Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvem ved noget om scalere!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Jeg er lidt optaget af hvordan tingende med hensyn til scalere hænger sammen.

Jeg har en del videokilder samt fjersyn og projektor hvor jeg formoder der er scalere i hver og en. Spørgsmålet er hvordan man skal håndtere disse scalere, og om man skal forsøger at få et ikke-scalet signal frem til den sidste del af kæden.

Eksempelvis har jeg en dvd afspille med en glimerende scaler, en forstærker med en glimrende scaler og en projector med en glimrende scaler, videosignalet går fra dvd afspilleren til forstærkeren for til sidst at gå til projektoren. Hvilken der har den bedste scaler, har jeg ingen anelse om. Bør jeg forsøger at få videosignalet uscalet frem til projektoren som så scaler eller har det ingen beydning for kvaliteten af videosignalet?

Altså jeg ved ikke en f.. om scalere andet end at det eksempelvis kan scalere en 576p op til 1080I eller 1080P, og hvad så?

Jeg har også hørt en fugl synge om, at når der scaleres, så mister man HDMI deep blue effekten, passer det?

Er der nogen der kan refere til nogle gode artikler om emnet eller egne erfaringer, vil jeg meget gerne høre herom.

Med venlig hilsen

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000
Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 April 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

mga1 skrev:

Hej forum

Jeg er lidt optaget af hvordan tingende med hensyn til scalere hænger sammen.

Jeg har en del videokilder samt fjersyn og projektor hvor jeg formoder der er scalere i hver og en. Spørgsmålet er hvordan man skal håndtere disse scalere, og om man skal forsøger at få et ikke-scalet signal frem til den sidste del af kæden.

Eksempelvis har jeg en dvd afspille med en glimerende scaler, en forstærker med en glimrende scaler og en projector med en glimrende scaler, videosignalet går fra dvd afspilleren til forstærkeren for til sidst at gå til projektoren. Hvilken der har den bedste scaler, har jeg ingen anelse om. Bør jeg forsøger at få videosignalet uscalet frem til projektoren som så scaler eller har det ingen beydning for kvaliteten af videosignalet?

Altså jeg ved ikke en f.. om scalere andet end at det eksempelvis kan scalere en 576p op til 1080I eller 1080P, og hvad så?

Jeg har også hørt en fugl synge om, at når der scaleres, så mister man HDMI deep blue effekten, passer det?

Er der nogen der kan refere til nogle gode artikler om emnet eller egne erfaringer, vil jeg meget gerne høre herom.

Med venlig hilsen

Morten

Otto skulle jeg mene

http://www.av-precision.dk/

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Andre bud end Otto?

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nødvendigvis en scaler i en DVD-afspiller, men både TV, projektorer, Blu-Ray og mange større forstærkere har en indbygget.

Der er bestemt forskel på scalere. Det hele handler om processorkraft og den algoritme der anvendes deri. Billedebehandling i real time kræver enormt meget processorkraft og hvis skaleringsalgoritmen også er krævende kan det godt gå hen og blive en dyr affære.

Det er desværre lidt svært at sige hvilken scaler der så er den bedste idet man så skal vide noget om algoritmen, hvilket ingen producent med respekt for sig selv bare lige giver op.

Man kan til gengæld hurtigt finde nogle kilder til ringere billedekvalitet. Det er f.eks. ikke hensigtsmæssigt at lade sin DVD-afspiller skalere 576p materialet til 1080p og så sende det til et TV med 720 linier.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

mga1 skrev:
Som udgangspunkt bør du i al fald tilstræbe at der kun scales eet sted i kæden - dvs. hvis du f.eks. sætter din afspiller til 1080i, som sendes til din forstærker som deinterlacer til 1080p for til sidst at nå frem til projektoren som så scalerer tilbage til 720p (som jeg mener AE900 er..?), så er risikoen for at der opstår fejl større end hvis hele scaleringen foregår eet sted.

Helt simpelt, så bør du vel prøve dig frem og se om du foretrækker billedet når det er din afspiller, din forstærker eller din projektor der foretager scalingen..? 

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Citér:
Som udgangspunkt bør du i al fald tilstræbe at der kun scales eet sted i kæden - dvs. hvis du f.eks. sætter din afspiller til 1080i, som sendes til din forstærker som deinterlacer til 1080p for til sidst at nå frem til projektoren som så scalerer tilbage til 720p (som jeg mener AE900 er..?), så er risikoen for at der opstår fejl større end hvis hele scaleringen foregår eet sted.

Med henvisning til ovenstående, et lille tænkt eksempel: Hvis min dvd afspiller eksempelvis scalere et signal til 1080i som sendes derfra videre gennem min forstærker hvor der også er en scaler til min projector som i dette tilfælder understøtter 1080i og også har en scaler. Betyder det så at scalerne i forstærkeren og projectoren lader signalet "bypasse" så at sige, og ikke forringer det yderligere i det signalet allerede er scaleret eller hvordan? Eller går alle scalerne ind og påvirker signalet i en alle anden udstrækning?

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Er der en måde hvorpå man kan konstatere om ens udstyr har en scaler indbygget, andet end en teknisk specifikation som alligevel ikke altid fortæller noget reelt?

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

mga1 skrev:

Er der en måde hvorpå man kan konstatere om ens udstyr har en scaler indbygget, andet end en teknisk specifikation som alligevel ikke altid fortæller noget reelt?

Morten

Den tekniske spec. skal nok holde når der er tale om en eftertragtet feature.
Ellers findes der jo altid en menu i produktet hvor der kan vælges en skalering.

Min gamle Pioneer DVD kunne kun vælge mellem interlaced eller progressive output, medens min nye Primare kan vælge mellem 576p/576i 720p/720i og 1080i.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes