Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Guide til opsætning / kalibrering. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin22cph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 August 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Nu har jeg efterhånden fået nogle gode højtalere, og sub med tilhørende god receiver:

Mit udstyr er:

Front: XTZ 99.26

Center: XTZ 99.26 (Center udgaven)

Sub: XTZ W10.16

Receiver: Onkyo TX-SR705

Det jeg så ikke kan finde på nettet er en guide til opsætning af sådan et setup - der er et hav af muligheder for indstillinger af Hz  - Crosovers på subben, Hz til højtalerne, længe til højtalere "er klaret :)" men sauner lidt nogle gylden regler for sådan et setup.

Hvordan kommer man frem til den optimale opsætning af det hele?

Så ville høre hvad i alle har af topic's så som crosover skal ske ved 80hz - mm. bassen skal sættes som en grund regel til 50% i styrke mm. Jeg syntes aldrig det lyder som Imperial i københavn :) haha.

Skal man have fat i nogle test dvd'er ?

Til top Vis martin22cph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin22cph Besøg martin22cph's Websted

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har sat min sub til 80hz crossover, Ellers skal du prøve at lytte dig lidt frem, for det kan godt være at du skal ændre lidt på indstillingerne for at din ønskede effekt fra subben.

Men hvad tænker du på med gylden regler for setup?

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 06 August 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

De to vigtigste ting er nok at alle højtallere spiller på samme tid og med rigtig timing(afstand til lytteposition) og at de spiller lige højt(channel level)

Første er rimelig simpel at måle sig frem til, nr. 2 derimod er lidt mere tricky at få rigtig. Her kan et redskab som radioshacks lydmåler være næsten uundværlig. Subben, bør du stætte crossover så højt som muligt på denne og så lade recieveren klare crossover, ellers risikere du at miste information. Med hensyn til lyd niveau, så er det blot at lytte sig frem, men du kan sagtens sætte subben op til 2/3 af fuld skrue på lydniveau uden at den tager skade. Har selv den mindre model 8,16 som spiller i et rime lille rum, så her kan jeg været nød til at dæmpe den lidt i recieveren for at den spillede lige så højt som de andre. ( Jeg havde ikke lige en radioshack ved hånden, men en bekendt der var på besøg, havde i sin arbejdstelefon en lydmåler, ikke det mest præcises instrument, men det virkede nu alligevel ganske fint til den basala kalibrering.

Du vil også opleve hvis dit udstyr er rimelig nyt, at det ikke spiller hammer godt. Det er mekaniske enheder der skal spilles til, så de "smurte" så giv den gas i 50-70timer fra ny, så vil du høre betydeligt foredret lyd. Det kan være du bliver nødt til at foretage en kalibrering igen på dette tidspunkt, fordi det er kommer til at lyde forkert igen.

Det var lige et par bevingede og havl uforståelige ord :) Håber det kunne bruges.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

martin22cph
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Eyesonly,

Du mener at jeg på min sub skal sætte den op til max Crossover = 120HHz - og sætte min Onkyo til at lave Crossover ved 80Hz THX som den siger.

Det vil jeg prøve.

Omkring mine andre højtalere, så læste jeg et sted det er smart at sætte alle højtalere til små for dermed at få mere power til diskant og mellemtone/bas i de små - og dermed lede bas hen til subben ala det som man for med et BOSE system, det jo meget små sattelitter og bas, men stadig lyder det godt.

Nu er det bare sådan at i den Onkyo kan jeg vælge 40, 50, 60, 70, 80 THX og Full under højtalerne og det er straks lidt sværre for hvad delen skal jeg vælge her?

Til top Vis martin22cph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin22cph Besøg martin22cph's Websted

martin22cph
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

XTZ skriver:

Denna högtalare har banddiskant, vilken ger överlägset transientsvar och mycket jämn frekvenskurva. Har dessutom mycket hög effekttålighet och klarar frekvenser upp till 40000Hz.

Kilde: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6784

Skal de så sættes til 40Hz under setup...... måske ?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 06 August 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hmm.. som udagangspunkt så skal alle dine højttalere være sat til small... det med frekvenser kender jeg ikke umiddelbart noget til.. og ja, på subben skal den bare sætte til 120hz, så er der ingen fare for at den skærer signalet væk.

Som jeg lige læser og forstår det du skriver med frekvenser for højttalerne, så prøve i første omgang at sætte dem til omkring de 70hz, altså lidt under din delingsfrekvens med subben og så prøv dig frem:)

Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes