|
Hej forum
Jeg er lidt optaget af hvordan tingende med hensyn til scalere hænger sammen.
Jeg har en del videokilder samt fjersyn og projektor hvor jeg formoder der er scalere i hver og en. Spørgsmålet er hvordan man skal håndtere disse scalere, og om man skal forsøger at få et ikke-scalet signal frem til den sidste del af kæden.
Eksempelvis har jeg en dvd afspille med en glimerende scaler, en forstærker med en glimrende scaler og en projector med en glimrende scaler, videosignalet går fra dvd afspilleren til forstærkeren for til sidst at gå til projektoren. Hvilken der har den bedste scaler, har jeg ingen anelse om. Bør jeg forsøger at få videosignalet uscalet frem til projektoren som så scaler eller har det ingen beydning for kvaliteten af videosignalet?
Altså jeg ved ikke en f.. om scalere andet end at det eksempelvis kan scalere en 576p op til 1080I eller 1080P, og hvad så?
Jeg har også hørt en fugl synge om, at når der scaleres, så mister man HDMI deep blue effekten, passer det?
Er der nogen der kan refere til nogle gode artikler om emnet eller egne erfaringer, vil jeg meget gerne høre herom.
Med venlig hilsen
Morten
|