Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: kalibrering 5.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har brugt den automatiske kalibrering/mikrofon til mit nye Harman Kardon AVR 355 samt et 5.1 højtalersystem fra XTZ.

Jeg må indrømme jeg har ikke meget forstand på det tekniske - men undrer mig dog over at når min lytteposition er midt i mellem mine to fronthøjtalere - at den så angiver den ene front til -4 db og den anden til +2 db....  Kan det være korrekt..?

Mvh

Bjarne

Til top Vis bjarnelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarnelund

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 September 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Der kan godt være små +/- forskelle, men det du skriver er meget syntes jeg

Har du husket at indstille afstenden på højtalerne, da dette godt kunne være problemet......

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Er den ene højttaler tættere op ad vægge end den anden? Synes også det lyder af meget med en forskel på 6db

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Afstanden som opsætningen også selv har taget sig af er angivet til den samme afstand for begge front...!: Mystisk . Jeg har nu prøvet at kalibrere 3 gange og den sidste gang var de ens...

Jeg er også meget i tvivl om det med delefrekvensen for center - front og SUB. Hvordan skal de stå... og skal man ´bruge SUB´ens delefrekvens eller receiveren..?

Mine front har den sat til 80 og center til Large - hvad så end det betyder..?

Bjarne

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 September 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

bjarnelund skrev:

Afstanden som opsætningen også selv har taget sig af er angivet til den samme afstand for begge front...!: Mystisk . Jeg har nu prøvet at kalibrere 3 gange og den sidste gang var de ens...

Jeg er også meget i tvivl om det med delefrekvensen for center - front og SUB. Hvordan skal de stå... og skal man ´bruge SUB´ens delefrekvens eller receiveren..?

Mine front har den sat til 80 og center til Large - hvad så end det betyder..?

Bjarne

Sub'ens delefrekvens skal sættes så højt som overhovedet muligt, da det er receiveren som skal styre det.

Hvis jeg var dig, ville jeg sætte alle højttalere til small og sætte delefrekvensen på 80hz. Så får din forstærker mere overskud.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Øh allerede nu er jeg desværre ikke helt med... Nu sidder jeg ikke lige ved mit setup - men så vidt jeg husker kan jeg på receiveren sætte dem til 20 - 40 - 60 hz o.s.v op til 180 hz tror jeg..

Hvis jeg har sat højtalerne til en frekvens kan jeg ikke få lov til at ændre SUB´ens indstilling

delefrekvens og frekvens indstilling er det det samme..? Sorry mit dårlige kendskab, men det er min første surround receiver slev om jeg dog er i den modne alder...:-)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

En forskel på 6dB er meget ja, men hvis der står ting i vejen (armlæn på en sofa eller lign) kan det godt give rimelig stor udsving i kalibreringsmålingen, og som tidligere nævnt kan en højtaler hvis den er klemt godt op i et hjørne også give andledning til forstærkeren mener der skal skruen op ned.

Men eftersom du siger der er forskel på de forskellige målinger (hvis jeg læser det rigtigt) kunne det måske tænkes du ikke helt holder mikrofonen rigtigt, de fleste mikronofer er retningsbestemte (i større eller mindre grad) så det er vigtigt at de bliver placeret rigtigt. Så hvis dine højtalere står med frit "udsyn" til lyttepositionen og ikke klemt i et hjørne ville jeg nok sætte dem til 0dB.

Mhs. til LARGE og SMALL betyder det simpelthen om LFE kanalen i lydsporet bliver sendt til højtaleren eller ej. Typisk vil sub'en blive slået fra hvis fronterne står til LARGE, og hvis man har en sub er det oftest anbefalet at sætte fronterne til small så de ikke bliver fodret med LFE signalet.

I mit setup syntes jeg det lyder bedst når center og back er small, selvom Auddusy mener de skal være large. (de er 2-vejs og har ikke dedikerede basenheder så det er tosset at sende LFE signal til dem).

Til crossover: 80-120Hz normalt og det er kun dine ører der kan "sige" hvad der er bedst, mhs til om det er bedst at dele i subben eller recieveren kan jeg kun sige prøv først det ene og så det andet og se hvad der lyder bedst.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Ok tak for det- Hvis jeg skal få SUB´en til at dele, hvordan fotæller jeg så receiveren at den ikke skal tage sig af den del..?

med hensyn til den automatiske kalibrering så sørger receiveren vel for at indstille både frekvens og db..?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 02 September 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

En forskel på 6dB er meget ja, men hvis der står ting i vejen (armlæn på en sofa eller lign) kan det godt give rimelig stor udsving i kalibreringsmålingen, og som tidligere nævnt kan en højtaler hvis den er klemt godt op i et hjørne også give andledning til forstærkeren mener der skal skruen op ned.

Men eftersom du siger der er forskel på de forskellige målinger (hvis jeg læser det rigtigt) kunne det måske tænkes du ikke helt holder mikrofonen rigtigt, de fleste mikronofer er retningsbestemte (i større eller mindre grad) så det er vigtigt at de bliver placeret rigtigt. Så hvis dine højtalere står med frit "udsyn" til lyttepositionen og ikke klemt i et hjørne ville jeg nok sætte dem til 0dB.

Mhs. til LARGE og SMALL betyder det simpelthen om LFE kanalen i lydsporet bliver sendt til højtaleren eller ej. Typisk vil sub'en blive slået fra hvis fronterne står til LARGE, og hvis man har en sub er det oftest anbefalet at sætte fronterne til small så de ikke bliver fodret med LFE signalet.

I mit setup syntes jeg det lyder bedst når center og back er small, selvom Auddusy mener de skal være large. (de er 2-vejs og har ikke dedikerede basenheder så det er tosset at sende LFE signal til dem).

Til crossover: 80-120Hz normalt og det er kun dine ører der kan "sige" hvad der er bedst, mhs til om det er bedst at dele i subben eller recieveren kan jeg kun sige prøv først det ene og så det andet og se hvad der lyder bedst.

jeg mener altså kun LFE sporet bliver sendt til fronterne hvis der ikke er tilsluttet en sub?

Delefrekvensen bestemmer hvor meget af signalet til den enkelte højttaler der bliver sendt til subben i stedet, da alle kanalerne (pånær LFE) kan have signaler i hele frekvensområdet.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ja jo..

Hvad betyder LFE

Har nu eksperimenteret lidt igen og hvis jeg sætter en frekvens på front f.eks 8o hz så kan jeg ikke ændre noget ved hvordan SUB skal stå i receiveren. I manualen står der at hvis jeg har sat en delefrekvens på front er subwooferindstillingen LFE

I manualen står videre at hvis jeg indstiller front til LARGE så er der to mulige indstillinger for SUB 1. L/R - LFE: Ved denne sendes både den særlige lavfrekvens effektskanal samt dybbas som ellers skulle gengives af venstre/højre front til SUB´en

2. LFE: Ved denne indstilling sender dybbas fra venstre/højre kanalerne til front og sender kun LFE-kanalen til SUB

Hvad er så bedst..

I autokalibreringen sætter den venstre/højre front til 80 hz - center til LARGE samt baghøjtaler til 120 hz - Hvorfor skal venstre/højre ikke være magen til center..?

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

p.s Jeg kan ikke sætte nogen af højtalerne til SMALL

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 September 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

bjarnelund skrev:
p.s Jeg kan ikke sætte nogen af højtalerne til SMALL

Så er det fordi du har slået subben fra.
EDIT: Ellers betegner din receiver det ikke som "SMALL" når signalet bliver delt, men så skal du bare sætte en delefrekvens - det vil være det samme.

Ja jo..

bjarnelund skrev:

Hvad betyder LFE

Har nu eksperimenteret lidt igen og hvis jeg sætter en frekvens på front f.eks 8o hz så kan jeg ikke ændre noget ved hvordan SUB skal stå i receiveren. I manualen står der at hvis jeg har sat en delefrekvens på front er subwooferindstillingen LFE

I manualen står videre at hvis jeg indstiller front til LARGE så er der to mulige indstillinger for SUB 1. L/R - LFE: Ved denne sendes både den særlige lavfrekvens effektskanal samt dybbas som ellers skulle gengives af venstre/højre front til SUB´en

2. LFE: Ved denne indstilling sender dybbas fra venstre/højre kanalerne til front og sender kun LFE-kanalen til SUB

Hvad er så bedst..

I autokalibreringen sætter den venstre/højre front til 80 hz - center til LARGE samt baghøjtaler til 120 hz - Hvorfor skal venstre/højre ikke være magen til center..?

LFE er det spor som svarer til 0.1 sporet i et 5.1 signal. Det har begrænset frekvensområde (20-120hz) i forhold til de øvrige kanaler. Dvs det er beregnet til bas.

Af de to muligheder for sub-indstillinger når du har sat fronter til large, ville jeg helt klart vælge indstilling nr. 2. Indstilling nr 1 giver et boost i bassen da den nu både bliver gengivet af front + sub.

Du skal glemme hvad auto-setup indstiller dine højttalere til... Du skal lade auto-setup styre lydstyrke/afstand til højttalere og derefter selv sætte alle dine højttalere til small. Derefter sætter du et stykke musik på med masser af bas og så skifter du delefrekvens indtil du synes bassen lyder bedst. Jeg vil gætte på, at dette vil være omkring 80hz.

Og husk, at indstil delefrekvensen på selve subwooferens forstærker (højst sandsynligt omkring der hvor du har sat en ledning ind) til det maksimale overhovedet muligt. Ellers kommer der et dyk i frekvensgangen.

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan som jeg skrev tidligere ikke sætte mine højtaler til small i receiver setup. kun large eller en frekvens

Jeg tror nu ikke den gengiver dem begge steder. I manualen står at ved 1. sender den dybas som ellers skulle gengives af front - sendt videre til SUB istedet samt LFE

Skal center stå til large - når den er sat til 80 på front..? Er der en grund til at center står til large

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 02 September 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

bjarnelund skrev:

Jeg kan som jeg skrev tidligere ikke sætte mine højtaler til small i receiver setup. kun large eller en frekvens

Jeg tror nu ikke den gengiver dem begge steder. I manualen står at ved 1. sender den dybas som ellers skulle gengives af front - sendt videre til SUB istedet samt LFE

Skal center stå til large - når den er sat til 80 på front..? Er der en grund til at center står til large

Som jeg skrev i tidligere post:

EDIT: Ellers betegner din receiver det ikke som "SMALL" når signalet bliver delt, men så skal du bare sætte en delefrekvens - det vil være det samme.

Så start med at sæt alle højttalere til 80hz. Både center, front og bag. Derefter sætter du musik på, og ændrer frekvens et trin ned på front og ser om du synes det er bedre eller dårligere.

bjarnelund skrev:

Jo den gør  Virker ikke som om, at du har nærlæst manualen?

"L/R+LFE: This setting sends all low-frequency

information to the subwoofer, including

both information that would normally be

played through the front left and right

speakers and the special low-frequency

effects (LFE) channel information."

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jo det har jeg såmænd . flere gange endda. Men mit kendskab er rimelig lille så jeg skal have den nogle gange inden jeg forstår det.

I det du skriver (på engelsk) og det samme som står på dansk i min manual forstår jeg det nu stadig som at den ved indstilling LARGE samt L/R plus LFE vil sende det hele til SUB og ikke bliver gengivet af front - men sikkert noget jeg ikke lige kan se

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

jeg mener altså kun LFE sporet bliver sendt til fronterne hvis der ikke er tilsluttet en sub?

Delefrekvensen bestemmer hvor meget af signalet til den enkelte højttaler der bliver sendt til subben i stedet, da alle kanalerne (pånær LFE) kan have signaler i hele frekvensområdet.

Det er åbenbart meget forskelligt fra reciever til reciever så

På min NAD betyder Large LFE signal bliver sendt, og small at det ikke gør. Hvis man sætter front til large + sub til bliver LFE sendt til begge. Mener bestemt også det er sådan på denons (ældre) modeller.  Og på OP's model er det selvfølgelig helt anderledes.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 03 September 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

brasch skrev:

Det er åbenbart meget forskelligt fra reciever til reciever så

På min NAD betyder Large LFE signal bliver sendt, og small at det ikke gør. Hvis man sætter front til large + sub til bliver LFE sendt til begge. Mener bestemt også det er sådan på denons (ældre) modeller.  Og på OP's model er det selvfølgelig helt anderledes.

Tror du skal terpe lidt på din manual  (Går ud fra, at du benytter NAD T765 som din signatur siger?)

Citat fra manual:

"You can set Subwoofer to “On” even with “Large” front speakers, in which case bass content from any channels set to “Small” will be routed to both the subwoofer and to the front speakers; LFE-channel signal will pass only to the sub. In most subwoofer-equipped systems, setting front speakers to “Small” is usually the better option."

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke vælge small til dine højtalere, okay nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor store de er, men da jeg ændrede mine bag HT fra small til large var der virklig stor forskel.

Jeg havde længe kørt med small men prøvede så at ændre til large, og nu kom der meget mere dynamik og kraft på, før skulle jeg skrue meget højere op, nu er der mere power på hele vejen rundt og tydligere at høre detaljerne fra bag Højtalerne.

Dvs. bare det jeg ændrede bag HT til large så blev lyden højere på alle udgangene hele vejen rundt, så jeg er glad for jeg fik skiftet fra small til large.

Så nu kører jeg med large på alle HT.

Men prøv dig frem og se om der også sker en forskel hos dig når du ændrer.
Til top Vis TomH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomH

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

ok det ´vil jeg prøve af. lyder fornuftigt

Tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes