Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 13:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Justering af Sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke jeg får nok spark fra min sub i nogle situation, og specielt når lyden ikke er så høj, da slår den fra (auto-mode).
Jeg aner ikke hvordan man instiller den, og har heller ikke helt styr på Lowpass-filter og phase.

Reciever: Denon 3803
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali Evidence C70 (lidt svag center)
Bag: Dali Evidence 370
Sub: AudiPro AceBass 2

Først lidt spec på mine højtalere:







På forstærkeren ser opsætning således ud:

Front: Large
Center: Small
Back: Small
Sub: On
External In Sub Level +15db

Det er kalibreret med en db-måler, og jeg tror egentlig at højtaleropsætningen m.h.t. afstand er korrekt, det er mere med hvad der skal være "Large/Small" og hvordan Low Pass Frequence og Phase
skal sættes.

Håber i kan hjælpe
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg roder rundt i indstillingerne, og har nu fundet frem til at jeg kan indstille delefrekvens på højtalerne (60-80-100-120), og så kan også indstille
suben til LFE eller LFE+main, hvad det så end betyder?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
greve
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Er din sub også indstillet med lydtryksmåleren?

Hvordan står Level, Low Pass Frequency og Phase på din sub?

Hvordan er din sub forbundet til receiveren?

Generelt kan man godt tillade sig at indstille sub-niveauet lidt efter gehør. Har du prøvet bare at skrue 3-5dB op for den? Hvis ja, hvad sker der så der går at du synes der stadig er noget galt?


__________________
greve's bio-i-stuen
Til top Vis greve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greve Besøg greve's Websted
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Er din sub også indstillet med lydtryksmåleren?
Ja

Hvordan står Level, Low Pass Frequency og Phase på din sub?
Level på 75%, Low pass på 75 og Phase i midten.

Hvordan er din sub forbundet til receiveren?
Via kabel til subudgangen.

Generelt kan man godt tillade sig at indstille sub-niveauet lidt efter gehør.
Har du prøvet bare at skrue 3-5dB op for den? Hvis ja, hvad sker der så der går at du synes der stadig er noget galt?
Tjaa, men jeg tror der er mere at hente ved at finde ud af hvad Crossoverfrequence på højtalerene skal være?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg ofte hører, at auto mode giver folk problemer med subwoofere . Sæt subben på 'on', når du skal vurdere problemet med selve lyden.

Indstillinger: Prøv, i første omgang, at stille alle satelitterne til SMALL. Så undgår du i det mindste negativt samspil i bassen mellem din sub og fronterne. Sæt delefrekvensen (low pass frequency) på selve subben til 100 Hz. Herefter kan du begynde at eksperimentere med delefrekvensen på din receiver. LFE begrebet er latterligt misbrugt af fabrikanter (og dermed sælgere) af surroundudstyr. Men, jeg tror du kommer til at indstille subben til LFE + Main. Indtiller du den kun til LFE, vil den sikkert kun spille effektlyde fra DVD'er med et LFE lydspor - ikke (sub)bassen fra de andre kanaler.

Du har rimeligt anstændige højtalere, og sub - det burde kunne komme til at lyde fint.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig bare at prøve sig frem, men det er lidt svært at vurdere om den nu skal være LFE+MAIN da mine fronter jo burde gå rimeligt
dybt. Eller kan man ikke stille det sådan op?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hey

Hvis du sætter lfe på subben til 100hz så kører lfe frekvensen via din surround forstærker så er du bedst på vej som mollecon forslår...

Fronterne har jeg altid selv sat på large hvis det er gulv, men i og for sig så kan man jo også prøve om small lyder bedre, da sub frekvenserne jo primært tilføres subben for det meste..

Hvis subben står på linie med dine fronter så bør du ikke rører ved fasen, men prøv dig frem i små skridt så du ikke bliver forvirret...



__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

Ja! Når jeg vil have dig til at stille dine fronter på SMALL, er det for, at du kan vurdere subben selvstændigt. Det kan du ikke, hvis fronterne spiller med dem i den dybe ende. Du bliver osse nødt til at eksperimentere med LFE indstillingen, om den skal være det ene eller andet. Det er meget muligt, at du for at kunne gennnemføre mine anbefalinger bliver nødt til 'kun' at køre LFE, uden MAIN. Jeg kender ikke din Denon receiver, så jeg kan ikke vide, hvad de forskellige indstillinger indebærer. Se i manualen...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Modtaget!
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes