Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Meget varm forstærker! Eeek! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 April 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ja som tråden siger, så er mit problem at min forstærker bliver utroligt varm meget hurtigt. Det drejer sig om en Onkyo TX-NR801E samt tilhørende integra DVD afspiller.

Det er nu mest forstærkeren der bliver varm, og det er den jeg er lidt bekymret for. Der står jo godt nok på den at den kan blive meget varm, men hvor varm er det, og kan man evt. gøre noget for at få bedre/anden køling?

Den har cirka 6 cm ovenfor til hylden over, og ellers 5 cm til hver side. Træhylden over bliver også meget varm oppe under forstærkeren.

Jeg kunne godt tænke mig noget evt. bedre køling, alle forslag er velkommen :)

Til top Vis Real_Zeke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Real_Zeke

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at give den mere plads omkring sig. Specielt over den. 6 cm er ikke meget synes jeg.

Nogle Onkyo modeller er kendt for at blive ret varme. Ved ikke om dette gælder for din.

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Det gør det nok, men er der ikke andet man kan gøre, som evt. at påvirke kølingen på en måde så den forbedres?

nAlen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Du kan ta et par 120mm blæsere og placere diskret i dit rack så de blæser henover forstærkeren.. Luftcirkulation fjerner en del varme, præcis som du kender det fra computere og lignende..

Om du kan gøre det nogenlunde pænt i dit rack, aner jeg af gode grunde intet om, men det ville fungere, og kan gøres relativt lydløst med et par blæsere kørende på 6 volt.

Til top Vis nAlen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nAlen

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 08 April 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Der er masser du kan gøre den mest effektive måde er at sætte en køler på din forstærker, dette kan gøres mere eller mindre elegant efter hvor meget blod du har på tanden.

ellers bedre køleribber og så videre

Ved der findes kit til aktiv køling som er temperatur styret så den kun køler når de forstærker er varm

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de hurtige svar

Tror jeg vil prøve det med et par blæsere der blæser hen over, skal man bare anskaffe sig nogen som fra en Pc butik, og hvad skal man bruge til at drive dem evt?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Real_Zeke skrev:

Ja som tråden siger, så er mit problem at min forstærker bliver utroligt varm meget hurtigt. Det drejer sig om en Onkyo TX-NR801E samt tilhørende integra DVD afspiller.

Det er nu mest forstærkeren der bliver varm, og det er den jeg er lidt bekymret for. Der står jo godt nok på den at den kan blive meget varm, men hvor varm er det, og kan man evt. gøre noget for at få bedre/anden køling?

Den har cirka 6 cm ovenfor til hylden over, og ellers 5 cm til hver side. Træhylden over bliver også meget varm oppe under forstærkeren.

Jeg ville stille DVDen et andet sted. Extra blæserkøling er da en en udmærkede løsning hvis du ikke kan flytte DVDen. Jeg havde helt sikkert flyttet den, evt. lave om på det, så DVD kunne stå nederest i dit system?? Blæsere støjere noget,  og er ikke uden besvær. Det er faktisk idiotisk at stille en  DVD på en forstærker. Både forstærker og DVD kan lide overlast, ældning og udtørring en drev og komponenter....pas på med det.

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg ved ikke helt hvor du ser at mit anlæg er sat så dvd'en står oven på forstærkeren, for det gør den ikke. De har hver deres plads i et fjernsynsmøbel af træ. Dvd'en står nederst mens forstærkeren står på hylden over den. Jeg kan lige smide et billede herind :)

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan komme med noget info på hvordan  man sætter sådan nogle blæsere op?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Du kan vel købe en billig PSU til en pc og sætte blæseren til?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

står reolen helt op af væggen bag til??

prøv lige at trække den 3 cm ud - tror det vil give en masse luft til forstærkeren

men angånede blæser så kunne du jo lave hul i møblet lige under forstærkeren og derved smide mere luft op under den så trækket gennem bliver bedre...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Real_Zeke skrev:

6 cm er jo også for lidt, når manualen foreskriver 20cm.

men - et par små stille blæsere burde da kunne hjælpe på det - evt en billig 12volt stikkontaktforsyning , og 2 blæsere - koster ikke mange pebbernødder

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Okay, jamen det bliver et par blæsere og en 12v adapter så. Er der nogen der har et bud på hvad det cirka vil koste? Og hvor man evt. køber sådan noget?

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Sendt: 08 April 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Til blæsere ville jeg bruge denher, har selv fyld min computer med denne type da den er billig og relativt støjsvag. Hvis du
skal have noget bedre skal du op og betale over 100 kr for en blæser

osCsid=9a49365a8f262c9ffc20838f434a29fc">LINK

Syntes det er utroligt den bliver så varm... Min Marantz skal godt nok pines hård i lang tid før den bliver bare lidt varm. Selv
i et skab faktisk uden udluftning spiller den lystigt, men kan heller ikke lige se hvor stor en model der er tale om, men
Onkyo er vist kendt for at blive "lidt" varme
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Prøv i en PC butik mht. blæserne. Da sådanne blæsere kan gå i stykker, vil jeg foreslå at du altid slukker forstærkeren, når
du ikke bruger den.

Eftersom der hævdes (link: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60161&KW=on kyo&PN=0&TPN=1) at have
været nogle Onkyo surround sound forstærkere, der er brændt (ikke brændt af, men brændt) gennem de sidste par år, ville
jeg tage det med 20 cm luft over forstærkeren meget alvorligt. Kunne du ikke fjerne den hylde der er mellem DVD og
forstærker, og sætte forstærkeren nederst der, og DVD en et andet sted? Eller forstærkeren øverst på møblet, ved siden af
TVet?

Har du et termometer, så du kan måle hvor varm den bliver. En forstærker må, så vidt jeg husker højest være 30 grader
over omgivelsernes temperatur, dvs. max. 55 grader ved 25 grader rumtemperatur. 55 grader er så varmt, at man brænder
fingrene efter få sekunder. Nogle forstærkere (få) er bygget til at arbejde ved den temperatur altid, andre får i stedet
afkortet elektronikkens levetid.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 April 2009 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Det er en stor amp, så mere luft ovenover ville måske hjælpe. Forslagene om blæsere er fine nok, men det kræver lidt teknisk snilde at sætte op - for ikke at tale om det æstetiske.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det gør mig ikke så meget hvordan det ser ud. Bare det virker. Jeg kan ikke rigtigt frigøre mere plads over forstærkeren, da der kun er 2 hylder i mit tv-møbel. Og på den nederste står dvd'en, og over den forstærkeren. Så det med blæsere er nok det eneste jeg kan gøre, medmindre jeg skal finde mig et andet møbel. Hvilket også kunne være dejligt, da både forstærker og DVD så kunne komme til at stå frit, altså bare oven på møblet.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

lige en enkelt ting ang. blæsere. Hvis du sætter noget op ville jeg nok pga. støj vælge at lade dem køre langtsom, men tilgengæld flere af dem. En blæserstyring til pc ville vel kunne gøre det.

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Du kunne også evt. fjerne hylden og så placere forstærkeren ovenpå dvd-afspilleren.

Hvis du skal have fat i blæsere, så find en "Antec 120mm Tricool". Der er påmonteret reguleringsknap med 3 forskellige hastigheder, så ødelægger du molexstikket på blæseren og smider den på en eller anden gammel strømforsyning (evt. gammel mobillader eller noget i den dur). Hvis den f.eks får 5-6Volt vil du ikke kunne høre den overhovedet.

Blæser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=115131&am p;am p;Specs=true 

Molex:

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det med at sætte forstærkeren på DVD'en vil jeg helst ikke da den vejer 18kg. Og DVD'en bliver også en smule varm i sig selv. Hvad angår kølerne så er det en god ide med en gammel telefon oplader, for dem har jeg da nogen af efterhånden :) Så det tror jeg er vejen frem for mig.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes