Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Godaften

Jeg er efterhånden ved at hælde til at jeg skal have skifte min ellers så vellidte Rotel RSP1098 ud da den ikke har HDMI indgang. Jeg ved godt at man kan bruge 7.1 analog bypass indgangen hvis man har en bluerayafspiller med 7.1 udgang. Men hvis en Blue Ray film ikke har 5.1/7.1 lydspor, ja så kan min prosessor jo ikke "omkode" signalet til en virtuel 5.1 lyd, og jeg har ikke hørt om en BD afspiller der kan.

Men der er liiiige 3 ting ved det.

1: Er lyden fra de nye hd-formater så meget bedre?

2: Er der egenglig så mange film der er indspillet med det lydpotentiale som BD giver?

3: Hvad skal man op i prismæssigt før at jeg er oppe/over det kvalitetsniveau jeg har nu?

Håbe der er nogle surround folk herinde der har rodet lidt med det.

Hvis ikke der er den store lydforskel, ja så springer jeg nok på en dennon eller oppo løsning, og kører 7.1 analog over i min RSP1098 ved BD, og kører digitalt med mine gamle dvd'er

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

1: Er lyden fra de nye hd-formater så meget bedre?

Det kommer jo lidt an på udstyret og hvad du specifikt mener med "så meget bedre". Forskellen er ikke som Pro Logic og Dolby Digital, mere i retning af et godt DTS spor mod et middel Dolby Digital spor, hvis man skal omsætte det lidt til "tidligere" formater

DPetersen skrev:
2: Er der egenglig så mange film der er indspillet med det lydpotentiale som BD giver?

Langt de fleste BD jeg har set har haft enten Dolby True HD eller DTS Master Audio. Hvor meget af potentialet der typisk benyttes skal jeg ikke kunne udtale mig om, men da begge er lossless formater burde de være de bedst mulige inden for specs.

DPetersen skrev:
3: Hvad skal man op i prismæssigt før at jeg er oppe/over det kvalitetsniveau jeg har nu?

Håbe der er nogle surround folk herinde der har rodet lidt med det.

Hvis ikke der er den store lydforskel, ja så springer jeg nok på en dennon eller oppo løsning, og kører 7.1 analog over i min RSP1098 ved BD, og kører digitalt med mine gamle dvd'er

jeg mene at Denon 3800BD er det klart bedste bud på en afspiller med en god analog del som prisen ser ud lige pt.

Ang. en ny forstærker kommer det jo meget an på dit brug og din smag mht. lyd, mit umiddelbare bud ville dog være Marantz AV8300

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtig svar brasch.

Grunden til at jeg spurgte vedrørende lydpotentiale er, at der er mange gode indspilninger af dolby digital spor som rent faktisk er bedre end almindelig dts spor. Men forskellen mellem et godt indspillet dolby digital spor og dts spor er ikke så stor syntes jeg ikke.

Jeg kan ikke finde av8300, mener du ikke deres forforstærker av 8003? Ellers har Rotel jo også deres egen 1570.

Jeg har et sepperat stereoanlæg så om den er god til stereo er for mig ligemeget, men i surround skal den præsterer som om man selv er i filmen.

Det gør min RSP 1098 også ret godt, men detaljerne fra bagkanalerne kunne måske komme mere "listende" ind på en. Hvis du ved hvad jeg mener. Jeg har altså detaljerne men mangler lige det sidste sammenhæng mellem front og bag i sammenspillet mellem dem.

Der er jo et par stykker herinde der sælger sin 1098,  det kunne være der var en der gad komme med en åbenbaring for hvad de har erstattet den med i stedet for Gerne på PB.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 September 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Tak for hurtig svar brasch.

Grunden til at jeg spurgte vedrørende lydpotentiale er, at der er mange gode indspilninger af dolby digital spor som rent faktisk er bedre end almindelig dts spor. Men forskellen mellem et godt indspillet dolby digital spor og dts spor er ikke så stor syntes jeg ikke.

Jeg kan ikke finde av8300, mener du ikke deres forforstærker av 8003? Ellers har Rotel jo også deres egen 1570.

Jeg har et sepperat stereoanlæg så om den er god til stereo er for mig ligemeget, men i surround skal den præsterer som om man selv er i filmen.

Det gør min RSP 1098 også ret godt, men detaljerne fra bagkanalerne kunne måske komme mere "listende" ind på en. Hvis du ved hvad jeg mener. Jeg har altså detaljerne men mangler lige det sidste sammenhæng mellem front og bag i sammenspillet mellem dem.

Der er jo et par stykker herinde der sælger sin 1098,  det kunne være der var en der gad komme med en åbenbaring for hvad de har erstattet den med i stedet for Gerne på PB.

hvis det var mig ville jeg købe lexicon mv-5. Den er på nogle punkter forældet.Ingen dekodning "kun" to hdmi indgange. Det største issue er at den ikke ka modtage et 1080p signal.Det løser man ved at købe en dvdo egde scaler. Jeg har selv stået hvor du er nu, og har haft rigtig meget med hjem. jeg endte med at købe en audiolab combo. 3mrd senere prøvede jeg for "sjov" en lexicon. De kan simpelhen noget helt specielt i surround. Panoreringer mellem højtalerne er i en klasse for sig. Den har også en evne til at få højtalerne til at forsvinde. Når alt kommer til alt er featers mange gange ikke noget der har betydning for lyden,så jeg valgte at bruge mine ører
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
hvis det var mig ville jeg købe lexicon mv-5. Den er på nogle punkter forældet.Ingen dekodning "kun" to hdmi indgange. Det største issue er at den ikke ka modtage et 1080p signal.Det løser man ved at købe en dvdo egde scaler. Jeg har selv stået hvor du er nu, og har haft rigtig meget med hjem. jeg endte med at købe en audiolab combo. 3mrd senere prøvede jeg for "sjov" en lexicon. De kan simpelhen noget helt specielt i surround. Panoreringer mellem højtalerne er i en klasse for sig. Den har også en evne til at få højtalerne til at forsvinde. Når alt kommer til alt er featers mange gange ikke noget der har betydning for lyden,så jeg valgte at bruge mine ører

Ok, jeg har nemlig før spurgt til en integreret der kunne erstatte min kombo, men det kan ikke helt lade sig gøre uden prisen løber løbsk. Jeg har også et par gange efterhånden løbet ind i foreslaget med den kombo med lexicon og dvdo edge. Så er det jo bare at komme i gang med at lytte lidt på det.

Det kan være at jeg evt. kunne komme forbi dig en dag hvis du har tid og lyst? Men det kan vi altid tage over PB.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 September 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke op på Emotiva UMC-1. Den er godt nok ikke frigivet endnu, men hvis du kan vente en måneds tid vil den være et godt bud.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 September 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

p.las skrev:

Ok, jeg har nemlig før spurgt til en integreret der kunne erstatte min kombo, men det kan ikke helt lade sig gøre uden prisen løber løbsk. Jeg har også et par gange efterhånden løbet ind i foreslaget med den kombo med lexicon og dvdo edge. Så er det jo bare at komme i gang med at lytte lidt på det.

Det kan være at jeg evt. kunne komme forbi dig en dag hvis du har tid og lyst? Men det kan vi altid tage over PB.

Lexiconen kan fåes både som processor og receiver. du skal være velkommen. jeg bor også i midtjylland
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Emotiva har jeg ikke hørt, men selv om den er forholdsvis billig, ja så kunne det jo godt væer at den kunne "følge med".  Men vil dog gerne lige høre hvad andre har af erfaringer med den først, og i forhold til hvad den bliver sammenlignet med.

Jeg skriver lige en PB til dig mr. p.las. Så kan vi jo få en lille lyttesession.

hifibo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 September 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

hejsa,
jeg ovevejer også rv5, hvordan er den til stereolyd ? varm analytisk eller andet ?
Til top Vis hifibo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifibo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes