Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad skal man bruge for ægte surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger pt inde med en 7.1 receiver og et 5.1 anlæg. Men dette er jo sådan noget standard udstyr. Hvis man derimod går ned i den nærmeste biograf har de et helt rack af diverse amplifiers og dolby dekodere osv. Men hvad for noget udstyr skal man have for at opsætte et lignende 7.1 setup? Og hvordan kobler man sine bd afspillere til dette når man ikke har en receiver?
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

For det første tror jeg ikke, at nogen biffer endnu kører med mere end 5.1 - i hvert fald ikke som standard. Men jeg kan tage fejl.

I en typisk biograf sidder der  flere baghøjtalere - selv i en mindre er der som regel 6 stks., to på hver side og to bagtil. De får tilført et surroundsignal med en tidsforsinkelse, der er seperat for hver højtaler. Fronter og center (og til tider subwooferen) er placeret bag det perforerede lærred. For at imødegå det diskantfald, der alligevel uundgåeligt indtræder, er fronter og center frekvenskompenserede. Desuden er salen lyddæmpet, ofte efter specifikke krav.

Alt dette er naturligvis gjort for at imødekomme de specielle krav, det giver at skulle gengive et avanceret lydspor for et større publikum, i en sal. At man arbejder med racks med udskiftelige enheder er blot et resultat af, at man skal kunne udskifte defekt el. forældet udstyr i en fart.

Hjemmesurround er naturligvis stærkt inspireret af bifsurround - men visse af de krav, der stilles til bifudstyr, ville det være noget overkill at leve op til med hjemmesurround. Du kan komme tættere på biffen (om ønsket) ved at anskaffe seperate Dolby processorer, for- & udgangsforstærkere.

Tør man spørge, hvorfor du spørger? Er du ikke tilfreds med dit udstyr?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg er skam tilfreds med mit udstyr i forhold til mit nuværende rum. Jeg regner dog med at flytte en gang til foråret og få indrettet et rigtigt hjemmebio i et rum på ca. 25-30m^2. Man vil vel altid have noget der er bedre

I forhold til en receiver til omkring 25k hvor god er en løsning så med en billig receiver til 8k til dekodning med preout og diverse udgangsforstærkere rent lydmæssigt?

Hvad er forskellen på for- udgangs- og effektforstærkere og hvad er det jeg skal bruge i et sådan setup?

Vil man opleve en mærkbar forskel ved a anskaffe sig en rigtig dolby dekoder?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Udgangs- og effektforstærkere er det samme. Hvis du alligevel vil benytte seperate effekttrin, ville en surround forforstærker (med de nødvendige processorer) være det smarteste. Så slap du for at spilde penge på overflødige effektforstærkere i en receiver. Groft sagt står forforstærkere for selve signalbehandlingen (her Dolby og andre manipulationer med signalet), medens effekttrinnene leverer musklerne til at trække højtalerne.

Lidt afhængigt af, hvordan du indretter din hjemmebif, tror jeg stadig, at du er bedst tjent med udstyr, beregnet til hjemmebrug. Indretter du rummet godt, og med rimeligt udstyr, vil du sagtens kunne få en lydkvalitet, der kan konkurrere (på visse punkter udkonkurrere!) lyden i en 'rigtig' biograf.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ekstremt interesseret i at bruge prof. bio udstyr i hjemmet. Har desværre ikke pladsen til det endnu. Men det er ikke alt fra biografen du skal genbruge i stuen.

Du skal huske på, at en biograf får filmen i et helt andet format end vi har mulighed for i hjemmet. Så du vil ikek få meget gavn af deres Dolby dekodere. Du er nødt til at få en "standard" hjemmebioprocessor som kan dekode Dolby/dts (gamle som nye HD formater) fra en DVD eller blu-ray afspiller.

De effektforstærkere som bruges i biografen er velegnede til at bruge i hjemmet. Jeg ved, at mange biografer bruger Crown CTS forstærkere som er rigtigt gode effektforstærkere. De slår størstedelen af "hifi"-forstærkere til mange gange prisen.

Mht. højttalere går jeg også med tanken om sådan nogle derhjemme hjemmet en dag (se mit avatar ). Jeg har fulgt med i nogle tråde fra USA og har læst om nogle som kører med JBL 3622N højttalere i fronten. Det skulle lyde helt suverænt! Jeg mener ikke, at man kan opnå ordentligt filmlyd med normale dome-diskanter.

Som en anden skriver i et indlæg er akustikken også ekstremt vigtig. Der skal være meget lav efterklangstid - lavere end til musiklytning.

Det var mit input til sagen :) Men bliver spændende at høre om når du kommer i gang med dit projekt!

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Lyder super avanceret men bliver da spændende at dykke lidt dybere ned i

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:
Lyder super avanceret men bliver da spændende at dykke lidt dybere ned i

Det er overhovedet ikke mere avanceret end normalt hjemmebio-udstyr - det er bare noget andet udstyr :) Det skal tilsluttes og opstilles på præcis samme måde

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Har fundet ud af nogle biografer kører med bl.a. QSC DCA 1644 (4x400W) og 1622 (2x500W). De ligger til omkring 9-10k stykket. Det er jo slet ikke overdrevet

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:
Har fundet ud af nogle biografer kører med bl.a. QSC DCA 1644 (4x400W) og 1622 (2x500W). De ligger til omkring 9-10k stykket. Det er jo slet ikke overdrevet

Ser ud til, at de er lavet til at forstærke surroundkanalerne? Du skal huske at være opmærksom på, at pro-forstærkere larmer en del mere end hifi-forstærkere. Så du skal nok undersøge om man kan lave nogle kølerudskiftninger eller at du har et seperat rum. Jeg har valgt at skifte kølerne ud på mine og det har gjort dem stort set lydløse  Men ja, det er slet ikke så dyrt som man kunne tro. Hvis du googler JBL 3622N som er deciderede bio-højttalere vil du se at de "kun" koster lige over 10.000kr stykket hvilket jo ikke er alverden for en højttaler.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes