got to eat...
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto: Så du mener at den gammeldags måde at opsætte sin SR på er den bedste?
|
| Til top |
|
| |