Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 reciever + højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hey

Efter at have fået min nye fladskærm og PS3, er det ved at være tid til at få et fat i et surround setup også for at fuldende hjemmebioen.
Målet er at ende med et 5.1 kanals system, enten ved at finde et samlet sæt eller ved at købe højttalere og reciever for sig selv.

Da jeg ikke hører ret meget musik, er det ikke det der skal fokuseres på, men derimod virkningen ved afspilning af blu-ray og spil via min PS3.

Da jeg ikke ved ret meget om HIFI har jeg kraftigt overvejet at købe et simpelt Logitech sæt (Z-5500) til 2200kr, men hvis jeg kan få et godt og fremtidssikret 5.1 system til omkring 5-6000kr, ved at samle delene selv, så er jeg også villig til det. Jeg har bl.a. kigget på recieverne Denon AVR-1509 og 1610, men specificationerne siger mig ikke ret meget.

Det vil derfor være super lækkert hvis I gad hjælpe mig godt på vej til at finde den bedste løsning til mit behov.

Til top Vis Søren17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren17

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst en masse indlæg herinde er jeg ofte stødt på disse links:

DENON AVR-1610 surround receiver

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1610_surround_receiver_premium_silver.htm

XTZ 80 5.1 Paket (Satelliter+Cen) + W10.16

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=5893

Det er en del over mit planlagte budget og langt mere end hvad det komplette sæt fra Logitech koster. Men hvad er jeres meninger, er det en god investering eller er der andre måske billigere højttaler-sæt og recievere som jeg hellere burde købe ?

På forhånd tak..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 August 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du er villig til at gå frem ét skridt ad gangen, så køb en receiver, og klar dig med to højtalere (stereo), plus evt. en subwoofer, i første omgang. Så kan du senere udvide med center + bagkanaler.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2009 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Hvis du er villig til at gå frem ét skridt ad gangen, så køb en receiver, og klar dig med to højtalere (stereo), plus evt. en subwoofer, i første omgang. Så kan du senere udvide med center + bagkanaler.

Kan kun melde mig enig her. Start med en sur. reciever og et par fornuftige fronthøjttalere, og så byg ud fra det senere når midlerne er til det. Det får du en bedre og sjovere oplevelse med.

Højttaler og reciver du har kig på vil ganske sikkert spille fint sammen, og hvis der er lidt WAF ind over beslutningsprocessen, så er det helt sikkert en fornuftig løsning, men ellers, så ville jeg nok personlig kigger efter noget 89 front og så senere resten af surround opsætningen...
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres råd, jeg tror faktisk at jeg vil nøjes med reciever + fronts + sub i starten så.

Er der nogle højttalere I kan anbefale, udover XTZ. Selvom jeg har hørt godt om dem, så er jeg ikke så vild med designet på dem, vil helst have blank-sorte højttalere dom ikke er så klodsede :)

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Har nu kigget på som jeg faktisk synes godt om designmæssigt og okay prismæssigt.

XTZ 93 WMT Shielded (par)

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6593

XTZ 99 W8.16 Matt Black

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Ca talog/ItemView.aspx?Key=5523

Vil det være et godt sæt at starte ud med sammen med Denon recieveren, eller får jeg mere for pengene ved at købe et 5.1 højttalersæt fra XTZ, som det jeg linkede til eller XTZ 89 sættet. ?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er dit lytte rum? Jeg har nemlig købt mig selvsamme sub, og på mere end 15m^2 løber den altså hurtigt tør for spræl. Den spiller super, langt bedre end prisen beskriver, men der er ikke meget punch i den ved for store rum.

Hvis det var ville jeg nok købe deres 10" eller måske endda 12" sub, det kommer selvfølgelige an på hvad du har plads til og hvad dine behov er.

Højttalerne du linker til er bedre end både dem du linker til tidligere og 89...
:)

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Okay det er taget til efterretning, var også det indtryk jeg fik ved at læse testen her:
http://avforum.no/forum/tester-audio/47216-minitest-xtz-99-w 8-16-a.html

Mit rum er 13m2 så størrelsen går nok lige, men ville da være rart at have én lidt kraftigere til fest og når jeg flytter i lejlighed. I ovennævnte test, siges det også at subben ikke kommer så dybt og egner sig bedst til musik.

Er der en sub i ca. samme prisleje som er lidt større og egner sig godt til film og spil ?

Mange tak for feedback..

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Subben kan sagtens klare sig til film også, man skal bare ikke forvente at huset bliver rystet i sin grundvold :D
den går ikke så dybt, men det kan man jo heller ikke forvente af en lille 8" enhed. Der er super mulighed for at indstille den til rummet og det man skal bruge den til, så ikke noget at sætte en finger på der..

Jeg ville snuppe deres 10" hvis jeg stod med valget idag, som du nu gør. Spar de sidste par kroner sammen og så gå et nummer op i skostørrelse :) efter hvad folk har sagt om den, så skulle den til fulde være i stand til at levere fede oplevelser. Og kvaliteten er der bare ikke noget at sætte en finger på. Jeg manglede de skumpropper til basportene, men der var intet problem i at få dem tilsendt af fyndbørsen efterfølgende, intet brok eller spørgsmål, så super service leverer de også deroppe i det svenske lavland :D

Desuden er der vist en anden herinde fra der havde købt sig et sæt 93 og en 8,16 til, men fandt at 8,16 ikke helt kunne følge med 93 når det kom til dybde og precision. Den er vist mere beregnet til 70 og 80 serien de laver, samt små rum hvor der er naturlig forstærkning fra rummet selv.

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Var i mellemtiden også inde og kigge på modellen lige over 10.16'eren og fandt endnu en test fra avforum.no hvor den imponerede helt vildt iforhold til størrelse og pris. :)

Jeg tror derfor at det bliver den fremfor den anden, da den vil kunne holde en del længere tid fremover uden at blive for kedelig.

Så nu er det bare om at bestille, og da servicen skulle være i top hos fyndbörsen, så skulle det jo ikke være noget problem at få tingene leveret :)

Det bliver altså:

DENON AVR-1610

XTZ 99 W10.16 High Glossy Black

XTZ 93 WMT Shielded (par)

Er der nogle kabler eller andre ting som er nødvendige for at få hjemmebiografen sat i sving ? :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

XTZ bliver du glad for. Er selv den lykkelige ejer af et sæt XTZ 93, og de spiller langt over prisskiltet
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

du skal vel bruge noget højttalerkabel mellem forstærker er dine fronter, samt et signal kabel mellem reciever og sub, desuden skal du nok bruge et HDMI kabel mellem PS3 og reciver samt et HDMI kabel mellem reciever og fladskærm :)

Hvilke kabler du skal vælge, tror jeg du skal søge lidt på forum her, der er rigtig mange tråde om emnet og nok også en tråd hvor du vil få svar på dine spørgsmål :)

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg så gøre - mange tak for hjælpen :)

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Som jeg står og skal snart til at købe, bemærkede jeg først at det par højttalere som jeg har i sinde at købe (XTZ 93 WMT Shielded) også har en anden udgave (93 WMT).
Det shieldede par koster kun 2500SEK hvorimod én 93 WMT alene koster 2300SEK.

Er forskellen virkelig bare designet !?

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6593

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5896

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Shielded er magnetisk afskærmede. Det har kun betydning hvis de skal stå nær dit TV/Computerskærm hvis denne ikke er en
fladskærm .

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Dvs. at de shieldede højttalere ikke må stå nær et analogt tv eller lign. da de ikke kan tåle magnetisme, som de dyrere ellers kan ?

Synes det virker mærkeligt at det pludseligt skulle gøre højttaleren dobbelt så billig som den anden. :)

Søren17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Kan lige se at jeg har taget ret grueligt fejl, af hjemmesiden 

Jeg troede kun at det var de shieldede 93 WMT der var et par til 2490 SEK, og at den ikke shieldede 93WMT var en enkelt højttaler til 2290 SEK.
Jeg kan nu se at begge tilbud er på et PAR. Dvs. at det nu giver mening igen :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Lige præcis. Ejer selv det ikke-shieldede par.. Men går ud fra de spiller ens :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes