| Forfatter |
|
Tubes Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror jeg har spurgt før men kan ikke huske hvad svaret var. 
Vedr. et 5.1 eller 7.1 system.
Hvad er forstærker effekten til sattelit højtalerne. Jeg ved at SUBen skal have en del mere.
Jeg har adskildt en død forstærker hvor der sad en chip der kunne levere 6 Watt (sinus) til hver sat. højtaler. Er det en normal ydelse?
Sinus ikke PPMO, tak. PPMO er en ubrugelig værdi.
Benny
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubes skrev:
Hej
Jeg tror jeg har spurgt før men kan ikke huske hvad svaret var. 
Vedr. et 5.1 eller 7.1 system.
Hvad er forstærker effekten til sattelit højtalerne. Jeg ved at SUBen skal have en del mere.
Jeg har adskildt en død forstærker hvor der sad en chip der kunne levere 6 Watt (sinus) til hver sat. højtaler. Er det en normal ydelse?
Sinus ikke PPMO, tak. PPMO er en ubrugelig værdi.
Benny
|
|
|
hvis du har spurgt før så kig på "Mine Indlæg" i menuen, der burde du rimelig nemt kunne finde tråden. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tubes.
Hvad er det helt præcist, du spørger om?
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er af den personlige mening af 6w sinus er MEGET lidt til front/side/baghøjttalere. Dette lyder mere som en løsning til et PC arbejdsplads.
Disse bør alle fødes af en forstærker på mindst de 10 dobbelte pr. kanal, hvis der i en almindelig stue skal simuleres noget, der ligner rigtig biograflyd.
|
| Til top |
|
| |
Tubes Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er søgt i mine indlæg, men det kunne være et spørgsmål i en startet tråd.
Det jeg søger er hvor mange watt skal jeg regne med at kunne levere til satelit højtalerne i et 5.1 system. Helst sinus watt ikke PPMO.
Min nabo har f.eks et anlæg det kan levere 1000 PPMO watt samlet men det trækker kun 85 Watt fra stikkontakten.
Benny
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver slet ikke mening at forsøge at fastslå, hvor meget effekt der er nødvendigt for at få ikke nærmere specificerede sattelithøjttalere til at spille.
Hvad er det for nogle sattelitdimser, det drejer sig om? Som erlingT antyder, er en effektchip på 6 watt nok nærmere egnet til noget pc-højttalere eller noget i den retning.
|
| Til top |
|
| |
Tubes Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige løst problemet, da jeg kontaktede en gammel arbejds kollega der sidder i en radio/tv rep. afdeling i der midtjyske.
Han havde følgende regnestykke til et 5.1 system der passede op til 6 - 8 kkr forstærkere:
Tag det på bagsiden nævnte effekt. Her opgiver fabrikanten det maksimale forbrug.
Lad os sige f.eks 85w.
Med overhead og virkningsgrad får du i området af 70% som DC effekt til rådighed.
Så er vi på 60 watt. Den effekt skal så deles med 10. Her får sidehøjtalerne en del. Fronten 2 dele og suben de resterende 4 dele.
Dvs. Side 6 watt, Front 12 watt og suben 24 watt. Bemærk at der er tale om sinus. Ikke RMS eller PPMO
Det passede da fint med den chip jeg fandt.
PS. I mine computerhøjtalere er der en 2x2 watts chip men de er mærket 20 watt PPMO
Benny
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, flot udregning, der
Jeg er bare stadig ikke sikker på, det giver nogen særlig mening, uden at vide hvad det er for noget snurrerundt halløj du benytter.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er alt for mange variable der indgår. der er simplificert på et niveau der gør resultatet ubrugeligt. beklager.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubes skrev:
|
Dvs. Side 6 watt, Front 12 watt og suben 24 watt. Bemærk at der er tale om sinus. Ikke RMS eller PPMO
|
|
|
6 watt er udemærket til bittesmå sattelitsystemer, men et 5.1 system kan også bestå af store gulvhøjttalere, eller store reolhøjttalere og her er 6 watt slet ikke nok.
PMPO eller PPMO er helt korrekt en ubrugelig opgivelse. Det du skal gå efter er den vedvarende effekt og her er RMS en ganske god måleparameter.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubes skrev:
Hej
Der er søgt i mine indlæg, men det kunne være et spørgsmål i en startet tråd.
Det jeg søger er hvor mange watt skal jeg regne med at kunne levere til satelit højtalerne i et 5.1 system. Helst sinus watt ikke PPMO.
Min nabo har f.eks et anlæg det kan levere 1000 PPMO watt samlet men det trækker kun 85 Watt fra stikkontakten.
Benny |
|
|
PMPO som det hedder er målt med en teoretisk uendelig stor strømforsyning på forstærkeren med en enkelt sinusbølge. Når man så sælger produktet sætter man en billig svag strømforsyning på. Effekt bør måles med produktets oprindelige strømforsyning kontinuert over hele det hørbare frekvensområde ! Ellers er hovedreglen som blot at der skal være effekt nok til formålet. Det er som regel mellem 50-200 W/kanal afhængigt af både højtalerens følsomhed, stuens størrelse og ønsket om headroom. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Tubes Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er selvbyg basseret på Fostex FE167E og det af Fostex anbefalede kabinet. Jeg har ikke trimmet enhederne endnu.
De har en mærkeeffekt på 22w og passer fint til mine 17 watts rørforstærkere.
Sub'en er ikke planlagt endnu.
Benny
|
| Til top |
|
| |