Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Gode råd til bio på kollegie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Yes så fik jeg kollegie i Lyngby Desværre kun på 12m2, men der skulle nok kunne sniges lidt surround ind.

Forstærker
Jeg regner med at afspille film fra harddisken på min bærbare samt bruge den som bluray-afspiller via hdmi.
Derfor vil jeg også helst have en receiver der kan klare hd lyd, men det er lidt svært at finde, den skal koste omkring 4k og
helst skal være digital, da jeg har rigtig gode erfaringer med min forhenværende Harman Kardon DPR1005. Jeg har kigget
på Panasonics SA-XR receivere, men det ser desværre ikke ud til at de ved hvad hd lyd er..
Har i nogle gode anbefalinger? Meget gerne brugt, så er der jo sparet penge. Og den behøver umiddelbart ikke være sig til
at opskalere osv. Fjernsynet bliver nok noget Panasonic Plasma.

Sub:
Jeg skal også have en sub, nogen anbefalinger der når det er så småt? Der må gerne være god bulder i film og dyb og
kraftig bas til musik, men det skal ikke gå på kompromis med kvaliteten så man ikke kan skelne tonerne.
Jeg overvejet Velodyne minivee, men den har kun 6,5" bas og har været vant til SVS NSD-12 inden den blev solgt. Sådan en
basse er dog nok for voldsom til kollegie.
Denne her kan man til gengæld få for kunne omkring 1500kr i Sverige, mon ikke den kunne være nice? QLN Sub 82. Måske
endda to, men det vel måske være overkill...
http://qln.se/index2.php3?page=speaker_sub82&submenu=speaker s

Højttalere og hvor mange?
Har pt et par Monitor Audio R270 som jeg supplerer med nogle fra samme serie.
Værelset er på 2,55 x 4,38m er der nogen anbefaling om jeg skal gå efter 7.1 eller 5.1? Ville enten købe 7.1 med den lille
Radius 45 eller 5.1 med R180. http://www.monitoraudio.co.uk/products/radius-hd
Sub:

Ellers noget der skal tages højde for? Gode råd/erfaringer?

Kan lige sige at det nok mest skal bruges til musik og hører stort set alt, men især Nightwish. Musik vil nok være 80-90% af
tiden, men muligvis tid til mere film

M.W.
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

til 12m2 ville jeg klart gå efter et 5.1 system. 7.1 vil være ret tricky at få til at virke ordentligt, især fordi side og baghøjttalere vil være placeret for tæt til at give den rette effekt. Når du alligevel skal bruge det primært til musik, så vil det være en fordel at bruge flere kræfter/penge på et godt 2.0/2.1 system og derefter bygge ud til surround.

Jeg havde 5.1 da jeg boede på kollegie, værelset var også omkring de 10-12m2. HarmanKardon receiver HK dvd og HK cd, System Audio 3070 front, Infinity center og hjemmebyg baghøjttalere, samt en System Audio sub, som nok var for voldsom til rummet. 80" lærred og panasonic ae500 projektor. Det var faktisk ret underholdende.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Tillykke med kollegiepladsen! Jeg har selv boet på kollegie i Lyngby (Er du DTU'er? ). Jeg havde selv 80" lærred, en Paradigm Servo15 sub, og 3xJBL LC2 væghøjttalere da jeg boede der - selvom det var kraftigt betonbyggeri kunne jeg stadig lige markere mig overfor naboerne

Men jeg er enig med ovenstående. Synes det ville være spild af penge at gå efter 7.1 da jeg ikke tror det kommer til sin ret i et så lille rum.

Lige et par ting du skal være opmærksom på når du siger du vil køre HD-lyd via HDMI. Efter hvad jeg har læst er der i øjeblikket kun to lydkort på markedet som kan klare bitstream af HD-lyd via HDMI og jeg tvivler på, at din bærbare er udstyret med et af disse...
Noget andet du skal tænke på i et så lille lokale er, at akustikken kan være meget svær at styre -  dette kan få selv det  bedste anlæg til at lyde som noget hø. Så medmindre du vil bekælde vægge med antirefleksive plader, vil jeg anbefale tykke gardiner etc.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

#M.W - Okay, så får jeg også større højttalere
Da jeg allerede har de 2 fronter kan jeg lige så godt købe surround nu tænker jeg, har alligevel ikke en forstærker som at
værd at skrive om.
Det lyder voldsomt med projekter, hvor stort billede havde du plads til?

#Jonas_h - Jatak, det bliver nice, Lyngby ser ud til at være et rigtig fedt sted. Er ikke DTU'er, skal supplere matematik fra
b>a. Må se om jeg kan finde ud af det efter 2 år med arbejde og rejse hehe. Har du gået på DTU?
Det lyder også som et nice anlæg, fungerede det også godt med lærred og projektor hos dig, eller vil et 37/40" være lige så
godt?

Det er da noget bæ hvis den ikke kan sende hd lyd ud! Jeg ringede til Fujitsu for at spørge, men de anede ikke rigtig noget
om det, så må prøve hos en ven med hdmi fjernsyn... Og bluray..

Det er en Realtek ALC888 chip som sidder i, ved nogen om den kan læse hd lyd?? HDMI udgangen er 1.3..

http://218.210.127.131/products/productsView.aspx?Langid=1&P Fid=28&Level=5&Conn=4&ProdID=135

Ellers kan det jo hurtigt bliver en dyr upgrade at skulle have hd lyd

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige drop HD lyd, du har alligevel ikke glæde af det, og køb en gammel reciever uden HDMI, der er flere gode modeller til salg på KSB til en billig penge.

Køb sådan en her til din bærbare.

http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1& amp; amp; amp;subcategory=205&product=10769

Træk den til reciveren og HDMI direkte til fladskærmen.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også give de andre ret i forhold til 5,1 på lille et værelse, jeg har kort forsøgt selv, bare med en bagkanal, men det fungerede aldrig rigtig ordentligt.

ang. HD lyd, så spar pengene til en dag hvor du har plads og råd til at udnytte det til fulde :)

Projector derimod kunne være en rigtig fin løsning, da den i daglidagen ikke tager så meget plads som et 40" fjernsyn ville gøre. Lærredet kan jo bare rulles ned foran den reol du har dine bøge på(blot et eksempel) Det giver lidt mere mulighed for at have de ting du skal have i det forholdsvis lille lokale :)

Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Tja kunne være man skulle droppe hd lige med det samme. Det var bare nu min bærbar har bluray, men hvis den ikke forstår
at sende lyd med er det jo lige meget
Og så er der jo flere penge til alt det andet

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft et lille kollegieværelse i Lyngby med surround.

Det var svært at få god lyd. Jeg beklædte hele bagvæggen med pladevat, hængte lidt skumgummi op på væggene og lavede
et halvloft med afskiliige absorbanter og diffusorer. Proppede endvidere skumgummi bag radiatoren for at genere naboerne
en lille smule mindre.

Sidstnævnte lykkedes aldrig og de var ofte sure på mine filmoplevelser, som ofte skete midt om natten.

Yderligere var den ene nabo sur over, at der kom mere mellemtone igennem radiatoren var min side end hvad hans egne
kæmpestore Cerwin Vega kunne præstere.

Åh det var tider.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hm nu har jeg fundet et godt indretningsprogram og allerede inden jeg er nået til højttalere ser det virkelig trangt ud til at skulle
proppe surround ind også Så kan være jeg skal jumpe på noget 2.1 i stedet.. Men nu må jeg lige se hvordan det kommer
til at fungere

Cluudi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Har også selv boet på kollegie i Lyngby (Nybro) på 12 m^2. Havde surround også og fungerede aldrig helt i forhold til et godt 2.0 - 2.1 system.

Til Stereo brug er DRP1005 slet ikke dumt til dit budget så hvis du har den stadig så skal du da prøve den af inden du køber nyt er mit råd. Med mine erfarigner på den begrænsede plads er et par fuldtone HT bedre end et 2.1 setup da subben også pratisk set tager meget plads, men det er jo smag og behag. Brug pengene på et par ordentlige HT og skærm. Du har jo stadig nytte af BD afspiller til billedet!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes