| Forfatter |
|
DocBrown Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Sad lige og testede Jurassic Park på mit nye Jamo D7 7.2 system (Onkyo 906). Source var en Laserdisc udgave i fullrate DTS (1536 kb/s).
Ekstremt imponerende lyd (selvfølgelig) - MEN i scenen i starten hvor de lige er ankommet til øen, og de ser en dino for første gang (som rejser sig på bagbenene for at æde blade fra toppen på et træ), kom der nogle meget ubehagelige lyde fra min front L og center højtlaler!! Lyden, som lød som en meget høj skrattende/vibrerende lyd bag på højtalerene) kommer når dinoen brøler (eller skriger er det vel nærmest, da det er meget højfrekvent) lige efter at Sam Neil har sagt "what do this thing eat - 20 tons a day?" hvortil Richard Attenborough svarer: " 30 tons".
Jeg blev meget forskrækket, da det lød meget dårligt (systemet har kun lydt perfekt frem til nu i de to måneder jeg har haft det (fra nyt). Efter "skriget" lød alt ok igen. Jeg skiftede så de to pågældende højtalere ud med to andre LCR (de er alle ens) og spillede scenen igen - nu var mislyden forsvundet - men kunne godt høre at "skriget" havde en meget ubehagelig tone/frekvens. Nu har jeg placeret de to højtalere (som ellers spiller udemærket) som surround back højtalere i systemet - men overvejer da at kontakte forhandlere og bede om at få dem byttet. Hvad tror I der er galt, og hvad synes I jeg bør gøre?
Højtalerne er rated til 200/400 watt og forstærkeren til 7 x 230 watt i 6 ohm. Forstærkeren står til at have 4 ohms højtalere tilsluttet (hvilket de også er).
Jeg har jo spillet dem godt til de sidste to måneder - men udelukkende med film og musik - og ingen "dårlige toner" (computerstøj osv.). Jeg spiller ofte højt, men aldrig så højt at det forvrænger (hvilket der skal MEGET til før de gør, og det har jeg ikke prøvet). ligger som regel på mellem -15 og -10 på volumen på forstærkeren - af og til ved korte tests helt oppe på -5 til +5
Any thoughts? Nogen som evt har filmen som kan tjekke lyden?
Kørte så min Jurassic Park DVD i DD 5.1 448 kb/s bagefter - væsentligt tammere lydspor må man sige - markant mindre dynamisk lyd. Her lyder skriget knap så voldsomt dårligt som i DTS versionen på laserdiscen. Lagde mærke til at lyden på laserdiscen knaste lidt af og til (ganske lidt), kan det simpelthen være lydsporet som er dårligt?
Findes der en simpel måde, hvorpå jeg kan tjekke om mine højtalere er ødelagt?
Tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ikke som om dine højttalere fejler noget eller har taget skade.
Iøvrigt er det helt normalt at to højttalere ikke begynder at forvrænge nøjagtig samtidig, det skyldes de små variationer der er i komponenterne fra højttaler til højttaler (tolerance på: delefilterkomponenterne, svingspolens placering i gabet, stivhed i ophæng, magnetstyrke og andet).
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
afspillede du scenen flere gange på de første HT med samme resultat? ellers ville jeg lige bytte om igen
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
DocBrown Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ> Det er jeg da meget glad for at høre - men kan du uddybe lidt hvorfor du ikke mener at de fejler noget? JEg synes selv det er lidt påfaldende at to af de i alt 5 helt ens højtalere laver den samme mislyd i den pågældende scene, hvorimod de tre andre ikke gør det.
Phoeniks> Ja jeg spillede scenen flere gange med de to nævnte højtalere i brug - dette først for at lokalisere lyden (troede først at det var et gladsskab som vibrerede, dernæst at det var noget løst-siddende bag højtalerne som vibrerede - men ingen af delene - det synes at komme inde fra kabinettet på bagsiden).
Tak for Jeres svar begge to - er meget beroligende når folk med viden udtaler sig :)
|
| Til top |
|
| |
Mr.DJ Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det kun er ved bestemte lyde(såsom nævnte scene) og samtidig høj lydstyrke(og væk når der skrues en smule ned) så ja, så lyder det som om du simpelthen "bare" har overskredet max belastningen de 2 htt'ere kan holde til....hvornår en højttaler "giver op" kan svinge lidt alt efter over hvor lang tid og hårdt man har belastet den + byggekvaliteten som osse svinger lidt.
MEN, hvis det osse lyder unormalt ved lidt lavere lydstyrke, så må et eller andet helt klart alligevel have taget skade på de 2 højttalere.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ har en pointe - selvom man ikke skruer op til hørbar forvrængning, vil højtalere alligevel slides. Proportionalt med, hvor ofte & højt man spiller. Netop fronter & center er mest belastede i et surroundsystem, baghøjtalere i mindre grad. Så, det virker oplagt, at du bevæger dig tæt på kanten af dine højtaleres ydeevne.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
DocBrown skrev:
|
JJAZ> Det er jeg da meget glad for at høre - men kan du uddybe lidt hvorfor du ikke mener at de fejler noget? JEg synes selv det er lidt påfaldende at to af de i alt 5 helt ens højtalere laver den samme mislyd i den pågældende scene, hvorimod de tre andre ikke gør det.
Phoeniks> Ja jeg spillede scenen flere gange med de to nævnte højtalere i brug - dette først for at lokalisere lyden (troede først at det var et gladsskab som vibrerede, dernæst at det var noget løst-siddende bag højtalerne som vibrerede - men ingen af delene - det synes at komme inde fra kabinettet på bagsiden).
Tak for Jeres svar begge to - er meget beroligende når folk med viden udtaler sig :)
|
|
|
"det synes at komme inde fra kabinettet på bagsiden"
det er der delefileret sidder, det kunne være monteringsfejl, så med de rigtige toner og højtlydtryk vibrere filteret. jeg synes du skulle tage en snak med forhandleren. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke bare forbinde en Laserdisc afspille til en Onkyo 906 som det var en normal DVD afspille, da Laserdisc bruge en anden form for digital udgange, defor skal man havde en adaptore mellem Laserdisc afspiller og Onkyo 906 som giver normalt digital signale til Onkyo 906.
|
| Til top |
|
| |
DocBrown Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, og skal prøve at eksperimentere lidt med det hele her i dag og weekenden - skal nok opdatere. Har hentet nogle forskellige test-cd´er (hvertfald ikke fra Pirate Bay), og skal se om de kan bruges til noget.
Er da lidt skræmt og overrasket, hvis det rent faktisk skulle have lykkedes mig at ødelægge dem, da jeg har spillet relativt højt, men det kun har lydt godt - og specielt når højtalerne er kendt for, og bygget til at kunne spille rigtigt højt - længe ad gangen.
Star Trek> Jo det kan man godt - du tænker nok på RF-out til Dolby Digital på laserdisc afspillerne. DEr skal der selvfølgelig en RF de-modulator imellem (sådan en har jeg også), men ved DTS og PCM, kan man få signalet ud via optisk som på en alm. dvd afspiller.
Har I i øvrigt andre forslag til hvordan jeg kan teste højtalerne, uden at skulle have Jurassic PArk discen i igen, og evt uden at skulle bytte højtalere rundt også?
|
| Til top |
|
| |
DocBrown Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej nej...... kender I det der når man finder ud af at fejlen skyldes noget helt vildt åbenlyst??
Nu har jeg leget lidt med det, skiftet rundt på højtalerne osv - den skrattende/vibrerende høje mislyd blev ved med at komme fra de to pågældende højtalere.... Jeg studerede det igen og igen, og synes hele tiden at det kom bagfra højtalerne, som jeg også skrev tidligere. Men ingenting bag ved højtalerne sad løst, og heller ingenting bagpå højtalerne....MEN så slog det mig......DE EKSTRA TERMINALER !!! Der er 4 stk guldbelagte skrueterminaler bagpå hver højtaler - et sæt til vægmontering og et til standermontering.... disse hænger på væggen. Det sæt som ikke var i brug, var på de pågældende to højtalere heller ikke skruet helt fast/i bund. Dette gjorde jeg, spillede scenen igen (ret højt endda), og nu var mislyden helt væk !! Hold da kæft altså - pinligt (men havde slet ikke tænkt på det). Så beklager jeg har spildt Jeres tid - tak for JEres svar. Er nu ret lettet over at de ikke var ødelagte.
|
| Til top |
|
| |
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
 hø hø---
__________________ mvh Ning
|
| Til top |
|
| |
DocBrown Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe! Jamen lad mig dog straks ændre tråden, til at være en tråd om hvor total über cool D7 systemet spiller !!
|
| Til top |
|
| |